Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Beschrijving

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Toelichtende omschrijving van de eigenschap

Deze eigenschap beschrijft of definieert het onderhavige architectuurelement.

Showing 100 pages using this property.
I
Internet Protocol versie 6 (IPv6) maakt communicatie van data tussen ICT-systemen binnen een netwerk, zoals internet, mogelijk. De standaard bepaalt dat ieder ICT-systeem binnen het netwerk een uniek nummer (IP-adres) heeft. De belangrijkste motivatie voor de ontwikkeling van IPv6 was het vergroten van de hoeveelheid beschikbare adressen ten opzichte van de tegenwoordig gangbare voorganger IPv4.  +
Het geheel van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden m.b.t. IT- aspecten en de toedeling daarvan ter ondersteuning van de besluitvorming, sturing en beheersing van de kosten en prestaties.  +
IT beheer methodiek  +
De beheersing van het identiteits vaststellingsproces en de toegangscontrole op strategisch en tactisch niveau.  +
Alle systemen processen en technieken voor het beheer van elektronische identiteitsgegevens.  +
Gegevens waaraan ordening is toegekend. Synoniemen: betekenisvolle data, geordende gegevens  +
Deze bedrijfsfunctie richt zich op: *Strategische sturing en beleid m.b.t. informatievoorziening en ICT **ontwikkeling rijksbreed beleid en kaders voor het gebruik van ICT-voorzieningen **kwaliteit van de I-kolom en van het opdrachtgeverschap voor ICT-projecten **ontwikkeling van maatregelen om beheersing van ICT-projecten te verbeteren **opstellen jaarlijkse rapportage over grote en risicovolle ICT-projecten aan de Kamer. *Tactische sturing en uitvoering m.b.t. informatievoorziening en ICT **ontwikkeling van de generieke informatievoorziening Rijk **toezicht op naleving I- en ICT-beleid door programma’s en projecten *Operationele sturing en uitvoering m.b.t. informatievoorziening en ICT **Exploitatie, beheer en onderhoud informatievoorzieningen en infrastructuur  +
Het proces van vaststellen van de vereiste betrouwbaarheid. De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.van informatiesystemen in termen van vertrouwelijkheidDe eigenschap dat informatie niet beschikbaar wordt gesteld of wordt ontsloten aan onbevoegde personen, beschikbaarheid en integriteit alsmede het treffen, onderhouden en controleren van een samenhangend pakket van bijbehorende maatregelen.  +
Het totaal aan regels en voorzieningen gericht op de informatiestromen en/op de opslag en/of archivering van informatie.  +
Een samenhangend geheel van gegevensverzamelingen en de daarbij behorende personen, procedures, processen en programmatuur alsmede de voor het informatiesysteem getroffen voorzieningen voor opslag, verwerking en communicatie. Het informatiesysteem is niet per definitie een geautomatiseerd (digitaal) systeem. Papieren systemen of dossiers vallen tevens onder de reikwijdte van deze definitie. Een geheel van mensen, methoden, procedures, gegevensverzamelingen, opslag-, verwerkings- en communicatieapparatuur en andere middelen, bestemd tot het verwerken, gebruiken en beheren van informatie.  +
informatisering Uitleg: gebruik van ict om informatie op te slaan, te verwerken en te verspreidenMeer algemene term: informatievoorzieningZie ook: automatisering, Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/informatisering.htm Informatisering Het inzetten van middelen uit de informatie- en communicatietechniek (ICT) voor utvoering van processen. Samentrekking van informatievoorziening en automatisering Gevonden op http://labyrinth.rienkjonker.nl/glossary informatisering a)het op steeds grotere schaal toepassen van moderne gegevensverwerkende apparatuur en de daaruit resulterende informatie;b)voortschrijdende administratieve en bestuurlijke automatisering Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/informatisering informatisering het op steeds groter schaal toepassen van moderne gegevensverwerkende apparatuur en de daaruit resulterende informatie Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/informatisering  +
Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), met behulp van een informatiesysteem, die voorziet in een behoefte aan informatie vanuit haar omgeving (de afnemers).  +
Afgebakend gebied van samenhangende informatiseringsdiensten, waarvoor één functionaris de bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt voor de inrichting. De Rijksdienst hanteert de volgende indeling: *Informatiseringsdomein algemeen generiek: omvat informatiseringsdiensten die door alle bedrijfsprocessen van het Rijk worden gebruikt; *Informatiseringsdomein bedrijfsproces generiek: omvat informatiseringsdiensten die generiek zijn voor één bepaald type bedrijfsproces van het Rijk, bijvoorbeeld HRM; *Informatiseringsdomein organisatie specifiek: omvat informatiseringsdiensten die specifiek zijn voor een bepaalde RD-organisatie.  +
Onder infrastructuur wordt hier verstaan, het geheel van voorzieningen dat nodig is om de informatievoorziening van de Rijksdienst goed te laten functioneren. Deze voorzieningen hebben de volgende basiskenmerken: *ze zijn tot op zekere hoogte blijvend of voortdurend beschikbaar; *ze functioneren in belangrijke mate onafhankelijk van specifiek gebruik; *ze zijn bestemd voor [[Generiek|generiek]] gebruik.  +
InternetSpiegel ontwikkelt en beheert voor organisaties met een publieke taak online onderzoeksinstrumenten, welke inzicht geven in het functioneren van organisaties op gebieden als HRM, bedrijfsvoering en bestuur. De onderzoeken zijn zo ingericht dat er vergelijkingsmogelijkheden zijn met andere organisaties met een publieke taak. InternetSpiegel stimuleert het samenwerken van organisaties bij het uitvoeren van onderzoek en het gezamenlijk analyseren van de uitkomsten. Dit leerproces, benchlearning, is effectief. Ook verzamelt en aggregeert InternetSpiegel onderzoeksgegevens en relevante data om beleidsmakers te adviseren over kansrijke interventiemogelijkheden.  +
Het vermogen van de RD-organisaties (en hun functies, processen en systemen) om effectief en efficiënt diensten (waaronder informatie) te delen met de omgeving. Synoniem: Uitwisselbaarheid  +
J
De standaard Juriconnect Decentrale Regelgeving (JCDR) biedt een eenduidige manier van verwijzen naar (onderdelen van) decentrale regelgeving waarmee de interoperabiliteit van juridische documenten en systemen die veel verwijzingen kennen naar decentrale regelgeving wordt bevorderd  +
JPEG is een formaat voor afbeeldingen dat gebruik maakt van niet-omkeerbare datacompressie (ofwel lossy compression)  +
K
Kabinetsreactie op WRR-rapport iOverheid: de rol van de overheid in de iSamenleving. In deel I zet het kabinet zijn visie op de iOverheid in de iSamenleving uiteen. In deel II schetst het kabinet welke kansen en perspectieven op dit moment worden onderzocht voor het verder versterken van een effectieve iOverheid.  +
Het betreft hier de reactie van het kabinet op het op 15 oktober 2014 uitgebracht rapport van de Tijdelijke commissie ICT-projecten.  +
Kamerbrief over cloud computing-strategie en cloud first-strategie.  +
Kamerbrief Informatiseringsstrategie Rijk  +
Een gespecialiseerde databank voor de opslag en het beheer van `kennis`.  +
Een onderdeel van de Rijksdienst, verantwoordelijk voor de beleidsvorming, beleidsevaluatie, wet en regelgeving, externe voorlichting en het Bestuurlijk Toezicht op één of meerdere beleidsterreinen. Synoniem: Beleidsdepartement  +
Kerntaken zijn taken binnen kritische bedrijfsprocessen die om wettelijke, politieke, juridische, beveiligings- of andere redenen altijd in eigen beheer moeten worden uitgevoerd.  +
Een volledig overzicht van de informatie die beschikbaar is over klanten.  +
Interface, die volgens een bepaalde standaard de uitwisseling van gegevens tussen informatiesystemen verzorgt. Het aanleverende systeem is verantwoordelijk voor de vertaling van gegevens naar die standaard. Het afnemende systeem zorgt voor omzetting naar haar eigen omgeving.  +
Criteria aan de hand waarvan de kwaliteit van de dienstverlening en van het dienstverleningsproces kunnen worden gemeten en waardoor als gevolg van het beschikbaar komen van meetresultaten de processen van de organisatie stuurbaar worden.  +
Het Rijk is de grootste ICT werkgever van Nederland. Daarnaast worden er nog veel specialisten extern ingehuurd. Het Rijk wil de mate van externe inhuur echter verminderen en professionalisering (en het lerend vermogen) van de eigen medewerkers verhogen. Het Kwaliteitsraamwerk I(v) is de standaard om zowel verwerving, opleiding, organisatie en het loongebouw van het interne personeel binnen het Rijk te uniformeren. Hierin is eenduidig - in één taal - vastgelegd welke Iv-rollen de Rijksoverheid onderkent in relatie tot het FunctieGebouw Rijk (FGR). Voor ongeveer 50 Iv-rollen is in een kwaliteitenprofiel vastgelegd welke competenties en opleidingen voor die rol van belang zijn. De vereiste kennis en competenties die in de kwaliteitenprofielen zijn vastgelegd, hebben betrekking op alle functietypen en -niveaus: vraagstuurders (opdrachtgevers, eigenaren) regisseurs (strategen, architecten, portfoliomanagers), ICT-dienstverleners, tactisch en strategisch beheerders en project- en programmamanagers die verantwoordelijk zijn voor projecten met een grote ICT-component. Het Kwaliteitsraamwerk I(v) biedt inzicht in en samenhang tussen die verschillende Iv-rollen in de kwaliteitenprofielen. Inhoudelijk sluit dit kwaliteitsraamwerk aan op het Europees e-Competence Framework (e-CF, EU-programma e-Skills) waardoor eenduidigheid binnen Nederland en Europa bevorderd wordt. Behalve dat dit de arbeidsmarktpositie van rijksambtenaren in de Iv-rollen versterkt en transparant maakt, bevordert dit ook de mobiliteit op Europees niveau. Toepassing van het kwaliteitsraamwerk maakt het mogelijk om op basis van één gemeenschappelijke taal betrouwbare managementinformatie te verkrijgen op het niveau van de kwaliteitenprofielen uit de verschillende systemen voor eigen personeel, externe inhuur, opleidingen en werving en selectie. De kwaliteitenprofielen zijn een referent voor de benamingen van eigen personeel, door koppeling van de voornaamste Iv-rol aan de organisatie-eigen roepnamen. Inzicht in de verdeling van Iv-rollen over de rijksonderdelen biedt mogelijkheden voor rijksbrede mobiliteit op basis van herkenbare leer- en loopbaanlijnen. Aanduiding van de Iv-rollen bij het inhuren van externe specialisten biedt inzichten in de duur van de gemiddelde inzet van externen per Iv-rol en in de mogelijkheden tot beperking van inhuur en het voorkomen van (te) hoge tarieven. Door de leveranciers te verplichten eenmaal per halfjaar per kwaliteitenprofiel te laten rapporteren over de spend en de inzet/duur, biedt dit inzicht aanzienlijke besparingsmogelijkheden. Het toepassen van het kwaliteitsraamwerk voor het eigen personeel en ingehuurd personeel op het niveau van de Iv-rollen in de kwaliteitenprofielen maakt ook inzichtelijk waar per organisatie en rijksbreed specifieke sourcingsvragen liggen.  
Deze bijlage bij [[Kwaliteitsraamwerk I(v)functie]] dient als handreiking voor de toepassing in praktijksituaties. De omschrijving van de essentiële situaties en/of de daaruit afgeleide competenties in deze bijlage zijn een verbijzondering van de competenties en gedragsindicatoren van het functiegebouw Rijk in relatie tot de kwaliteitenprofielen in het Kwaliteitraamwerk IV  +
Kwaliteitenprofielen  +
L
Onderzoek naar standaard referentietabel voor landcodering.  +
Alle bronhouders (gemeenten) stellen gegevens over adressen en gebouwen centraal beschikbaar via de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG). Het Kadaster beheert de LV BAG en stelt de gegevens beschikbaar aan de diverse afnemers. Organisaties met een publieke taak, zoals ministeries, waterschappen, politiekorpsen en veiligheidsregio's zijn verplicht de authentieke gegevens uit de registraties te gebruiken.  +
Zoals meerdere basisregistraties, zal op termijn de BRO ontsloten kunnen worden via een landelijke voorziening. Die is er momenteel (juni 2015) nog niet en het loket DINO en BIS Nederland dienen als voorloper.  +
Landelijke voorziening zoals die bij het Kadaster gerealiseerd is voor de ontsluiting van de basisregistratie WOZ  +
De geografische positie en de vorm (geometrie), of een kenmerk waarvan elders de vorm en de positie bekend is.  +
M
De Modelarchitectuur Rijksdienst (MARIJ) sluit aan op de NORA en biedt een samenhangende architectuur voor de Rijksdienst. MARIJ biedt een set multilaterale afspraken/ inrichtingsprincipes voor de rijksdienst en is een referentiekader voor afgeleide architecturen van departementen, -onderdelen en (rijksbrede) projecten.Voor de ontwikkeling van een nieuwe I-infrastructuur was de doorontwikkeling van de bestaande MARIJ tot een rijksbrede enterprise architectuur, de EAR, noodzakelijk. In deze rijksbrede EAR worden de generieke onderdelen van de rijksbrede I-infrastructuur samenhangend in kaart gebracht.  +
Gegevens die nodig zijn voor ontsluiting en beheer van andere gegevens. Alternatief: Gegevens die context, inhoud en structuur van records en hun beheer door de tijd heen beschrijven.  +
Het Toepassingsprofiel Metagegevens Rijksoverheid is een uitwerking van de ISO / NEN 23081 metadata standaard. Het toepassingsprofiel is de vertaling naar metadata voor de Rijksoverheid. Het beschrijft de rijksbrede afspraken over de wijze van vastleggen van metagegevens en de afspraken over metagegevens die minimaal vereist zijn. Metagegevens zorgen voor vindbaarheid, authenticiteit, betrouwbaarheid, zorgvuldigheid in de omgang (vertrouwelijkheid, openbaarheid), leesbaarheid en uitwisselbaarheid van gegevens. De afspraken dragen daarom onder andere bij aan: *adequate informatie-uitwisseling tussen overheden; *mogelijkheden tot tijd-, plaats-, en apparaat onafhankelijk werken; *adequate samenwerking en kennisdeling.  +
MijnOverheid is de persoonlijke website voor burger voor het regelen van overheidszaken. Burgers kunnen op MijnOverheid zien welke persoonlijke gegevens de overheid over hen bijhoudt, over hun werk, AOW-pensioen, huis, auto en studie. Onderdeel van MijnOverheid is de Berichtenbox, waarmee burgers post van de overheid digitaal kunnen ontvangen.  +
N
ISO 27001 specificeert eisen voor het vaststellen, implementeren, uitvoeren, bewaken, beoordelen, bijhouden en verbeteren van een gedocumenteerd Information Security Management System (ISMS) in het kader van de algemene bedrijfsrisico's voor de organisatie. Het ISMS is ontworpen met het oog op adequate en proportionele beveiligingsmaatregelen die de informatie afdoende beveiligen en vertrouwen bieden.  +
ISO 27002 'Code voor informatiebeveiliging' geeft richtlijnen en principes voor het initiëren, het implementeren, het onderhouden en het verbeteren van informatiebeveiliging binnen een organisatie. ISO 27002 kan dienen als een praktische richtlijn voor het ontwerpen van veiligheidsstandaarden binnen een organisatie en effectieve methoden voor het bereiken van deze veiligheid.  +
Het Normenkader Infrastructuur Logische Toegang beschrijft de generieke infrastructuur en de verschillende toepassingen van de Rijkspas voor logische toegang tot systemen, netwerken en applicaties. Het normenkader betreft uitsluitend departementale logische toegang, en stelt geen eisen aan interdepartementale logische toegang.  +
In deze afspraak staat beschreven welke metadata toegekend moeten worden aan educatieve content om de vindbaarheid en vergelijkbaarheid te vergroten. Metadata beschrijven de kenmerken van leerobjecten. Deze afspraak is gemaakt voor de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.  +
De Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA) is door het kabinet vastgesteld als norm voor de Nederlandse overheid en bevat een groot aantal ‘inrichtingsprincipes’ die overheidsorganen kunnen toepassen bij de projecten en programma’s die gericht zijn op het ontwikkelen van de hoogwaardige dienstbare overheid. De NORA biedt alle overheidsorganen een handvat voor samenwerking in ketens en netwerken. Door de principes van de NORA te hanteren ontstaat samenhang in de bouw en inrichting van de iOverheid.  +
NORA (Nederlandse Overheid Referentie Architectuur) is een beschrijving van uitgangspunten voor het inrichten van de informatiehuishouding van de Nederlandse overheid. Het NORA-katern Strategie vormt daar de basis van.  +
De Nederlandse Technische afspraak 9040 (NTA 9040) beschrijft afspraken over het koppelvlak waarover informatie wordt uitgewisseld binnen het ondernemingsdossier-concept. De standaard maakt het mogelijk meerdere aanbieders en branches in verschillend tempo en met eigen invulling een ondernemingsdossier te laten starten. De standaard bestaat uit vier NTA’s. Hiervan zijn de drie die van toepassing zijn op de overheid aangemeld: NTA 9040-1: Regelhulp; NTA 9040-2: Aanvraag en rapportage; NTA 9040-3: Toezicht;  +
Het samenstel van voorzieningen voor data-overdracht tussen 2 of meer apparaten  +
De NoodCommunicatieVoorziening (afgekort NCV) is de opvolger van het Nationaal Noodnet in Nederland. NCV maakte deel uit van Stichting Nederland Alert]. Het is een telecommunicatienetwerk dat specifiek bedoeld is voor gebruik door overheid en hulpdiensten tijdens een ramp of crisis als het reguliere openbare telefoonnet geheel overbelast raakt of uitvalt. Het netwerk moet daarom robuust genoeg zijn om ook bruikbaar te zijn in situaties van stroomuitval, overstroming en andere omstandigheden. De NCV staat los van het C2000-netwerk dat bedoeld is voor radioverkeer van de hulpdiensten.  +
De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is (bij zichzelf of bij andere dienstverleners) en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners. Procedures en regelgeving zijn eenvoudig, zodat de afnemer zo min mogelijk informatie hoeft te verstrekken. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om aan dit principe invulling te geven.  +
Doelstelling van de Rijkspas is het ontwikkelen en realiseren van een samenhangend concept voor een uniforme, veilige, flexibele, efficiënt en effectief geregelde toegangs-controle bij de Rijksoverheid. Het concept bestaat uit interdepartementale afspraken over technologie en processen in het kader van de toegangscontrole. De Rijkspas fungeert primair als toegangspas (identificatie- en authenticatiemiddel). Naast fysieke toegangscontrole (toegang tot gebouwen/locaties) is de Rijkspas ook geschikt als middel voor “logische” toegangscontrole (toegang tot ICT-netwerken) en andere toepassingen, zoals “follow me” printen en het beveiligen en elektronisch ondertekenen van documenten en e-mailberichten. Dit maakt de Rijkspas een multifunctionele smartcard. De normenkaders voor Rijkspas betreffen o.a. de volgende componenten: *Card- en chiptechnologie; *(ICT-)infrastructuur voor toegangscontrole en cardmanagement; *Processen voor uitgifte, beheer en inname van toegangspassen en (inter)departementale toegangsrechten. De normenkaders bevatten de noodzakelijke afspraken over uitgangspunten, processen, systemen, ontwerpen, specificaties etc. die nodig zijn voor een succesvolle implementatie en borging.  +
Deze notitie beoogt een aanzet te zijn voor een verdergaand maatschappelijk debat over het thema vrijheid en veiligheid in de digitale samenleving, waarin de overheid zich zal moeten herbezinnen op haar rol bij het beschermen en respecteren van de persoonlijke levenssfeer, ook in het digitale domein.  +
O
OAI-PMH is een standaard voor verzamelen van metadata uit repositories. Met metadata worden hier de kenmerken van en de extra opgeslagen informatie over een document of een ander object bedoeld. Denk aan auteursgegevens, titel, uitgever, taal, etc. Een repository is een bibliotheek met documenten/objecten (ook wel ‘content’ genoemd), bijvoorbeeld een (digitaal) archief. OAI-PMH maakt het mogelijk om deze metadata (dus niet de documenten/objecten zelf) uit verschillende repositories te verzamelen. Vanuit een centraal systeem kan dan gezocht worden naar documenten/objecten in de verschillende aangesloten repositories.  +
ODF is een applicatie- en leveranciersonafhankelijke documentstandaard in de vorm van een XML-schema, gedefinieerd door ISO/IEC 26300:2006, dat kan worden gebruikt door office-applicaties. Het schema is geschikt voor officedocumenten, zoals tekstdocumenten, spreadsheets, grafieken en grafische documenten zoals tekeningen en presentaties, maar het is niet beperkt tot deze soort documenten. De ODF structuur kan eenvoudig worden geconverteerd naar een PDF/A structuur. ODF bestanden zijn ook beter te indexeren door zoekmachines en daardoor beter te vinden.  +
Het betreft hier het project OverheidsNetwerken2013 (ON2013) gericht op het sluiten van raamcontracten voor de levering van dataverbindingen en internettoegang.  +
OT2010 is het contract dat voorziet in de levering vaste telefonieaansluitingen met het openbare netwerk.  +
Overheids Web Metadata Standaard (OWMS) is een semantische standaard voor metadata, de eigenschappen om informatieobjecten mee te beschrijven. Het voorschrijven van een semantische standaard voor metadata verhoogt de vindbaarheid en de samenhang van informatie die door overheidsorganisaties wordt aangeboden op internet.  +
Van wetgeving tot belastingregels en van subsidies tot branche-informatie. Op Ondernemersplein.nl staat alle informatie van de (semi-)overheid die u nodig heeft om te ondernemen. Dat voorkomt dat u steeds weer moet zoeken naar informatie.  +
Ondernemers hebben te maken met een groot aantal regels, toezichthouders en bijbehorende inspectiemomenten. Het Ondernemingsdossier stelt een ondernemer in staat om bepaalde informatie uit de bedrijfsvoering eenmalig vast te leggen en meerdere keren beschikbaar te stellen aan overheden zoals toezichthouders en vergunningverleners. De ondernemer bepaalt zelf welke overheden toegang hebben tot zijn Ondernemingsdossier. Het Ondernemingsdossier is dan ook van de ondernemer. Geautoriseerde toezichthouders kunnen actuele gegevens raadplegen en zijn dus beter geïnformeerd over de situatie. Zo kunnen op afstand controles worden uitgevoerd en risico-inschattingen worden gemaakt, zodat gericht toezicht op locatie bij de bedrijven met het hoogste risico mogelijk is.  +
De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen gericht op het realiseren van taken en doelen van een ministerie.  +
Functie die een primaire functie faciliteert. Bij de Rijksdienst bekend als PIOFACH of COPAFIJTH functie. De ondersteunende functie levert geen directe toegevoegde waarde aan de omgeving zoals de primaire functies. Wel heeft indirect toegevoegde waarde doordat ze de uitvoering van de primaire functies (beter) mogelijk maakt. De primaire functies samen met de ondersteunende functies vormen de bedrijfsfuncties.  +
Het begrip "'''Bedrijfsvoering'''" is een veel gebruikt synoniem voor Ondersteunende functies in het algemene spraakgebruik binnen de overheid. De Algemene Rekenkamer hanteert in haar rapportage [[Rijk_verantwoord_2009|Rijk verantwoord 2009]], de volgende omschrijving van het begrip bedrijfsvoering: ''Een goed functionerende overheid is transparant en legt verantwoording af over wat zij doet. Bij een goed functionerende overheid is de sturing en beheersing («control») op orde. De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen, gericht op het realiseren van taken en doelen van het ministerie, wordt ook wel «bedrijfsvoering» genoemd. Onder de bedrijfsvoering vallen alle bedrijfsprocessen die ervoor zorgen dat een ministerie functioneert.'' Een goede organisatie en bedrijfsvoering zijn essentieel om de Rijksoverheid goed te laten functioneren. Als de ICT het niet doet, de huisvesting onvoldoende is of de facilitaire dienstverlening niet op orde is, heeft de Rijksoverheid daar last van bij het realiseren van haar maatschappelijke opdracht. Op hoog abstractieniveau is dat het doel van de Bedrijfsvoering Rijk: het primaire proces van de Rijksdienst beleidsontwikkeling, uitvoering en handhaving goed ondersteunen. Binnen de overheid worden de ondersteunende functies doorgaans aangeduid met het acroniem PIOFACH (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Algemene zaken, Communicatie en Huisvesting).  +
Afnemers kunnen (gevraagd en ongevraagd) correcties, klachten, ideeën, etc. kwijt bij de dienstverlener. Die gebruikt deze input om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Afnemers krijgen zo de kans mee te denken en hun eigen belangen te behartigen.  +
(Rijks-)Overheidsgegevens welke openbaar zijn; er berust geen auteursrecht of andere rechten van derden op, de data zijn bekostigd uit publieke middelen, beschikbaar gesteld voor de uitvoering van die taak,de data voldoen bij voorkeur aan ‘open standaarden’ (geen barrières voor het gebruik door ICT-gebruikers of door ICT-aanbieders) en open Data is bij voorkeur computer-leesbaar, zodat zoekmachines informatie in documenten kunnen vinden.  +
Een standaard (de facto of de jure) die voldoet aan de volgende eisen: #de standaarden worden op basis van een open beslissingsprocedure (consensus of OSSOSmeerderheidsbeslissing, etc.) vastgesteld; #het beheer van de standaard ligt bij een not-for-profit organisatie die een volledig vrij toetredingsbeleid kent; #de standaarden zijn gepubliceerd; #de kosten voor het gebruik van de standaard zijn laag en vormen geen drempel voor toegang tot de standaard. Een eventueel aanwezig intellectueel eigendom dat aan een open standaard ten grondslag ligt, wordt royalty-free ter beschikking gesteld en er zijn geen beperkende voorwaarden omtrent het hergebruik van een standaard.  +
Informatie van en over de Rijksdienst, die krachtens wetgeving zoals WOB en WBP toegankelijk moet zijn voor elke burger, bedrijf of instelling. Het opvragen van openbare informatie wordt niet beperkt door (wettelijke) voorwaarden zoals doelbinding, authenticatie, autorisatie, of anderszins.  +
Deze bedrijfsfunctie wordt vaak in één adem genoemd met de personele functie. Vaak is het ook in één unit georganiseerd. De organisatie functie beschouwt de organisatie als geheel en is daarbij gericht op het zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen realiseren van de bedrijfsdoelen. Dit behelst functies op gebied van onder andere: *optimaliseren besturingsstructuur *optimaliseren verdeling van mensen en middelen over taken van de organisatie *optimaliseren van de organisatiestructuur  +
Dit domein omvat informatievoorziening die specifiek is voor een bepaalde organisatie.  +
Het vermogen van organisaties om processen en systemen in te richten om gegevens met elkaar te kunnen uitwisselen.  +
De website Overheid.nl is de toegang tot alle informatie van de Nederlandse overheid op internet. Deze website wordt in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beheerd door het Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP). In verschillende onderdelen van Overheid.nl wordt informatie aangeboden die afkomstig is van andere overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor hun gegevens.  +
Interactieve overzichtsplaat Stelsel Basisregistraties met toelichting.  +
P
P-Direkt is de PZ-dienstverlener van en voor de ministeries. P-Direct biedt betrouwbare, moderne, gestandaardiseerde en efficiënte dienstverlening op het gebied van geautomatiseerde administratieve afhandeling van personele processen.  +
PDF is het gangbare formaat voor de uitwisseling van documenten waarvan de pagina opmaak vastligt. PDF/A1 is een door ISO gestandaardiseerd formaat dat duurzame toegankelijkheid garandeert. PDF/A1 heeft alleen die functionaliteit die duurzaam ondersteund blijft. Een PDF/A1 document heeft alle informatie in zich (zoals de gebruikte lettertypen) die nodig is om het weer te geven ongeacht de gebruikte applicatie, ook in de toekomst. Een PDF/A1 document is niet afhankelijk van applicatie specifieke functies.  +
PDF is het gangbare formaat voor de uitwisseling van documenten waarvan de pagina opmaak vastligt. PDF/A2 is het formaat dat wordt gebruikt voor documenten die niet of moeilijk in [[PDF/A-1|PDF/A1]] formaat zijn op te slaan. O.a. gescande documenten of documenten met een ingewikkelde opmaak (bijvoorbeeld verschillende transparante lagen).  +
PDF is het gangbare formaat voor de uitwisseling van documenten waarvan de pagina opmaak vastligt. PDF 1.7 is door ISO gepubliceerd als open standaard (ISO 32000-1). PDF 1.7 is rijk aan features, onder andere om audio en video in een document op te nemen. PDF v1.7 specificeert een bestandsformaat voor het weergeven van elektronische documenten. Het uitgangspunt van de standaard is dat het gebruikers mogelijk wordt gemaakt documenten uit te wisselen en te bekijken, zowel onafhankelijk van de omgeving waarin ze zijn gecreëerd, alsook de omgeving waarin ze worden uitgeprint of bekeken. Elk PDF v1.7 document bevat een complete beschrijving van een document, inclusief tekst, font objects (embedded of met typeface beschrijving), afbeeldingen, audio, video, en 2D/3D graphics.  +
PDOK biedt een ruime keus aan digitale geo-informatie van de overheid. De informatie is via een website op te vragen als dataservices en -bestanden. Dit garandeert actuele, betrouwbare en altijd beschikbare geo-informatie. Bijna elke PDOK service is open en voor iedereen - ook bedrijven en particulieren - kosteloos te gebruiken. De overheid wil hiermee innovatie en gebruik van geo-informatie stimuleren.  +
Een Privacy Impact Assessment (PIA) is een hulpmiddel om bij ontwikkeling van beleid, en de daarmee gepaard gaande wetgeving of bouw van ICT-systemen en aanleg van databestanden, privacyrisico’s op gestructureerde en heldere wijze in kaart te brengen. Het PIA-toetsmodel is specifiek gericht op de Rijksdienst en bedoeld voor toepassing op alle beleidsgebieden en binnen alle rechtsdomeinen.  +
Dit staat voor personeel, informatie, organisatie, financiën, algemene zaken, communicatie en huisvesting.  +
Een certificaat is een computerbestand dat fungeert als een digitaal paspoort voor de eigenaar van dat bestand. PKI-certificaten worden herkend in veel standaardtoepassingen, zoals webbrowsers en e-mailpakketten. Met behulp van algemene PKI-certificaten is de informatie die personen en organisaties over het internet sturen, op een hoog niveau beveiligd. PKIoverheid-certificaten bieden aanvullende zekerheden. Een digitaal certificaat van PKIoverheid (Public Key Infrastructure voor de overheid) waarborgt op basis van Nederlandse wetgeving de betrouwbaarheid van informatie-uitwisseling via e-mail, websites of andere gegevens-uitwisseling.  +
Portable Network Graphics (PNG) is een formaat voor rasterafbeeldingen (ofwel bitmaps) dat gebruik maakt van exact omkeerbare datacompressie (ofwel lossless compression).  +
PRINCE2® (PRojects IN Controlled Environments) is een internationaal veel toegepaste, gestructureerde methode voor projectmanagement. De methode is gericht op het management, de besturing en de organisatie van een project. PRINCE2 is ontwikkeld en wordt onderhouden door de Britse semi-overheidsorganisatie the Cabinet Office. PRINCE2®, © Copyright © AXELOS Limited 2011. All rights reserved. Material is reproduced with the permission of AXELOS.  +
Tot 6 april 2010 zijn alle Kamerstukken van 1995 tot heden via de databank Parlando beschikbaar. Vanaf dinsdag 6 april 2010 worden geen nieuwe Kamerstukken meer aan Parlando toegevoegd. De functie van Parlando is overgenomen door de sites: *[https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ Officiële bekendmakingen]; *[http://www.eerstekamer.nl/home Informatie Eerste Kamer] en *[http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/index.jsp Kamerstukken Tweede Kamer]. Al deze sites zijn onderdeel van [https://www.overheid.nl/ Overheid.nl].  +
Perifere taken zijn taken die de Rijksdienst niet perse zelf behoeft uit te voeren, maar evengoed of zelfs beter bij anderen kan uitbesteden.  +
Beheer van alle gegevens, informatie en kennis over medewerkers, inclusief werving & selectie van nieuwe medewerkers, afvloeiings- en ontslag gerelateerde activiteiten en diverse andere activiteiten zoals: training, carrièreplanning, beheer functiegebouw, salariëring, e.d.  +
De personele functies gaan over de manier waarop de Rijksdienst haar medewerkers inzet, stimuleert en ontwikkelt om haar strategie en beleidsdoelstellingen te realiseren. In bedrijfskundige termen kunnen we op twee manieren naar medewerkers kijken: *organisatie perspectief <br /> Het organisatieperspectief beschouwt een medewerker als ‘resource’. Er bestaat –vanuit de processen– een zekere vraag naar personele resources waarbij het primair gaat om de kwaliteit en kwantiteit van competenties (kennis en vaardigheden). Daar staat een zeker aanbod aan personeel tegenover. Ook daar gaat het om competenties vanuit de leverende kant, maar ook om de bredere vraag hoe we met ons personeel om gaan. Hoe moeten we ze ontwikkelen en belonen, hoe zorgen we voor hun welzijn en veiligheid zodat we nu en op termijn over een optimaal personeelsbestand beschikken. *individueel perspectief. <br /> Het individueel perspectief beschouwt de medewerker als –interne– klant. De medewerker zet zich in om organisatiedoelstellingen te verwezenlijken, maar heeft daarnaast ook individuele doelstellingen en ambities op het terrein van persoonlijke ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Mensen zijn er voor de organisatie, maar de organisatie is er ook voor ‘haar’ mensen. [http://123management.nl/0/020_structuur/a232_structuur_01_personeelsmanagement.html Bron: Art of Management] De EAR beschouwt de rijksbreed generieke personele functies. Hier gaat het om zaken als: *Strategisch personeelsbeleid *Functiehuis *Loopbaanbeleid *etc.  +
De digitale functionaliteit waarmee een RD-medewerker zijn Standaard Digitale Werkruimte (SDW) naar eigen inzicht heeft verrijkt.  +
Technisch webplatform voor toepassing van CMS, Multichannel, Zoekmachine, Open Data koppeling, RSS, Nieuwsbrief. Meer informatie is alleen nog verkrijgbaar via Rijksportaal  +
De Rijks Application Store (RAS) is één van de onderdelen uit de “I-infrastructuur voor de rijksambtenaar”, zoals beschreven is in de I-Strategie. Om de toekomstige RAS als generieke dienst in de vorm van een doelarchitectuur te kunnen beschrijven is het van belang dat er een eenduidig en duidelijk uitgangspunt bestaat. In voorliggend document wordt dit uitgangspunt beschreven. De beschrijving van de uitgangspunten zijn gebaseerd op: De I-Strategie, de bestaande doelarchitecturen voor DWR en de GRC en de activiteiten vanuit het ICCIO* en de Supplyboard. (*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)  +
Realiseert, gezien vanuit de bedrijfsdoelstellingen, een direct toegevoegde waarde voor de omgeving en representeert daardoor een verantwoordelijkheid voor die omgeving. De primaire functies zijn: beleidsvorming- ,evaluatie, implementatie, wet- en regelgeving en externe voorlichting.  +
De dienstverlener neemt het initiatief om de afnemer te informeren als hij uit beschikbare informatie kan afleiden dat deze voor de afnemer van belang is. Diensten worden onder de aandacht gebracht op het moment dat de afnemer daar behoefte aan zou kunnen hebben. Wijzigingen in de voortgang van processen en geregistreerde informatie worden gemeld. Zo mogelijk wordt de dienst automatisch verleend. De afnemer behoudt hierbij altijd de controle.  +
Overzichtscatalogus van potentieel herbruikbare I-diensten en I-voorzieningen voor de Manifestgroep (MFG) organisaties  +
De definitie van rijksbrede ICT dienstverlening voor het Rijk is als het CIO beraad (voorheen ICCIO) besluit dat een ICT-dienst generiek is en als dusdanig rijksbreed wordt ingezet. De geraamde kosten van de rijksbrede ICT diensten worden verdeeld over de rijksonderdelen. De verdeling van deze kosten wordt bepaald via de jaarlijkse “notitie kostenverdeling rijksbrede ICT”, aan de hand van een afgesproken verdeelsleutel (de individuele arbeidsrelatie (IAR)). Ten behoeve van de besluitvorming over het al dan niet generiek en rijksbreed zijn van een ICT dienst is een instrument ontwikkeld: [[GIETA: Generieke I Toets & Advies (nota)|de Generieke I Toets & Advies (GIETA) toets]]. De PDC heeft de volgende scope: #Applicaties ##Rijksbrede Applicaties #Rijks connectiviteit ##Fysiek Toegangsmanagement ##Logisch Toegangsmanagement ##Centrale Connectiviteit De scope is nader in te delen in drie soorten categorieën: *Rijksbreed Beschikbaar. Diensten waarvan door het CIO beraad is besloten dat deze voor specifieke klantorganisaties (verzorgingsgebied) ter beschikking worden gesteld en gebruikt worden. *Gemeenschappelijk Beschikbaar. Diensten die door alle klantorganisaties kunnen worden afgenomen en niet opnieuw worden ontwikkeld (tenzij de specificaties afwijken of niet aansluitbaar zijn bij een specifieke afnemer). *Potentieel rijksbreed / Gemeenschappelijk Beschikbaar. Diensten welke in de PDC worden opgenomen om een overzicht te geven van de beschikbare rijksbrede ICT diensten, opdat zoveel mogelijk voorkomen wordt dat diensten op verschillende plekken worden ontwikkeld. Door de aansluitvoorwaarden van deze diensten kan het mogelijk zijn dat deze (nog) niet aan alle afnemers geleverd kunnen worden.  +
In het regeerakkoord is onder de aanduiding “kleinere overheid” een ombuiging opgenomen van 6,14 miljard euro in 2015 en 6,56 miljard euro structureel. Het realiseren van deze ambitie vraagt om een compacte overheid. Dit raakt alle overheidslagen: rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. Dit uitvoeringsprogramma gaat in op het onderdeel compacte rijksdienst.  +
De Project Start Architectuur (PSA) DWR-Archief is een initiële architectuur die verder zal worden uitgewerkt in een Solution Architecture van DWR-Archief. De uitgangspunten in deze PSA zijn bedoeld als startpunt voor de ontwikkeling van DWR-Archief. Als in de loop van het proces uitgangspunten significant wijzigen, wordt dit voorgelegd aan de stuurgroep en wordt de Product Board om advies worden gevraagd.  +
Het doel van dit protocol is om duidelijkheid te verschaffen over het uitwisselen van persoongerelateerde beveiligingsinformatie binnen het beveiligingsdomein van het Rijk en wie daarvoor verantwoordelijk is. Dit protocol is bedoeld voor alle medewerkers die uitvoering geven aan de beveiliging van de te beschermen belangen van het Rijk.  +
R
De RijksAppStore (RAS) is een centrale, digitale winkel voor smartphone of tablet van waaruit zakelijke apps gedownload kunnen worden. Via de RAS kan men beschikken over handige en/of informatieve apps die helpen altijd en overal te kunnen werken. De RAS is ontwikkeld om zakelijke apps via een eigen beveiligde, digitale omgeving aan rijksambtenaren aan te bieden. Voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken is optimale inzet van mobiele technologie essentieel. Doelgroep van de RAS bestaat uit alle rijksambtenaren voorzien van een mobile device uitgeleverd vanuit de rijksoverheid. Zie ook [[Producten- en Dienstencatalogus generieke ICT-dienstverlening 2017]].  +
(Enterprise-) Rijks Application Store.Een voorziening die het mogelijk maakt om applicaties aan te bieden in de vorm van een app. de RAS,de Rijks-application store zal op termijn managed services, apps en toegang tot de informatiehuishouding van het Rijk gaan bieden. De RAS zal worden gevuld met bestaande DWR-diensten en daarnaast apps en diensten uit de publieke domein die binnen de gesloten Rijks-cloud beschikbaar worden gesteld. De Rijks App Store (RAS) vervult de functie van één enkele enterprise appstore binnen de gesloten rijkscloud (GRC). De RAS levert een centrale distributie dienst voor alle functionaliteit die in de vorm van software of op andere wijze digitaal beschikbaar wordt gesteld.  +
Een natuurlijke persoon die op contractuele basis, tijdelijk of voor onbepaalde tijd is aangesteld door een RD-organisatie, om specifiek benoemde taken (of functies) uit te voeren tegen een vergoeding.  +
Een organisatie van de Rijksdienst, zijnde een kerndepartement, een Rijksinspectiedienst of een uitvoeringsorganisatie van het Rijk.  +
Het geheel van voorzieningen, uitrusting en diensten, benodigd voor het functioneren van een RD-organisatie  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:16.