Logo Rijksoverheid, link naar hoofdpagina

EAR Online

Melding

Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl

Proactief (NORA)


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraak nora:Proactief
Type Basisprincipe
Stelling Afnemers krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.
Versie 2016-06-10 09:41:12
Beschrijving De dienstverlener neemt het initiatief om de afnemer te informeren als hij uit beschikbare informatie kan afleiden dat deze voor de afnemer van belang is. Diensten worden onder de aandacht gebracht op het moment dat de afnemer daar behoefte aan zou kunnen hebben. Wijzigingen in de voortgang van processen en geregistreerde informatie worden gemeld. Zo mogelijk wordt de dienst automatisch verleend. De afnemer behoudt hierbij altijd de controle.
Toelichting rationale Het gemak van een dienst wordt verhoogd als de afnemer niet zelf in de gaten hoeft te houden wanneer hij moet handelen. Bovendien worden zo ongewenste situaties door het te laat reageren van afnemers voorkomen.
Realiseert
Realisaties Automatische dienstverlening (NORA), Persoonlijke benadering (NORA), Proactief aanbieden (NORA)
Toelichting implicaties Een belangrijke voorwaarde is dat dienstverleners hun afnemers kennen en daarbij informatie van andere organisaties meenemen. Proactiviteit vraagt om het opnieuw doordenken van dienstverleningsprocessen vanuit het perspectief van de afnemer. Het is niet vanzelfsprekend dat dienstverlening altijd start met een aanvraag van een afnemer. Een overheidsorganisatie kan ook zelf het initiatief nemen. Als hiervoor geen input van de afnemer nodig is, kan het proces zelfs eenzijdig worden afgerond.
Cluster
Architectuurlaag
Architectuurdomein
ID BP01
Toepassingsgebied Generiek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA
EAR Online