- Wat is EAR
- Lees- en gebruikwijzer
- Inleiding architectuur
- Baten Architectuur
- De Rijksdienst
- Bedrijfsfunctiemodel
- Status en Beheer EAR
- Inleiding
- Architectuur algemeen
- Architectuur en Projecten
- Project Start Architectuur
- Veelgestelde vragen
Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl
De overheid in Nederland kent verschillende bestuurslagen te weten een landelijke, een provinciale en een gemeentelijke laag. Op deze lagen zijn respectievelijk de Rijksoverheid, Provincies en Gemeentes werkzaam. Daarnaast zijn er ook nog Waterschappen te onderscheiden. Deze lagen samen vormen de overheid en zijn in bijgaande afbeelding weergegeven. Volledigheidshalve dient nog vermeld te worden dat taken van de overheid zoals gemeenschappelijke regelingen nog worden uitgevoerd door (regionale) samenwerkingsorganen,
Bijgaande afbeelding brengt tevens in beeld, dat de Rijksoverheid wordt gevormd door de Rijksdienst, Hoge Colleges van Staat, de Rechterlijke macht en Adviescolleges. De Rijksdienst bestaat weer uit
Bij baten lastendiensten en ZBO's moet gedacht worden aan de vele uitvoeringsorganisaties en inspecties. De Rijksoverheid houdt zich vooral bezig met de voorbereiding en de uitvoering van plannen van de regering, plannen die worden voorgelegd en gecontroleerd door het parlement. Provincies, gemeenten en waterschappen werken op regionaal of lokaal niveau. Een minister geeft politieke leiding aan een ministerie en wordt vaak bijgestaan door een of meer staatssecretarissen. De minister is ook verantwoordelijk voor de ambtelijke organisaties die onder zijn of haar ministerie vallen. De Hoge Colleges van Staat, zoals de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State, de Algemene Rekenkamer en de Nationale Ombudsman, zijn onafhankelijk, zij controleren en adviseren de Rijksoverheid.
De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor het landelijk publieke bestuur van Nederland. De missie die de Rijksoverheid hierbij nastreeft luidt:
De Rijksoverheid werkt aan een rechtvaardige ondernemende en duurzame samenleving. In onze democratische rechtstaat is het belangrijk dat mensen en maatschappelijke organisaties zich in vrijheid en veiligheid kunnen ontplooien. Daarvoor zijn keuzes nodig, in Nederland, in Europa, in de wereld.
De Rijksoverheid weegt belangen tegen elkaar af, investeert in de toekomst en treedt op als dat nodig is. Dat doet zij met hart voor de publieke zaak, integer en met kennis van zaken.
De Rijksoverheid. Voor Nederland.
Uit deze missie vloeien taken voort voor de Rijksoverheid. De inhoudelijke invulling van het takenpakket wordt daarbij sterk beïnvloed door de (politieke) samenstelling van de regering en de vastgestelde regeerakkoorden in de loop der tijden. De invulling van het takenpakket varieert daardoor in de tijd. Op hoofdlijnen bestaat het takenpakket van de Rijksoverheid uit:
De Rijksoverheid is in een steeds veranderende omgeving, zelf ook continu in beweging. Dit vergt een dynamische en flexibele overheid (zie bijgaande figuur), die in staat is te reageren op een veranderende vraag van de maatschappij en de eisen die dit stelt. Voorkomende krachten in de maatschappij en de omgeving van de overheid zijn:
De omgevingsfactoren en veranderingen vergen veel van de veranderkracht van overheidsorganisaties. De realiteit is dat overheidsorganisaties de politieke daadkracht graag willen volgen, maar dat realisatie van veranderingen vaak ingrijpend en complex is. De Rijksoverheid wil daarom haar werkprocessen efficiënter en flexibeler inrichten, zodat ze beter en sneller kan inspelen op veranderingen in de maatschappij. Een krachtige, kleine en dienstverlenende Rijksoverheid, die met minder belastinggeld en minder ambtenaren en bestuurders haar kerntaken efficiënt en effectief uitvoert. Uitgangspunten voor deze kwaliteitsslag zijn:
Implementaties van organisatieveranderingen kunnen lang duren en vaak worden ze pas voltooid tegen de tijd dat er al weer nieuwe verkiezingen zijn, met nieuwe veranderingen in het vooruitzicht. De overheid lijkt daarmee continu achter de feiten aan te lopen. De complexiteit en starheid van de informatievoorziening en de ondersteunende ICT vormen mede een oorzaak voor de traagheid waarin veranderingen tot stand komen. Binnen het Rijk, waar organisaties veelal over een hoge mate van autonomie beschikken, worden afspraken over onderlinge samenwerking en de uitwisselbaarheid van informatie niet gemaakt of onvoldoende nageleefd. Nog steeds is er sprake van "verschotting" en verloopt de samenwerking en uitwisseling van informatie moeizaam. "Ontschotting" is daarom het streven.
Ontschotting ontstaat als organisaties sturen op flexibiliteit door de informatievoorziening en de ondersteunde ICT te ontkoppelen van de verandergevoelige organisatorische structuur. Met een dergelijk architectuurkader wordt de ondersteunende informatievoorziening beschouwd vanuit een referentiekader van logische bedrijfsfuncties en -processen en niet meer op basis van de 'waan van de dag' binnen specifieke organisaties. Zodoende wordt:
Het is dus belangrijk dat inzicht en overzicht wordt gecreëerd in de informatievoorziening bij het Rijk, zodat grip ontstaat en er gestuurd kan worden. Om dit te realiseren moet de informatievoorziening in lijn wordt gebracht met relevante voorschriften (principes, afspraken en standaarden). Zo'n stelsel van voorschriften vormt het richtinggevende en sturende deel van een architectuur. Dit geeft de benodigde richting en vorm aan een kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening voor het Rijk. Het benodigde stelsel van voorschriften krijgt gestalte in de Enterprise Architectuur Rijksdienst (EAR), welke in opdracht van de CIO-Rijk en onder verantwoordelijkheid van de subcommissie Architectuur en Standaarden wordt ontwikkeld. De EAR vervult een richtinggevende en kaderstellende rol bij de realisatie van de Rijksbrede I-strategie en draagt zo bij aan de doelen en uitgangspunten van de (compacte) Rijksoverheid.
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 16 jul 2014 om 08:27.