Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Beschrijving

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Toelichtende omschrijving van de eigenschap

Deze eigenschap beschrijft of definieert het onderhavige architectuurelement.

Showing 152 pages using this property.
N
Doelstelling van de Rijkspas is het ontwikkelen en realiseren van een samenhangend concept voor een uniforme, veilige, flexibele, efficiënt en effectief geregelde toegangs-controle bij de Rijksoverheid. Het concept bestaat uit interdepartementale afspraken over technologie en processen in het kader van de toegangscontrole. De Rijkspas fungeert primair als toegangspas (identificatie- en authenticatiemiddel). Naast fysieke toegangscontrole (toegang tot gebouwen/locaties) is de Rijkspas ook geschikt als middel voor “logische” toegangscontrole (toegang tot ICT-netwerken) en andere toepassingen, zoals “follow me” printen en het beveiligen en elektronisch ondertekenen van documenten en e-mailberichten. Dit maakt de Rijkspas een multifunctionele smartcard. De normenkaders voor Rijkspas betreffen o.a. de volgende componenten: *Card- en chiptechnologie; *(ICT-)infrastructuur voor toegangscontrole en cardmanagement; *Processen voor uitgifte, beheer en inname van toegangspassen en (inter)departementale toegangsrechten. De normenkaders bevatten de noodzakelijke afspraken over uitgangspunten, processen, systemen, ontwerpen, specificaties etc. die nodig zijn voor een succesvolle implementatie en borging.  +
Deze notitie beoogt een aanzet te zijn voor een verdergaand maatschappelijk debat over het thema vrijheid en veiligheid in de digitale samenleving, waarin de overheid zich zal moeten herbezinnen op haar rol bij het beschermen en respecteren van de persoonlijke levenssfeer, ook in het digitale domein.  +
O
OAI-PMH is een standaard voor verzamelen van metadata uit repositories. Met metadata worden hier de kenmerken van en de extra opgeslagen informatie over een document of een ander object bedoeld. Denk aan auteursgegevens, titel, uitgever, taal, etc. Een repository is een bibliotheek met documenten/objecten (ook wel ‘content’ genoemd), bijvoorbeeld een (digitaal) archief. OAI-PMH maakt het mogelijk om deze metadata (dus niet de documenten/objecten zelf) uit verschillende repositories te verzamelen. Vanuit een centraal systeem kan dan gezocht worden naar documenten/objecten in de verschillende aangesloten repositories.  +
ODF is een applicatie- en leveranciersonafhankelijke documentstandaard in de vorm van een XML-schema, gedefinieerd door ISO/IEC 26300:2006, dat kan worden gebruikt door office-applicaties. Het schema is geschikt voor officedocumenten, zoals tekstdocumenten, spreadsheets, grafieken en grafische documenten zoals tekeningen en presentaties, maar het is niet beperkt tot deze soort documenten. De ODF structuur kan eenvoudig worden geconverteerd naar een PDF/A structuur. ODF bestanden zijn ook beter te indexeren door zoekmachines en daardoor beter te vinden.  +
Het betreft hier het project OverheidsNetwerken2013 (ON2013) gericht op het sluiten van raamcontracten voor de levering van dataverbindingen en internettoegang.  +
OT2010 is het contract dat voorziet in de levering vaste telefonieaansluitingen met het openbare netwerk.  +
Overheids Web Metadata Standaard (OWMS) is een semantische standaard voor metadata, de eigenschappen om informatieobjecten mee te beschrijven. Het voorschrijven van een semantische standaard voor metadata verhoogt de vindbaarheid en de samenhang van informatie die door overheidsorganisaties wordt aangeboden op internet.  +
Van wetgeving tot belastingregels en van subsidies tot branche-informatie. Op Ondernemersplein.nl staat alle informatie van de (semi-)overheid die u nodig heeft om te ondernemen. Dat voorkomt dat u steeds weer moet zoeken naar informatie.  +
Ondernemers hebben te maken met een groot aantal regels, toezichthouders en bijbehorende inspectiemomenten. Het Ondernemingsdossier stelt een ondernemer in staat om bepaalde informatie uit de bedrijfsvoering eenmalig vast te leggen en meerdere keren beschikbaar te stellen aan overheden zoals toezichthouders en vergunningverleners. De ondernemer bepaalt zelf welke overheden toegang hebben tot zijn Ondernemingsdossier. Het Ondernemingsdossier is dan ook van de ondernemer. Geautoriseerde toezichthouders kunnen actuele gegevens raadplegen en zijn dus beter geïnformeerd over de situatie. Zo kunnen op afstand controles worden uitgevoerd en risico-inschattingen worden gemaakt, zodat gericht toezicht op locatie bij de bedrijven met het hoogste risico mogelijk is.  +
De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen gericht op het realiseren van taken en doelen van een ministerie.  +
Functie die een primaire functie faciliteert. Bij de Rijksdienst bekend als PIOFACH of COPAFIJTH functie. De ondersteunende functie levert geen directe toegevoegde waarde aan de omgeving zoals de primaire functies. Wel heeft indirect toegevoegde waarde doordat ze de uitvoering van de primaire functies (beter) mogelijk maakt. De primaire functies samen met de ondersteunende functies vormen de bedrijfsfuncties.  +
Het begrip "'''Bedrijfsvoering'''" is een veel gebruikt synoniem voor Ondersteunende functies in het algemene spraakgebruik binnen de overheid. De Algemene Rekenkamer hanteert in haar rapportage [[Rijk_verantwoord_2009|Rijk verantwoord 2009]], de volgende omschrijving van het begrip bedrijfsvoering: ''Een goed functionerende overheid is transparant en legt verantwoording af over wat zij doet. Bij een goed functionerende overheid is de sturing en beheersing («control») op orde. De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen, gericht op het realiseren van taken en doelen van het ministerie, wordt ook wel «bedrijfsvoering» genoemd. Onder de bedrijfsvoering vallen alle bedrijfsprocessen die ervoor zorgen dat een ministerie functioneert.'' Een goede organisatie en bedrijfsvoering zijn essentieel om de Rijksoverheid goed te laten functioneren. Als de ICT het niet doet, de huisvesting onvoldoende is of de facilitaire dienstverlening niet op orde is, heeft de Rijksoverheid daar last van bij het realiseren van haar maatschappelijke opdracht. Op hoog abstractieniveau is dat het doel van de Bedrijfsvoering Rijk: het primaire proces van de Rijksdienst beleidsontwikkeling, uitvoering en handhaving goed ondersteunen. Binnen de overheid worden de ondersteunende functies doorgaans aangeduid met het acroniem PIOFACH (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Algemene zaken, Communicatie en Huisvesting).  +
Afnemers kunnen (gevraagd en ongevraagd) correcties, klachten, ideeën, etc. kwijt bij de dienstverlener. Die gebruikt deze input om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Afnemers krijgen zo de kans mee te denken en hun eigen belangen te behartigen.  +
(Rijks-)Overheidsgegevens welke openbaar zijn; er berust geen auteursrecht of andere rechten van derden op, de data zijn bekostigd uit publieke middelen, beschikbaar gesteld voor de uitvoering van die taak,de data voldoen bij voorkeur aan ‘open standaarden’ (geen barrières voor het gebruik door ICT-gebruikers of door ICT-aanbieders) en open Data is bij voorkeur computer-leesbaar, zodat zoekmachines informatie in documenten kunnen vinden.  +
Een standaard (de facto of de jure) die voldoet aan de volgende eisen: #de standaarden worden op basis van een open beslissingsprocedure (consensus of OSSOSmeerderheidsbeslissing, etc.) vastgesteld; #het beheer van de standaard ligt bij een not-for-profit organisatie die een volledig vrij toetredingsbeleid kent; #de standaarden zijn gepubliceerd; #de kosten voor het gebruik van de standaard zijn laag en vormen geen drempel voor toegang tot de standaard. Een eventueel aanwezig intellectueel eigendom dat aan een open standaard ten grondslag ligt, wordt royalty-free ter beschikking gesteld en er zijn geen beperkende voorwaarden omtrent het hergebruik van een standaard.  +
Informatie van en over de Rijksdienst, die krachtens wetgeving zoals WOB en WBP toegankelijk moet zijn voor elke burger, bedrijf of instelling. Het opvragen van openbare informatie wordt niet beperkt door (wettelijke) voorwaarden zoals doelbinding, authenticatie, autorisatie, of anderszins.  +
Deze bedrijfsfunctie wordt vaak in één adem genoemd met de personele functie. Vaak is het ook in één unit georganiseerd. De organisatie functie beschouwt de organisatie als geheel en is daarbij gericht op het zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen realiseren van de bedrijfsdoelen. Dit behelst functies op gebied van onder andere: *optimaliseren besturingsstructuur *optimaliseren verdeling van mensen en middelen over taken van de organisatie *optimaliseren van de organisatiestructuur  +
Dit domein omvat informatievoorziening die specifiek is voor een bepaalde organisatie.  +
Het vermogen van organisaties om processen en systemen in te richten om gegevens met elkaar te kunnen uitwisselen.  +
De website Overheid.nl is de toegang tot alle informatie van de Nederlandse overheid op internet. Deze website wordt in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beheerd door het Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP). In verschillende onderdelen van Overheid.nl wordt informatie aangeboden die afkomstig is van andere overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor hun gegevens.  +
Interactieve overzichtsplaat Stelsel Basisregistraties met toelichting.  +
P
P-Direkt is de PZ-dienstverlener van en voor de ministeries. P-Direct biedt betrouwbare, moderne, gestandaardiseerde en efficiënte dienstverlening op het gebied van geautomatiseerde administratieve afhandeling van personele processen.  +
PDF is het gangbare formaat voor de uitwisseling van documenten waarvan de pagina opmaak vastligt. PDF/A1 is een door ISO gestandaardiseerd formaat dat duurzame toegankelijkheid garandeert. PDF/A1 heeft alleen die functionaliteit die duurzaam ondersteund blijft. Een PDF/A1 document heeft alle informatie in zich (zoals de gebruikte lettertypen) die nodig is om het weer te geven ongeacht de gebruikte applicatie, ook in de toekomst. Een PDF/A1 document is niet afhankelijk van applicatie specifieke functies.  +
PDF is het gangbare formaat voor de uitwisseling van documenten waarvan de pagina opmaak vastligt. PDF/A2 is het formaat dat wordt gebruikt voor documenten die niet of moeilijk in [[PDF/A-1|PDF/A1]] formaat zijn op te slaan. O.a. gescande documenten of documenten met een ingewikkelde opmaak (bijvoorbeeld verschillende transparante lagen).  +
PDF is het gangbare formaat voor de uitwisseling van documenten waarvan de pagina opmaak vastligt. PDF 1.7 is door ISO gepubliceerd als open standaard (ISO 32000-1). PDF 1.7 is rijk aan features, onder andere om audio en video in een document op te nemen. PDF v1.7 specificeert een bestandsformaat voor het weergeven van elektronische documenten. Het uitgangspunt van de standaard is dat het gebruikers mogelijk wordt gemaakt documenten uit te wisselen en te bekijken, zowel onafhankelijk van de omgeving waarin ze zijn gecreëerd, alsook de omgeving waarin ze worden uitgeprint of bekeken. Elk PDF v1.7 document bevat een complete beschrijving van een document, inclusief tekst, font objects (embedded of met typeface beschrijving), afbeeldingen, audio, video, en 2D/3D graphics.  +
PDOK biedt een ruime keus aan digitale geo-informatie van de overheid. De informatie is via een website op te vragen als dataservices en -bestanden. Dit garandeert actuele, betrouwbare en altijd beschikbare geo-informatie. Bijna elke PDOK service is open en voor iedereen - ook bedrijven en particulieren - kosteloos te gebruiken. De overheid wil hiermee innovatie en gebruik van geo-informatie stimuleren.  +
Een Privacy Impact Assessment (PIA) is een hulpmiddel om bij ontwikkeling van beleid, en de daarmee gepaard gaande wetgeving of bouw van ICT-systemen en aanleg van databestanden, privacyrisico’s op gestructureerde en heldere wijze in kaart te brengen. Het PIA-toetsmodel is specifiek gericht op de Rijksdienst en bedoeld voor toepassing op alle beleidsgebieden en binnen alle rechtsdomeinen.  +
Dit staat voor personeel, informatie, organisatie, financiën, algemene zaken, communicatie en huisvesting.  +
Een certificaat is een computerbestand dat fungeert als een digitaal paspoort voor de eigenaar van dat bestand. PKI-certificaten worden herkend in veel standaardtoepassingen, zoals webbrowsers en e-mailpakketten. Met behulp van algemene PKI-certificaten is de informatie die personen en organisaties over het internet sturen, op een hoog niveau beveiligd. PKIoverheid-certificaten bieden aanvullende zekerheden. Een digitaal certificaat van PKIoverheid (Public Key Infrastructure voor de overheid) waarborgt op basis van Nederlandse wetgeving de betrouwbaarheid van informatie-uitwisseling via e-mail, websites of andere gegevens-uitwisseling.  +
Portable Network Graphics (PNG) is een formaat voor rasterafbeeldingen (ofwel bitmaps) dat gebruik maakt van exact omkeerbare datacompressie (ofwel lossless compression).  +
PRINCE2® (PRojects IN Controlled Environments) is een internationaal veel toegepaste, gestructureerde methode voor projectmanagement. De methode is gericht op het management, de besturing en de organisatie van een project. PRINCE2 is ontwikkeld en wordt onderhouden door de Britse semi-overheidsorganisatie the Cabinet Office. PRINCE2®, © Copyright © AXELOS Limited 2011. All rights reserved. Material is reproduced with the permission of AXELOS.  +
Tot 6 april 2010 zijn alle Kamerstukken van 1995 tot heden via de databank Parlando beschikbaar. Vanaf dinsdag 6 april 2010 worden geen nieuwe Kamerstukken meer aan Parlando toegevoegd. De functie van Parlando is overgenomen door de sites: *[https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ Officiële bekendmakingen]; *[http://www.eerstekamer.nl/home Informatie Eerste Kamer] en *[http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/index.jsp Kamerstukken Tweede Kamer]. Al deze sites zijn onderdeel van [https://www.overheid.nl/ Overheid.nl].  +
Perifere taken zijn taken die de Rijksdienst niet perse zelf behoeft uit te voeren, maar evengoed of zelfs beter bij anderen kan uitbesteden.  +
Beheer van alle gegevens, informatie en kennis over medewerkers, inclusief werving & selectie van nieuwe medewerkers, afvloeiings- en ontslag gerelateerde activiteiten en diverse andere activiteiten zoals: training, carrièreplanning, beheer functiegebouw, salariëring, e.d.  +
De personele functies gaan over de manier waarop de Rijksdienst haar medewerkers inzet, stimuleert en ontwikkelt om haar strategie en beleidsdoelstellingen te realiseren. In bedrijfskundige termen kunnen we op twee manieren naar medewerkers kijken: *organisatie perspectief <br /> Het organisatieperspectief beschouwt een medewerker als ‘resource’. Er bestaat –vanuit de processen– een zekere vraag naar personele resources waarbij het primair gaat om de kwaliteit en kwantiteit van competenties (kennis en vaardigheden). Daar staat een zeker aanbod aan personeel tegenover. Ook daar gaat het om competenties vanuit de leverende kant, maar ook om de bredere vraag hoe we met ons personeel om gaan. Hoe moeten we ze ontwikkelen en belonen, hoe zorgen we voor hun welzijn en veiligheid zodat we nu en op termijn over een optimaal personeelsbestand beschikken. *individueel perspectief. <br /> Het individueel perspectief beschouwt de medewerker als –interne– klant. De medewerker zet zich in om organisatiedoelstellingen te verwezenlijken, maar heeft daarnaast ook individuele doelstellingen en ambities op het terrein van persoonlijke ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Mensen zijn er voor de organisatie, maar de organisatie is er ook voor ‘haar’ mensen. [http://123management.nl/0/020_structuur/a232_structuur_01_personeelsmanagement.html Bron: Art of Management] De EAR beschouwt de rijksbreed generieke personele functies. Hier gaat het om zaken als: *Strategisch personeelsbeleid *Functiehuis *Loopbaanbeleid *etc.  +
De digitale functionaliteit waarmee een RD-medewerker zijn Standaard Digitale Werkruimte (SDW) naar eigen inzicht heeft verrijkt.  +
Technisch webplatform voor toepassing van CMS, Multichannel, Zoekmachine, Open Data koppeling, RSS, Nieuwsbrief. Meer informatie is alleen nog verkrijgbaar via Rijksportaal  +
De Rijks Application Store (RAS) is één van de onderdelen uit de “I-infrastructuur voor de rijksambtenaar”, zoals beschreven is in de I-Strategie. Om de toekomstige RAS als generieke dienst in de vorm van een doelarchitectuur te kunnen beschrijven is het van belang dat er een eenduidig en duidelijk uitgangspunt bestaat. In voorliggend document wordt dit uitgangspunt beschreven. De beschrijving van de uitgangspunten zijn gebaseerd op: De I-Strategie, de bestaande doelarchitecturen voor DWR en de GRC en de activiteiten vanuit het ICCIO* en de Supplyboard. (*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)  +
Realiseert, gezien vanuit de bedrijfsdoelstellingen, een direct toegevoegde waarde voor de omgeving en representeert daardoor een verantwoordelijkheid voor die omgeving. De primaire functies zijn: beleidsvorming- ,evaluatie, implementatie, wet- en regelgeving en externe voorlichting.  +
De dienstverlener neemt het initiatief om de afnemer te informeren als hij uit beschikbare informatie kan afleiden dat deze voor de afnemer van belang is. Diensten worden onder de aandacht gebracht op het moment dat de afnemer daar behoefte aan zou kunnen hebben. Wijzigingen in de voortgang van processen en geregistreerde informatie worden gemeld. Zo mogelijk wordt de dienst automatisch verleend. De afnemer behoudt hierbij altijd de controle.  +
Overzichtscatalogus van potentieel herbruikbare I-diensten en I-voorzieningen voor de Manifestgroep (MFG) organisaties  +
De definitie van rijksbrede ICT dienstverlening voor het Rijk is als het CIO beraad (voorheen ICCIO) besluit dat een ICT-dienst generiek is en als dusdanig rijksbreed wordt ingezet. De geraamde kosten van de rijksbrede ICT diensten worden verdeeld over de rijksonderdelen. De verdeling van deze kosten wordt bepaald via de jaarlijkse “notitie kostenverdeling rijksbrede ICT”, aan de hand van een afgesproken verdeelsleutel (de individuele arbeidsrelatie (IAR)). Ten behoeve van de besluitvorming over het al dan niet generiek en rijksbreed zijn van een ICT dienst is een instrument ontwikkeld: [[GIETA: Generieke I Toets & Advies (nota)|de Generieke I Toets & Advies (GIETA) toets]]. De PDC heeft de volgende scope: #Applicaties ##Rijksbrede Applicaties #Rijks connectiviteit ##Fysiek Toegangsmanagement ##Logisch Toegangsmanagement ##Centrale Connectiviteit De scope is nader in te delen in drie soorten categorieën: *Rijksbreed Beschikbaar. Diensten waarvan door het CIO beraad is besloten dat deze voor specifieke klantorganisaties (verzorgingsgebied) ter beschikking worden gesteld en gebruikt worden. *Gemeenschappelijk Beschikbaar. Diensten die door alle klantorganisaties kunnen worden afgenomen en niet opnieuw worden ontwikkeld (tenzij de specificaties afwijken of niet aansluitbaar zijn bij een specifieke afnemer). *Potentieel rijksbreed / Gemeenschappelijk Beschikbaar. Diensten welke in de PDC worden opgenomen om een overzicht te geven van de beschikbare rijksbrede ICT diensten, opdat zoveel mogelijk voorkomen wordt dat diensten op verschillende plekken worden ontwikkeld. Door de aansluitvoorwaarden van deze diensten kan het mogelijk zijn dat deze (nog) niet aan alle afnemers geleverd kunnen worden.  +
In het regeerakkoord is onder de aanduiding “kleinere overheid” een ombuiging opgenomen van 6,14 miljard euro in 2015 en 6,56 miljard euro structureel. Het realiseren van deze ambitie vraagt om een compacte overheid. Dit raakt alle overheidslagen: rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. Dit uitvoeringsprogramma gaat in op het onderdeel compacte rijksdienst.  +
De Project Start Architectuur (PSA) DWR-Archief is een initiële architectuur die verder zal worden uitgewerkt in een Solution Architecture van DWR-Archief. De uitgangspunten in deze PSA zijn bedoeld als startpunt voor de ontwikkeling van DWR-Archief. Als in de loop van het proces uitgangspunten significant wijzigen, wordt dit voorgelegd aan de stuurgroep en wordt de Product Board om advies worden gevraagd.  +
Het doel van dit protocol is om duidelijkheid te verschaffen over het uitwisselen van persoongerelateerde beveiligingsinformatie binnen het beveiligingsdomein van het Rijk en wie daarvoor verantwoordelijk is. Dit protocol is bedoeld voor alle medewerkers die uitvoering geven aan de beveiliging van de te beschermen belangen van het Rijk.  +
R
De RijksAppStore (RAS) is een centrale, digitale winkel voor smartphone of tablet van waaruit zakelijke apps gedownload kunnen worden. Via de RAS kan men beschikken over handige en/of informatieve apps die helpen altijd en overal te kunnen werken. De RAS is ontwikkeld om zakelijke apps via een eigen beveiligde, digitale omgeving aan rijksambtenaren aan te bieden. Voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken is optimale inzet van mobiele technologie essentieel. Doelgroep van de RAS bestaat uit alle rijksambtenaren voorzien van een mobile device uitgeleverd vanuit de rijksoverheid. Zie ook [[Producten- en Dienstencatalogus generieke ICT-dienstverlening 2017]].  +
(Enterprise-) Rijks Application Store.Een voorziening die het mogelijk maakt om applicaties aan te bieden in de vorm van een app. de RAS,de Rijks-application store zal op termijn managed services, apps en toegang tot de informatiehuishouding van het Rijk gaan bieden. De RAS zal worden gevuld met bestaande DWR-diensten en daarnaast apps en diensten uit de publieke domein die binnen de gesloten Rijks-cloud beschikbaar worden gesteld. De Rijks App Store (RAS) vervult de functie van één enkele enterprise appstore binnen de gesloten rijkscloud (GRC). De RAS levert een centrale distributie dienst voor alle functionaliteit die in de vorm van software of op andere wijze digitaal beschikbaar wordt gesteld.  +
Een natuurlijke persoon die op contractuele basis, tijdelijk of voor onbepaalde tijd is aangesteld door een RD-organisatie, om specifiek benoemde taken (of functies) uit te voeren tegen een vergoeding.  +
Een organisatie van de Rijksdienst, zijnde een kerndepartement, een Rijksinspectiedienst of een uitvoeringsorganisatie van het Rijk.  +
Het geheel van voorzieningen, uitrusting en diensten, benodigd voor het functioneren van een RD-organisatie  +
Rijks Identificatie Nummer is een voorziening analoog aan BSN om medewerkers bij de Rijksdienst uniek te kunnen identificeren door een uniek identificatie nummer. Het BSN mag daar niet voor gebruikt worden.  +
Het Interdepartmentaal Budgettair Overleg Systeem (IBOS) verzorgt de elektronische informatieverstrekking tussen de departementen en het ministerie van Financiën. Uitwisseling begrotingsinformatie in het kader van planning en control. RIS / IBOS is onderdeel van het HaFiR; handboek financiele informatie en administratie rijksoverheid  +
Informatieobject, ongeacht zijn vorm, met de bijbehorende metadata ontvangen of opgemaakt door een natuurlijke en/of rechtspersoon bij de uitvoering van taken en bewaard om te voldoen aan wettelijke en/of administratieve eisen en/of maatschappelijke behoeften.  +
Het geheel van principes en modellen dat gebruikt wordt als referentie voor projecten gericht op de inrichting van de organisatie en de processen die zich daarin afspelen.  +
Regeerakkoord Rutte II  +
Het geheel van voorschriften die in een bedrijf opgevolgd moeten worden.  +
De rijksdienst streeft op het gebied van informatisering naar meer efficiency. ICT-voorzieningen die voor meer of alle ministeries hetzelfde kunnen zijn, worden gerealiseerd als gemeenschappelijke (enkele ministeries) of generieke (alle ministeries) ICT-voorzieningen. Sommige ministeries gaan elkaar diensten verlenen om die generieke of gemeenschappelijke ICT te leveren in de vorm van “shared services”. De rijksdienst concentreert zich daarbij op zijn kerntaken en besteedt daarom uitvoerende ICT-taken in toenemende mate uit, o.a. aan shared service organisaties voor het rijk (interne ICT dienstverleners). De shared service organisaties werken nauw samen met de markt. Tenslotte wil de rijksdienst de besturing van de informatisering professionaliseren, waaronder de besturing van ICT-dienstverleners, zoals de shared service organisaties. Voor deze veranderingen is - ter ondersteuning - een besturingsmodel opgesteld met een tweeledig doel: een eenduidig referentiekader voor de besturing van de generieke en gemeenschappelijke ICT-voorzieningen en het bieden van een richtsnoer aan alle partijen die betrokken zijn bij het ontwikkelen, beheren, gebruiken en veranderen van generieke ICT-voorzieningen.  +
Het besturingsmodel beschrijft het speelveld tussen vraag en aanbod. Het referentiemodel geeft invulling aan het middelste vlak uit het “9-vlaks besturingsmodel”: de Tactische Regie voor de Generieke ICT en het bijbehorende vraagoverleg. Het besturingsmodel en het referentiemodel worden gebruikt voor het invullen van de besturing voor en het beheer van de generieke ICT-diensten. Normen: De strekking van het model is dat in elk besturingsproces vaste afgesproken taken worden verricht en dat alle besturingsprocessen met elkaar samenwerken via een overlegstructuur. Om de besturingsprocessen optimaal te laten verlopen zijn de bijbehorende verantwoordelijkheden en rollen benoemd, bijvoorbeeld vertaald naar een lijnfunctionaris of anders een gemandateerde functionaris die deze rol vervult. Het model geeft hiervoor globale profielen bij wijze van voorbeeld. Het model verschaft verder een aantal besturingsprincipes bij wijze van reglement en een begrippenkader voor een gemeenschappelijke besturingstaal. Niet alleen op rijksniveau, maar ook binnen de ministeries en binnen de ICT-dienstverleners is er sprake van vraag, aanbod en regie en van strategisch, tactisch en operationeel management met een centrale kaderstelling. Voor de totale besturing werkt het optimaal als iedereen zijn interne besturing ook volgens dezelfde logica georganiseerd heeft en dezelfde besturingstaal hanteert.  +
In dit document wordt de concrete invulling van tactische regie op de DWRdiensten beschreven. Deze invulling is tot stand gekomen in een samenwerking tussen DWR, de subcommissie Regie en Sourcing en de departementen. Dit zijn de generieke ICT-diensten die door het DWR-programma zijn opgeleverd: #DWR-Infra #Rijksportaal #Samenwerkfunctionaliteit #DWR-Client Op basis van dit document kan gestart worden met de tactische regie op de DWRdiensten en kan de operationele dienstverlening tussen vraag en aanbod worden ingevuld.  +
In het Register Open Data staan verwijzingen naar vrij beschikbare datasets (open data) van de Nederlandse overheid. De data zelf wordt opgeslagen bij de deelnemende organisaties. In het register staan ook alle datasets vanuit het Nationaal Georegister die in het publiek domein beschikbaar zijn of een Creative Commons Zero licentie hebben.  +
Metadata vormen een belangrijk aspect van informatiebeheer. Het toekennen van metadata aan informatie komt ten goede aan de vindbaarheid, de interpreteerbaarheid, de uitwisselbaarheid, de betrouwbaarheid, de beveiliging, de toegankelijkheid en het beheer van informatie. De Richtlijn Metagegevens Overheidsinformatie is de uitwerking van NEN-ISO 23081 voor gebruik binnen de Nederlandse overheid en vormt het kader voor alle systemen waarin of waarmee informatie wordt beheerd. De Richtlijn kan beschouwd worden als een metagegevensschema zoals vermeld in artikel 19 van de Archiefregeling.  +
De Richtlijn is het kader (het ‘metagegevensschema’) voor alle systemen waarin of waarmee overheidsinformatie wordt beheerd. Dit document behoort bij [[media:Richtlijn-metagegevens-overheid-schema-entiteiten-en-elementen-versie-2-5.pdf|Richtlijn metagegevens]].  +
Rijk Verantwoord 2009; Rapport bij het Financieel jaarverslag van het Rijk 2009 en uitkomsten rechtmatigheidsonderzoek.  +
De Rijks Application Store (RAS) is één van de onderdelen uit de “I-infrastructuur voor de rijksambtenaar”, zoals beschreven in de I-Strategie. De position paper RAS beschrijft de uitgangspunten en kaders voor de RAS als generieke dienst. De paper is gebaseerd op de I-Strategie, de bestaande doelarchitecturen voor DWR en de GRC en de activiteiten vanuit het ICCIO* en de Supplyboard. De doelarchitectuur RAS is de uitwerking van position paper. Deze is richtinggevend voor de ontwikkeling van de RAS als enterprise appstore binnen de gesloten rijkscloud (GRC).  +
Rijks DMS (document management system)is een voorziening voor het genereren, be- en afhandelen van documenten in bibliotheekdiensten.  +
Het Rijks ICT-Dashboard is een webapplicatie die informatie bevat over grote en rijksoverheids ICTprojecten. Dit zijn de projecten met een ICT-component groter dan € 5 miljoen. De website is voor iedereen toegankelijk en heeft de vorm van een dashboard met daarop grafieken en achterliggende documentatie. In het backend van het systeem houden de departementen zelf hun gegevens actueel. Het geheel is gebouwd in een standaard projectportfoliomanagement-tool (Principal Toolbox) , met HTML-export voorziening.  +
Met het project Rijksincasso, onderdeel van het programma Compacte Rijksdienst, wil de rijksoverheid alle vorderingen door één organisatie laten innen. Dat zou een efficiencywinst van zo’n veertig miljoen opleveren. Je kunt echter ook de opbrengst van incasso aanzienlijk meer verhogen, door slimmer te incasseren.  +
De Rijksadresgids (RAG) is het (generieke) Rijksbrede adresboek en kenniskaartsysteem waarin de medewerkers van de Rijksoverheid te vinden zijn. De RAG is integraal onderdeel van het Rijksportaal en kan de persoons-, organisatie- en bereikbaarheidsgegevens van ongeveer 120.000 rijksambtenaren bevatten2. Op de homepage van het Rijksportaal kan direct worden gezocht op achternaam, voornaam en eventueel organisatie. Daarnaast is het mogelijk om uitgebreid te zoeken op meerdere velden en door de verschillende organisaties heen te bladeren. Gebruikers van rijksportaal kunnen op hun eigen profielpagina de basisgegevens aanvullen met extra informatie over zichzelf, hun taken en kennisgebieden. Ook kan de gebruiker een pasfoto uploaden en links toevoegen naar een eigen website, blog en sociale netwerken, zoals Twitter , Linkedin en Facebook.  +
Deze I-infrastructuur omvat de ICT-infrastructuur, de informatiehuishouding en de besturing daarvan. Het gaat daarbij om generieke kaders, diensten en producten die, in het kader van standaardisatie en hergebruik, beschikbaar worden gesteld aan alle organisaties binnen de rijksdienst. Wanneer een onderdeel van het Rijk de functionaliteit van een bestaande generieke dienst of voorziening nodig heeft is het niet toegestaan daarvoor een alternatief in te richten.  +
Van toepassing op alle bedrijfsfuncties en alle medewerkers van RD-organisaties.  +
Dit domein omvat informatievoorzieningsdiensten die door alle bedrijfsprocessen van het Rijk worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Officevoorzieningen. De rijksbreed generieke informatiseringdomeinen worden ingedeeld als volgt: *Werkplekdiensten *Toegangsdiensten (Identificatie, authenticatie en autorisatie) *Applicatiediensten *Document- en gegevensdiensten *Connectiviteitsdiensten *Datacenter diensten  +
Het geheel van de kerndepartementen en de daaronder ressorterende uitvoeringsorganisaties, agentschappen en ZBO's.  +
De Rijksoverheid werkt aan herkenbaarheid, eenduidigheid en toegankelijkheid. Daarom hebben we één logo gekregen, daarom ook één website, daarom ook een gezamenlijke Arbeidsmarktcommunicatie. Missie en motto onderstrepen waar de eenduidige Rijksoverheid voor staat. Ze geven het rijkslogo een inhoudelijke lading. De missie verwoordt wat alle organisaties van de Rijksoverheid bindt. Op 4 juli 2007 besloot de ministerraad dat alle organisaties die rechtstreeks onder ministeriële verantwoordelijkheid vallen, binnen drie jaar het rijkslogo en de bijbehorende huisstijl gaan dragen.  +
Het geheel van Rijksbreed aangeboden E-voorzieningen waarvan het gebruik verplicht is. De Rijksinfrastructuur is daarmee een aanvulling op de Basisinfrastructuur. De voorzieningen kunnen ook worden aangemerkt als essentiële bouwstenen voor andere voorzieningen.  +
De rijksmarktplaats is de digitale etalage waar gebruikt (kantoor)meubilair van de rijksoverheid via internet aan rijksoverheden wordt aangeboden. Het meubilair is gratis. Het is in goede staat en voldoet uiteraard aan de wettelijke arbo-eisen en criteria van de rijksoverheid.  +
De site Rijksoverheid.nl geeft informatie over de wet- en regelgeving van de Rijksoverheid. De website ondernemersplein, de vervanger van Antwoord voor bedrijven, biedt specifiek informatie aan bedrijven over onderwerpen zoals subsidies, regels en vergunningen. In de week van 24 augustus 2015 is deze site verhuist naar het Platform Rijksoverheid.nl  +
De Rijkspas is een multifunctionele smartcard die rijksbreed wordt gebruikt voor toegang tot de gebouwen en systemen van de Rijksoverheid.  +
Authenticeren logische toegang rijksmedewerkers op een hoger beveiligingsniveau  +
Alert is een (generieke) digitale nieuwsvoorziening en integraal onderdeel van Rijksportaal. Gebruikers van het Rijksportaal kunnen in alert persoonlijke profielen samenstellen op basis van zoekcriteria en een set vaste bronnen. De bronnen bevatten nieuwscontent van diverse internetsites (op basis van RSS-feeds) en van een aantal (landelijke) dagbladen. Op basis van de ingestelde profielen krijgt de gebruiker dagelijks om 8.30 uur, via een persoonlijke nieuwspagina en door middel van een attenderingsmail, een overzicht van de gevonden artikelen. Daarbij biedt alert de mogelijkheid om per departement in eigen beheer voorgedefinieerde onderwerpen (groepsprofielen) aan te bieden, die ook medewerkers van andere departementen kunnen selecteren en meegenomen worden op de persoonlijke nieuwspagina en in de dagelijkse attenderingsmail.  +
Bij de vaststelling van de Informatiseringstrategie (I-Strategie) in 2011 is tevens de definitie rijksbrede I-infrastructuur opgeleverd. Hieronder zijn begrepen generieke producten en diensten voor het domein informatisering (informatiehuishouding en ICT). Ook bevat deze I-Strategie kaders voor generiek gebruik. De ontwikkeling van de rijksbrede I-infrastructuur voor de ondersteunende processen zal leiden tot standaardisatie, toename van het aantal generieke componenten, hergebruik van programmatuur, afname van het aantal specifieke componenten en kostenreductie. Ter ondersteuning voor deze besluitvorming is het instrument GIETA ontwikkeld en vastgesteld in ICCIO (nu CIO-beraad geheten). Overheidsbreed is er de Toetsingsprocedure Voorzieningen van het Forum Standaardisatie.  +
Het Rijksregister I-standaarden bevat de open standaarden die zijn vastgesteld in het College Standaardisatie en - sinds 2014 - via het Forum Standaardisatie in het Nationaal Beraad Digitale Overheid (standaarden van de pas-toe-of-leg-uit lijst), en de standaarden die in het ICCIO (nu CIO-beraad geheten) zijn vastgesteld. Het rijksregister is onderdeel van de Enterprise Architectuur Rijksdienst (EAR). Het gaat daarmee om 2 typen standaarden: *Informatiseringstandaarden voor elektronische gegevensuitwisseling tussen de overheidsorganisaties onderling en tussen een overheidsorganisatie (binnen het rijk), bedrijven en burgers. Het gaat dus om standaarden waarmee gegevensuitwisseling over organisatiegrenzen heen kan plaatsvinden; *Rijksbrede (bedrijfsproces)standaarden voor het bedrijfsprocesdomein Informatisering (Iv). Het organisatorische werkingsgebied en functionele toepassingsgebied van een standaard bepalen of een standaard relevant is voor een organisatie of bedrijfsproces en gehanteerd dient te worden bij aanschaf van ICT-diensten en ICT-producten. Het volgende besluiten is van belang: Beleidskader Open standaarden: pas-toe-of-leg-uit principe (MR, Kamerstuk 26 643 nr. 98).  +
Het geheel van bevoegdheden, verantwoordelijkheden, doel en taken van een functie.  +
S
Security Assertion Markup Language (SAML).De Security Assertion Markup Language (SAML), is een XML-gebaseerd raamwerk voor het communiceren van gebruikers authenticatie, rechten, en attribuut informatie. SAML biedt organisatie entiteiten de mogelijkheid om claims te maken over de identiteit, attributen en rechten van een subject (een entiteit welke vaak een menselijke gebruiker is) aan andere entiteiten zoals Internet applicaties of diensten.  +
De SEPA-standaarden zijn bedoeld voor giraal betalingsverkeer in euro in Europa (incl.binnenlands betalingsverkeer). De standaarden beschrijven de semantiek en bedrijfsregels voor overboekingen en incasso’s. Vanwege de Europees verplichte en brede adoptie van de standaard is opname op de lijst niet meer nodig.  +
De SETU-standaard is de Nederlandse implementatie van de internationale HR-XML standaard en is ontwikkeld door de grote uitzendorganisaties. Door toepassing van de SETU standaard ontstaat uniformering van het elektronisch berichtenverkeer tussen aanbieders en afnemers (inleners) van tijdelijk personeel (flexibele arbeid). Dit leidt tot vereenvoudiging van het inhuurproces.  +
SIKB0101 is een standaard voor uitwisseling van milieuhygiënische data binnen het bodembeheer. Het gaat daarbij om vaststellen of voorkomen van schadelijke gevolgen voor volksgezondheid en milieu t.g.v. bodemvervuiling.  +
Met SIKB0102 kunnen overheden en bedrijven gestandaardiseerde archeologische informatie uitwisselen. Door de SIKB0102-uitwisselingsstandaard zijn archeologische onderzoeksgegevens voor iedereen online beschikbaar.  +
SKOS is een standaard voor machinaal interpreteerbare publicatie van gegevensbestanden in de vorm van begrippenlijsten, digitale woordenboeken en taxonomieën. SKOS zorgt ervoor dat deze kennisrepresentaties via het internet aan elkaar kunnen worden gekoppeld en maakt het zo mogelijk gegevensbestanden makkelijker als open data te kunnen hergebruiken.  +
SPF is een standaard voor het veiliger maken van email verkeer door het tegengaan van spam en phisingmail door misbruik van domeinnamen bij e-mail te voorkomen.  +
De STOSAG standaard heeft betrekking op container- en pasmanagement voor afval en grondstoffen. De standaard beschrijft het proces van informatie-uitwisseling op een viertal koppelvlakken tussen chippas, bechipte containers, chiplezer en backoffice systemen, elk voor een afzonderlijk proces van informatie-uitwisseling. De processen zijn: #Communicatie tussen chipkaarten en (ondergrondse)verzamelcontainers met toegangsidentificatie; #Communicatie tussen bechipte minicontainers en identificatiesystemen op de inzamelwagen; #Communicatie tussen verzamelcontainers en back-office systemen; #Communicatie tussen de systemen op de inzamelwagen en back-office systemen.  +
Samenwerkende catalogi is een voorziening die gebruikt kan worden als er overheidsinformatie nodig is, maar niet duidelijk is bij welke overheidsorganisatie men hiervoor moet zijn. Samenwerkende Catalogi is een verwijsmechanisme voor productinformatie van lokale, regionale en landelijke overheidsorganisaties. Samenwerkende Catalogi is een standaard voor het publiceren en uitwisselen van metadata over producten- en diensten, zoals het aanvragen van een vergunning of het aanvragen van een reisdocument. Voor elke product- of dienstenbeschrijving die deelnemers op hun eigen website publiceren wordt metadata gemaakt die wordt aangeboden aan en opgenomen in de collectie van Samenwerkende Catalogi. Deze collectie van metadata over producten en diensten van alle deelnemers is vervolgens doorzoekbaar via de zoekdienst van Logius.  +
Schema van het I-Standaardisatieproces Rijksdienst  +
Het Semanitische factuurmodel is een standaard voor electronisch factureren. De standaard beschrijft welke gegevenselementen er in een elektronische factuur opgenomen dienen en kunnen worden, wat de samenhang is tussen deze elementen en wat de betekenis is van deze elementen. Daarnaast bevat de standaard mappings van de gegevenselementen naar [[SETU]] en de internationale UBL standaard. Dit zijn twee veelgebruikte standaarden voor elektronisch factureren. Dankzij de mappings kunnen gebruikers van deze standaarden op een eenvoudige uniforme wijze elektronisch naar de overheid factureren. Mappings naar andere standaarden zijn bovendien ook mogelijk. De opname van het semantische factuurmodel geeft duidelijkheid aan overheden en bedrijven (gebruikers en ICT-aanbieders) over de elementen die op facturen naar overheidsorganisaties gebruikt dienen te worden (specifiek voor de Nederlandse situatie).  +
Het vermogen van systemen of organisaties om aan de kant van zender en ontvanger gegevens op dezelfde manier te interpreteren.  +
Het automatisch inloggen en hiermee ontsluiten van applicaties op basis van de door de gebruiker ingevoerde aanmelding op de Werkplek.  +
Aanvraagformulier voor het aandragen van een i-Standaard Rijksdienst  +
De mate waarin en de voorwaarden waaronder taken in aanmerking komen voor bepaalde vormen van sourcing.  +
Met sourcing wordt het proces aangeduid waarbij bepaald wordt of werkzaamheden zelf worden gedaan, in samenwerking met anderen worden uitgevoerd, of worden uitbesteed aan een overheidsorganisatie of marktpartij.  +
Generieke ICT-diensten zijn gegroepeerd in zeven kavels. De kavelindeling is gebaseerd op de Enterprise Architectuur van de Rijksdienst. Organisaties sluiten hier altijd op aan. [[Sourcebaarheid]] van I-producten of –diensten wordt beter door gebruik te maken van standaard producten en diensten. Daarvan afwijken is alleen mogelijk bij zwaarwegende argumenten en met goedkeuring van de CIO Rijk.  +
Een belangrijke randvoorwaarde is dat eindgebruikers binnen de Rijksoverheid hun ‘single point of contact (1-loket)’ behouden. Ze worden door (andere) sourcing niet geconfronteerd met verschillende loketten voor verschillende generieke en gemeenschappelijke I-diensten. Dit zal nog verdere uitwerking krijgen via een nog in ontwikkeling zijnd basisprincipe 'Gebruikersgerichtheid'.  +
De Rijksdienst heeft niet een eenduidig beeld bij de vraag welke taken op welke wijze gesourced kunnen worden. Het streven is eenduidigheid te bereiken door: *definiëren en onderhouden van kerntaken en perifere taken o.g.v. informatievoorziening. *definiëren en onderhouden van 'sourcebaarheid' van perifere I-taken. *een optimale dynamische mix vast te stellen van wat de rijksdienst beter zelf kan uitvoeren en wat anderen beter kunnen uitvoeren. De perifere I-taken zijn ingedeeld in kavels die alle, zo mogelijk van anderen betrokken, I-diensten omvatten. De kavelindeling is gebaseerd op de informatiseringdomeinen van de EAR.  +
Het Rijk voert actief risicomanagement t.a.v. de risico’s die ontstaan uit de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer: Informatiebeveiliging is en blijft een verantwoordelijkheid van het lijnmanagement. Het primaire uitgangspunt voor informatiebeveiliging is en blijft risicomanagement. De klassieke informatiebeveiligingsaanpak waarbij inperking van mogelijkheden de boventoon voert maakt plaats voor veilig faciliteren. Methoden voor rubricering en continue evaluatie ervan zijn hanteerbaar om onder- en overrubricering te voorkomen. Naast aandacht voor netwerkbeveiliging meer aandacht voor gegevensbeveiliging. Verantwoord en bewust gedrag van mensen is essentieel voor een goede informatiebeveiliging Kaders en maatregelen die overheidsbreed zijn afgesproken zijn leidend. Kennis en expertise zijn essentieel voor een toekomstvaste informatiebeveiliging en moeten (centraal) geborgd worden Informatiebeveiliging vereist een integrale aanpak  +
Binnen de Rijksdienst wordt professionele regie gevoerd op generieke I-diensten van het Rijk. Op strategisch niveau door de CIO Rijk in overleg met CIO-beraad en op tactisch niveau door het Tactisch Beraad Generieke ICT in overleg met het Tactisch Vraagoverleg.  +
Samenstel van samenhangende sourcingsoplossingen voor één of meer taken en/of voorzieningen. Mogelijke sourcingsoplossingen zijn onder andere: *zelf uitvoeren *insourcing *co-sourcing *outsourcing *nearshoring *offshoring  +
Om gezamenlijk te profiteren van de voordelen binnen het rijk wordt de rijksinfrastructuur vanuit het perspectief van één concern georganiseerd. De rijksdienst legt op het gebied van sourcing van generieke I-diensten de prioriteit bij de volgende doelen, de sourcingsspeerpunten: *Besparen op kosten door slimme sourcing; *Helder onderscheid tussen kerntaken en perifere taken; *Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-diensten; *Een eenduidig en transparant keuzeproces; *Professionele besturing van sourcing; *Informatiebeveiliging: vertrouwen en beveiliging; *Van uitbesteden van taken naar afnemen van diensten.  +
Standaard uitwisselings formaat (StUF) is een universele berichtenstandaard voor het elektronisch uitwisselen van gegevens tussen applicaties. Het domein van de StUF-taal omvat informatieketens tussen overheidsorganisaties (basisregistraties en landelijke voorzieningen) en gemeentebrede informatieketens en -functionaliteit. StUF is beschreven in XML en gebaseerd op geaccepteerde internetstandaarden  +
Overeenkomstige aspecten van dienstverlening krijgen op overeenkomstige wijze vorm door gebruik te maken van generieke oplossingen die breed worden oegepast. Daarbij kan het gaan om gebruik van gedeelde processen en systemen (shared services) of toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen. Beiden hebben een standaardiserend effect.  +
De Stelselcatalogus is een online catalogus (voorziening) die de structuur van het Stelsel van Basisregistraties en de definities van soorten objecten, gegevens en berichten hierin beschrijft. De informatie in de Stelselcatalogus kan als hulpmiddel fungeren bij de doorvertaling van het gebruik van (gegevens uit) de basisregistraties naar de interne werkprocessen van afnemende organisaties.  +
Strategisch leveranciersmanagement betreft: *Optimaal positioneren van de rijksoverheid ten opzichte van de bestaande en toekomstige ICT leveranciers. *Zoveel mogelijk bundelen van de inkoopkracht en onderhandelkracht van de rijksoverheid. *Voorwaarden scheppen om kostenbesparingen op ICT-uitgaven te stimuleren. *Stimuleren van betere uitnutting van contracten op tactisch niveau als input voor het strategisch leveranciersmanagement. *Gecoördineerde benadering van de strategische ICT-leveranciers van de rijksoverheid en het bevorderen van strategische en tactische samenwerking.  +
Over bedrijfsvoeringkolommen is een gezamenlijk beeld opgesteld, om de ontwikkelingen op het gebied van huisvesting, facilitair, ICT en HRM integraal te kunnen bezien. In2013 is dit integrale beeld uitgewerkt in een Streefbeeld Tijd-, Plaats en Apparaatonafhankelijk Werken (TPAW) , wat op 13 november is vastgesteld in de ICBR. Het streefbeeld TPAW is een ambitiedocument waarin kort en bondig staat samengevat hoe de rijksambtenaar TPAW moet kunnen werken in 2017. Het kan gezien worden als kompas dat richting geeft voor de komende jaren en tevens laat zien dat het realiseren van TPAW een interdisciplinair en domeinoverstijgend karakter heeft. Op basis van het Streefbeeld TPAW bestaat een gedeeld beeld over wat TPAW inhoudt, kan de samenhang worden bewaakt tussen de programma’s en projecten van IC’s en departementen die het streefbeeld mogelijk maken en kan communicatie plaatsvinden over de voorgenomen richting.  +
Realiseert, gezien vanuit de bedrijfsdoelstellingen, een toegevoegde waarde aan het realiseren van de strategische doelstellingen van een organisatie.  +
T
Transport Layer Security Protocol (TLS) is een protocol, dat tot doel heeft om beveiligde verbindingen op de transportlaag over het internet te verzorgen. De standaard wordt gebruikt bovenop standaard internet transport protocollen (TCP/IP) en biedt een beveiligde basis, waar applicatie protocollen als HTTP (webverkeer) of SMTP en IMAP (mailuitwisseling) op hun beurt weer op kunnen bouwen en gebruik van kunnen maken.  +
registreren Taken en Organisatie Centrale Overheid  +
The Open Group Architecture Framework TOGAF is een methode voor het ontwikkelen en beheren van de enterprise-architectuur. TOGAF is een open standaard. TOGAF bevat een verzameling aan technieken en best-practices. Centraal in de methode staat de Architecture Development Method (ADM). Deze beschrijft de verschillende fasen van ontwikkeling en beheer van de enterprise-architectuur  +
Het geheel van apparatuur en netwerkvoorzieningen. Synoniem: Hardwareconfiguratie  +
TenderNed is het online marktplein voor aanbestedingen van de Nederlandse overheid. TenderNed is het aanbestedingssysteem van de Nederlandse overheid. Alle overheden publiceren via het aankondigingenplatform van TenderNed hun nationale en Europese aanbestedingen. Ondernemingen vinden op TenderNed: *Alle opdrachten van de overheid op één plek *Volledig digitaal aanbesteden: van vooraankondiging tot inschrijving en gunning *Gegevens maar één keer online invoeren en beheren in een eigen dossier *Automatisch voldoen aan regelgeving en voorkomen van vormfouten  +
“Witte vlekken”. Aandachtsgebieden die nog niet ontwikkeld zijn.  +
In de [[Doelarchitectuur Toegang|doelarchitectuur Toegang]], [[Eindbeeld RIdM|het eindbeeld RIdM]] en [[Normenkader Rijkspas|het normenkader rijkspas]] is aangegeven welke middelen binnen de Rijksdienst gebruikt worden. In de bedrijfsvoering van de Rijksdienst neemt de Rijkspas een steeds grotere rol in.  +
Er zijn verschillende authenticatiemiddelen waarbij er een directe relatie bestaat met de mate van zekerheid waarin bewezen wordt dat iemand is die hij claimt te zijn. Globaal zijn deze middelen: #Iets wat je weet (kennis, password, pinco-de) #Iets wat je bezit (bijv. een smartcard, een pasje) #Iets wat je bent (persoonlijke eigenschap, biometrie)  +
Dienstverleners sluiten aan bij de manier waarop afnemers contact met hen willen onderhouden. Dit betreft de keuze van de beschikbare communicatiekanalen, de tijdstippen waarop contact mogelijk is en de gebruiksvriendelijkheid van de communicatiemiddelen. Van alle kanalen heeft internet de voorkeur, omdat het personen (via websites, e-mail, etc.) en systemen (via elektronische berichten) in staat stelt dag en nacht contact te onderhouden. Er zijn echter altijd afnemers die niet van internet gebruik kunnen of willen maken. Bijvoorbeeld omdat ze beperkingen hebben, vaardigheden missen of niet beschikken over een internetaansluiting. Ook voor hen moet een dienst toegankelijk zijn.  +
Een handreiking voor succesvolle toepassing van de Webrichtlijnen versie 2  +
behorend bij versie 2.5 d.d. 15 juli 2009 van de Richtlijn Metagegevens Overheidsinformatie - Dit Toepassingsprofiel Metagegevens Rijksoverheid (‘Toepassingsprofiel Rijk’) bevat rijksbrede afspraken over welke metagegevens minimaal nodig zijn en over de manier waarop die gegevens binnen de rijksoverheid worden vastgelegd. Het beschrijft hoe ministeries de afspraken kunnen toepassen bij het inrichten van hun (digitale) informatiesystemen.  +
Met dit instrument wordt op aantrekkelijke wijze duidelijk welke functies er binnen de Rijksdienst zijn, wat deze inhouden in termen van resultaten en gedrag en welke kwaliteiten daarvoor gevraagd worden.  +
De dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.  +
Brief aan Tweede Kamer over eID-Stelsel en DigiD-kaart. Met deze brief wordt de TK geinformeerd over de invoering van het eID Stelsel, de plek daarbinnen van de voorgenomen DigiD-kaart en een aantal belangrijke aspecten zoals privacy, toezicht, publiek-private samenwerking en ontwikkelingen binnen Europa.  +
U
De functie die de dienstverlening uitvoert en die toeziet op de handhaving van beleid.  +
Cluster van bedrijfsfuncties dat gericht is op de uitvoering van beleid voor zover dit een rol is van de Rijksdienst. Dit zijn enerzijds dienstverleningsactiviteiten van de Rijksdienst richting burgers, bedrijven en andere overheden, anderzijds activiteiten gericht op het vaststellen dat de handelingen van burgers en bedrijven in lijn zijn met het beleid, wet- en regelgeving en waar nodig interveniëren (handhaving).  +
V
VISI is een open standaard, die zich richt op digitale communicatie tussen partijen in een bouwproject. Met behulp van VISI wordt bepaald wanneer (proces), wie (rol), wat (informatie), aan wie (rol) aanlevert. Hierbij kan gedacht worden aan het geven van opdrachten, het aanleveren van tijdschema’s, het opleveren van resultaten en het melden van afwijkingen. Huidige gebruikers bevinden zich ook buiten de publieke sector, bijvoorbeeld (internationale) bouwgroepen die als opdrachtnemer ingehuurd worden door overheden.  +
Een rijksdienst die beter beleid maakt, minder verkokerd is, efficiënter werkt en in omvang kleiner is. Dat is de kern van de Nota Vernieuwing Rijksdienst (VRD). De nota bevat het programma waarmee het kabinet invulling geeft aan de doelstelling uit het coalitieakkoord om het functioneren van de overheid te verbeteren en tegelijkertijd te komen tot een forse afslanking van de rijksdienst.  +
'Final Report – Phase 1' in kader van 'the European Interoperability Strategy Elaboration (EIS).'  +
De dienstverlener garandeert dat informatie alleen toegankelijk is voor bevoegde personen en alleen wordt gebruikt voor het doel waarmee zij is verzameld. Dit principe geldt niet alleen voor informatie over personen, maar ook voor informatie over bedrijven en de overheid zelf. Zo kunnen bedrijfsgegevens waaruit investeringsbeslissingen zijn af te leiden interessant zijn voor de concurrentie. Informatie over overheidsgebouwen kan interessant zijn voor terroristen.  +
Als afnemers op zoek zijn naar bepaalde dienstverlening, kunnen ze deze vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarvoor is informatie aangemeld bij de voor de afnemer bekende vindplaatsen. Mocht de afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomen, dan wordt hij of zij toch geholpen ('no wrong door'). Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners.  +
Een manier om applicaties naar PC’s, laptops of telewerkomgevingen te sturen volgens een zgn. ‘serverbased computing concept’.  +
Deze visie behandelt achtereenvolgens de ontwikkelingen die als achtergrond hebben gediend voor de visie, een uitwerking van de gewenste situatie en geeft een aanzet tot de focuspunten die richting moeten geven aan deze visie.  +
Visiebrief Digitale Overheid 2017  +
Het algemeen (openbaar) toegankelijk maken van informatie voor ontvangers, t.w. burgers, bedrijven en instellingen, met als doel het vergroten van inzicht en kennis en het bevorderen van participatie en het doen van (massale) informatie-uitingen richting de omgeving van de Rijksdienst (te weten burgers, bedrijven en instellingen) gericht op het implementeren en (vrijwillig) naleven van beleid, wet- en regelgeving en het bereiken van de doelstellingen waarop deze gericht zijn.  +
Dit voorschrift geldt voor de rijksdienst (waartoe gerekend worden de ministeries met de daaronder ressorterende diensten, bedrijven en instellingen). Dit voorschrift geldt voor het gehele proces van informatievoorziening en de gehele levenscyclus van informatiesystemen, ongeacht de toegepaste technologie en ongeacht het karakter van de informatie. Informatiebeveiliging is een lijnverantwoordelijkheid en vormt een onderdeel van de kwaliteitszorg voor bedrijfs- en bestuursprocessen en de ondersteunende informatiesystemen.  +
W
Het WDO Datamodel is bedoeld om gegevensaanlevering van het bedrijfsleven naar de overheid op het gebied van grensoverschrijdend personen- en goederenverkeer meer te simplificeren en te harmoniseren. Het WDO Datamodel bevat zogenaamde ‘informatiepakketten’ voor gegevensuitwisseling. Een informatiepakket beschrijft de semantiek van de uitgewisselde informatie: gegevens- en procesmodellen en hiervan afgeleide berichtspecificaties (Message Implementation Guidelines). Informatiepakketten kunnen aan elkaar gerelateerd worden, waardoor samenhang ontstaat. Het WDO Datamodel integreert op deze manier de semantiek voor verschillende toepassingsdomeinen. Hierbij gaat het niet alleen om de Douane, maar ook om tal van andere overheidsinstellingen die betrokken zijn bij grensoverschrijdend verkeer (Voedsel en Waren Autoriteit, Havenautoriteiten etc.).  +
WPA2 Enterprise is een WIFI-protocol dat het gebruikers mogelijk maakt automatisch en veilig toegang te verkrijgen tot aangesloten WiFi-netwerken via authenticatie op basis van bestaande identiteitsgegevens.  +
Voor de distributie van applicaties die gebaseerd zijn op het web is een webhostingplatform nodig. Gebruikers benaderen de applicaties via een url (Uniform Resource Locator) die voor de betreffende applicatie geldt.  +
De Webrichtlijnen bevatten richtlijnen en principes voor het toegankelijk maken van webcontent die onder uiteenlopende situaties te gebruiken moet zijn, uitwisselbaar en duurzaam is. Het volgen van deze richtlijnen en principes maakt content optimaal bruikbaar en toegankelijk voor mensen en systemen, waaronder gebruikers van uiteenlopende webapparaten, besturingssystemen en hulptechnologieën. De Webrichtlijnen versie 2 biedt een technologieonafhankelijke standaard die toepassing van verschillende technologieën toestaat en die is voorbereid op toekomstige technologieën.  +
Toelichting op toepassingskader Webrichtlijnen. Er wordt een korte schets gegeven van wat in de verschillende hoofdstukken van het toepassingskader staat.  +
In het Websiteregister Rijksoverheid staat hoe ver websites van de Rijksoverheid zijn met het invoeren van de webrichtlijnen. Dit zijn regels voor bouwkwaliteit en toegankelijkheid van websites. Het Websiteregister Rijksoverheid is volgens het 'pas toe of leg uit'-principe ingericht. Het register laat zien aan hoeveel van de 125 (versie 1) of 51 (versie 2) elementen de websites van de rijksoverheid voldoen.  +
Werkplek is het digitale bureau van de RD-medewerker. De RD-medewerker neemt de werkplekdiensten af om gebruik te kunnen maken van digitale voorzieningen die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken en werkzaamheden. De werkplekdienst moet een RD-medewerker dus in staat stellen om de benodigde digitale voorzieningen te gebruiken. De werkplekdienst is daarom de interface tussen de afnemer (RD-medewerker) en de benodigde digitale voorziening.  +
De werkplekdienst moet een rijksmedewerker in staat stellen om digitale diensten af te nemen. De werkplekdienst kan daarom worden gezien als een interface tussen de rijksmedewerker en het systeem dat de gevraagde digitale dienst levert. Voorbeelden van werkplekdiensten zijn de verschilleden mobiele en desktop apparaten met besturingssysteem en daaraan gelieerde dienstverlening, zoals gebruiksvoorwaarden en helpdeskondersteuning. Een belangrijke ontwikkeling in werkplekdiensten is Choose your own device (CYOD) en m.n. Bring your own device (BYOD) en daarvoor te verwachten gebruiksvoorwaarden (in kader digibewust & digivaardigheden).  +
De belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens zijn vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp is de Nederlandse uitwerking van de Europese richtlijn bescherming persoonsgegevens en is sinds 1 september 2001 van kracht.  +
Wet ComputerCriminaliteit  +
De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer regelt het elektronisch verkeer tussen burgers, bedrijven en bestuursorganen en tussen bestuursorganen onderling. Met elektronisch verkeer is bedoeld de communicatie per fax, e-mail, website, intra- en internet, en ook sms.  +
De Wet elektronische handtekeningen geeft het juridisch kader voor het gebruik van elektronische handtekeningen en is onderdeel van het Burgerlijk Wetboek.  +
De openbaarheid van overheidsinformatie is geregeld in de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Wob geeft iedereen het recht om bij een overheidsorgaan informatie op te vragen. Het verstrekken van informatie kan op grond van de Wob ook geweigerd worden. In de Wob zijn namelijk enkele uitzonderingsgronden opgenomen.  +
Voor effectieve uitvoering van vastgesteld beleid is vaak uitbreiding en/of aanpassing van regelgeving benodigd. Daarvoor ontwikkelt men wet- en regelgeving. Globaal doorloopt een dergelijke ontwikkeling de volgende stappen: *Onderkennen van de aanleiding (maatschappelijk vraagstuk, regeringsbeleid, ...) *Onderkennen behoefte aan regelgeving *Uitwerken door ministerie(s) in wetsvoorstel (namens kabinet of kamer) *Toetsing/goedkeuring voorstel Tweede Kamer *Toetsing/goedkeuring voorstel Eerste Kamer *Ondertekening en publicatie Staatscourant  +
X
Organisaties wisselen bedrijfsinformatie uit op de meest uiteenlopende manieren (op papier of elektronisch, als Word-document, als Pdf, als spreadsheet, etc.). XBRL, eXtensible Business Reporting Language, is een internationale open standaard om deze gegevens op eenvoudige wijze te verzamelen, elektronisch uit te wisselen, te analyseren en zonodig nader te bewerken.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:16.