Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Beschrijving

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Toelichtende omschrijving van de eigenschap

Deze eigenschap beschrijft of definieert het onderhavige architectuurelement.

Showing 100 pages using this property.
D
Sjablonen voor documenten  +
Het document vormt het toetsingskader om vast te stellen of departementen voldoen aan de DWR-doelen. DWR maakt deel uit van de I-strategie. Concreet wordt via dit document getoetst of de doelen Interoperabiliteit (gastgebruik) en mobiel werken (Bring Your Own Device) worden gehaald. Dit betreft vooral DWR-Client (paragraaf 3.1), die door meerdere aanbieders kan worden geleverd. Daarnaast wordt via dit document getoetst hoe de stand van zaken is rondom de implementatie bij de departementen van de overige DWR-producten (DWR-SWF, DWR-Rijksportaal en DWR-infra).  +
Zoek & Vind is de (generieke) zoekfunctionaliteit die integraal onderdeel uitmaakt van Rijksportaal. Met behulp van zoek & vind kan de gebruiker eenvoudig en uitgebreid zoeken in Rijksportaal en de Rijksadresgids. Met behulp van uitgebreid zoeken heeft de gebruiker de mogelijkheid om zoekcriteria te verfijnen en gevonden resultaten te filteren op verschillende onderdelen. Daarnaast kan met zoek & vind gezocht worden op een aantal externe bronnen, waaronder SWF, Overheid.nl, Staten-Generaal Digitaal en Wet- en regelgeving.  +
Apparatuur en aansluitingen voor vaste telefonie.  +
het binnen een hoog beveiligde digitale omgeving ontsluiten en uitwisselen van staatsgeheime informatie  +
Het programma van eisen voor DWR-Zoeken bevat de eisen waaraan dé standaard generieke zoekdienst van het Rijk voor het zoeken en vinden van interne en externe informatie in digitale bronnen moet voldoen. Dit document beschrijft de functionele eisen van de gebruiker, de eisen ten behoeve van het (technisch en functioneel) beheer, de technische eisen en de eisen die worden gesteld aan de leverancier met als doel het op solide wijze selecteren van leverancier(s) en product(en) voor de realisatie en het toekomstig beheer van DWR-Zoeken.Daarnaast vormt het programma van eisen een fundament voor verdere uitwerking in een functioneel en technisch ontwerp en biedt het houvast voor de inrichting van het beheer van DWR-Zoeken.  +
Het Rijk werkt toe naar één generieke zoekdienst die flexibel inzetbaar is, zowel in aan te sluiten bronnen als ook in doelgroepen (en bijbehorende user interfaces). Applicaties binnen de rijksdienst zijn verplicht zoekdiensten af te nemen van DWR-Zoeken. Departementale zoekdiensten worden afgebouwd.  +
De objectief waarneembare neerslag van gegevens, gereed voor uitwisseling.  +
Housing, hosting  +
Housing en hosting  +
Housing en hosting voor rijksoverheden in de noordelijke regio  +
housing en hosting  +
housing en hosting  +
Éen Datacentervoorziening Rijk. Dat is het resultaat van een migratie en consolidatie van ruim 60 naar 4 moderne overheidsdatacenters die gezamenlijk met het Rijksoverheidsnetwerk (RON 2.0) dat in ontwikkeling is, de basis vormen van de Gesloten Rijkscloud.  +
Als principe is dit een op het Rijk toegespitste verdieping van NORA principe [[Informatie-objecten systematisch beschreven (NORA)|AP17]]. De Rijksdienst streeft naar ontwikkeling en gebruik van een gemeenschappelijk toepassingsprofiel metadata, dat recht doet aan de concerngedachte. Er ontstaat daardoor een hiërarchie van toepassingsprofielen, van rijksbreed naar organisatie- en zelfs systeemspecifiek. Door toenemend (her)gebruik van (standaard) bouwstenen en informatie (o.a. basisregisters) zal de hiërarchie van profielen minder stijl worden, waardoor de uitwisselbaarheid van informatie binnen en door de Rijksdienst zal verbeteren.  +
Beschikbaarstelling van informatie kan gericht gebeuren, bijvoorbeeld naar aanleiding van speciale verzoeken door geïnteresseerden, of als onderdeel van specifieke dienstverlening, zoals het verstrekken van een vergunning. Ook kan het nodig zijn om informatie door middel van algemene publicatie via publieke media zoals internet of televisie beschikbaar te stellen.  +
Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de afnemers).  +
De bundeling van diensten die aan (een geselecteerde groep van) afnemers wordt aangeboden.  +
Cluster van bedrijfsfuncties gericht op het leveren van diensten en het ter beschikking stellen van infrastructuur aan burgers, bedrijven en andere overheden in het kader van de beleidsuitvoering.  +
Veel beleid wordt uitgevoerd door burgers, bedrijven en lagere overheden. Het uitvoeren van beleid als maatschappelijke dienstverlening, voor zover dit een verantwoordelijkheid is van de Rijksdienst, betreft onder andere: *Onderhoud publieke infrastructuren (vaarwegen, kennis- en onderwijsinfrastructuur); *Rechtstoepassing zoals het verlenen van vergunningen en heffen en innen van belastingen; *Het voeren van basisregistraties, denk aan de Basisregistratie Inkomen (Belastingdienst).  +
De manieren en media die de Rijksdienst en haar afnemers tot hun beschikking hebben om met elkaar in contact te treden. Voorbeelden: loket, internet.  +
Een samenhangende opeenvolging van activiteiten, (processtappen) leidend tot een dienst.  +
DigiD is een gebruikersnaam en wachtwoord combinatie waarmee burgers zich kunnen identificeren op websites van de overheid en van organisaties die een overheidstaak uitvoeren. Zo weten deze organisaties dat ze echt met de betreffende burger te maken hebben.  +
DigiKoppeling versie 2.0 (voorheen OSB) bestaat uit een set standaarden voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheidsorganisaties. Twee hoofdvormen van berichtenverkeer: #Bevragingen; een vraag waar direct een reactie op wordt verwacht. Hierbij is snelheid van afleveren belangrijk. Als een service niet beschikbaar is, dan hoeft de vraag niet opnieuw worden aangeboden. #Meldingen; men levert een bericht en pas (veel) later komt eventueel een reactie terug. In dat geval is snelheid van afleveren minder belangrijk. Als een partij even niet beschikbaar is om het bericht aan te nemen, dan is het juist wel gewenst dat het bericht nogmaals wordt aangeboden.  +
het actief leveren van gegevens op basis van abonnementen. Digilevering is een generieke abonnementenvoorziening voor het verstrekken van gebeurtenisberichten en maakt onderdeel uit van het Stelsel van Basisregistraties. Een afnemer van gegevens uit de aangesloten basisregistraties kan in Digilevering abonnementen vastleggen om op de hoogte gehouden te worden van wijzigingen in de basisregistraties.  +
Met Digimelding kunnen overheden bij gerede twijfel vermeende onjuistheden in de gegevens van Basisregistraties uniform en efficiënt terugmelden aan de bronhouders van die Basisregistraties. Bronhouders onderzoeken de fout en verbeteren deze zo nodig in de Basisregistratie. De medewerker die de melding heeft gemaakt, kan via Digimelding statusinformatie opvragen over zijn melding en kan de melding intrekken, als blijkt dat deze onterecht of onjuist was.  +
Digipoort is een ICT-centrale waar berichtenverkeer voor de overheid afgehandeld wordt. Overheden kunnen Digipoort inzetten om bedrijfs- en ketenprocessen te automatiseren. Met Digipoort automatiseert u belangrijke stappen in het verwerkingsproces van grote hoeveelheden aangiftes, rapportages of meldingen. Veel processtappen bij het verwerken van enorme aantallen berichten, liggen vooraf vast. Digipoort automatiseert juist die processen waar voor u de winst wordt behaald in tijd, kosten maar ook op het gebied van veiligheid en accuratesse. Digipoort automatiseert uw eigen unieke processtappen.  +
Beveiliging van de digitale uitwisseling tussen e-overheidsvoorzieningen en tussen e-overheidsvoorzieningen en bedrijven is van groot belang omdat er bijvoorbeeld persoonsgegevens worden uitgewisseld. Om betrouwbaar berichten uit te wisselen tussen overheden en tussen overheden en bedrijven wordt Digikoppeling gebruikt. Digikoppeling schrijft het gebruik van PKIoverheidcertificaten met een OIN of HRN voor om de identiteit van een website of server te controleren, voor het opzetten van een beveiligde verbinding tussen servers en voor de ondertekening en versleuteling van berichten.  +
Diginetwerk is operationeel, het koppelt besloten netwerken van diverse overheden aan elkaar, zodat er een besloten netwerk ontstaat. Overheden kunnen zo veilig gegevens uitwisselen met andere overheden.DigiNetwerk regelt de technische infrastructuur / connectiviteit die onder DigiKoppeling ligt.  +
Dit domein omvat alle diensten op gebied van digitaal netwerkverkeer. Concreet betreft het normen, processen, activiteiten en voorzieningen m.b.t. inrichting en beheer van digitale netwerken en knooppunten.  +
Alle ministeries krijgen dezelfde digitale werkomgeving. Ambtenaren hebben op elk apparaat, zoals pc en laptop, toegang tot informatie en functies die zij voor het werk nodig hebben. De nieuwe digitale werkomgeving bestaat uit verschillende onderdelen voor infrastructuur en connectiviteit. De 3 belangrijkste zijn: -uniforme digitale werkomgeving voor alle ambtenaren (DWR-Client); -1 website voor alle overheidsinformatie en diensten (rijksoverheid.nl); -gebruik van web 2.0 toepassingen om beter en sneller samen te werken.Denk bijvoorbeeld chat, web videoconferencing, forum en enquête.  +
Een situatie waarin digitale documenten (in de brede zin van het woord) die ten behoeve van wettelijke eisen, administratieve eisen of maatschappelijke behoeften bewaard moeten worden, op een zodanige wijze worden vastgelegd, bewaard, beheerd en beschikbaar gesteld, dat deze ook na verloop van tijd raadpleegbaar, toegankelijk en authentiek zijn en –wanneer van toepassing- binnen de daarvoor gestelde termijn vernietigd worden].  +
Een virtuele ruimte, onafhankelijk van de werkplek en in tegenstelling tot de werkplek niet aan tijd en plaats gebonden, waarin business services, informatie services en applicatieservices geïntegreerd worden aangeboden aan de gebruiker. De digitale werkruimte is een samenhangende verzameling van informatie-verstrekking, geautomatiseerde hulpmiddelen en elektronische apparatuur die de informatiemedewerker nodig heeft om werkzaamheden effectief, efficiënt en met plezier te kunnen uitvoeren.  +
Besluitvorming m.b.t. de verbeterde inrichting van sturing en beleid op informatievoorziening bij het Rijk. De rol van de minister van BZK daarin betreft naast de verantwoordelijk voor de ICT-projecten binnen het eigen ministerie, een rijksbrede systeemverantwoordelijkheid, met als speerpunten: *kwaliteit van de aansturing van grote ICT-projecten; *de kwaliteit van de I-kolom binnen de ministeries; *verbetering van de kwaliteit van het opdrachtgeverschap.  +
Per 1 januari 2011 is Doc-Direkt de nieuwe rijksbrede shared service organisatie. Doc-Direkt beheert en bewerkt archieven voor een toegankelijke, tijdige en transparante informatievoorziening van de rijksoverheid. De organisatie is samengesteld uit de archiefdiensten van de ministeries, het semi-statisch archief van de Belastingdienst en de Centrale Archief Selectiedienst (CAS). Doc-Direkt zorgt ervoor dat de rijksoverheid op het vlak van documentaire informatiehuishouding op orde is.  +
Het geautomatiseerd genereren van sjablonen voor standaard documenten  +
Diensten die betrekking hebben op het managen van digitale data,voornamelijk ongestructureerde content (documenten, plaatjes, filmpjes, etc.). (Uit DA DiDu) Documentdiensten: Informatiediensten die gericht zijn op het creëren, gebruiken en beheren van documenten. Ongeacht of deze wel of niet als record bewaard worden.  +
Momenteel kent menig Business Process Model, zoals bijvoorbeeld een Documentair Structuurplan veel documenttypen soms oplopend tot enkele duizenden. In dit normontwerp zijn alleen de essentiële documenttypen opgenomen waardoor het aantal is teruggebracht tot werkbare proporties. Hierbij is het uitgangspunt geweest dat het documenttype in strikte zin, losstaat van bijvoorbeeld het toepassingsgebied of de verschijningsvorm. NEN 2084 geeft een overzicht van documenttypen die van belang zijn voor het reconstrueren van processen. Aan lokaal gebruikte termen is in dit normontwerp geen aandacht besteed.  +
Een doelarchitectuur beschrijft een toekomstig gewenste situatie (SOLL). Een doelarchitectuur wordt met name opgesteld om bestuurders binnen de rijksdienst (CIO’s en CIO-Beraad)zicht te bieden op de situatie zoals die over een paar jaar ontstaat.  +
DWR-Zoeken is/wordt dé standaard generieke zoekdienst van het Rijk voor het zoeken en vinden van interne en externe informatie in digitale bronnen. De scope (reikwijdte; toepassinggebied) van de generieke zoekdienst van het Rijk is breed georiënteerd: de Rijksdienst (intern) en burgers en bedrijven (extern). De doelarchitectuur geeft richting en normen aan de ontwikkeling van de functie, aansluitend op de uitgangspunten uit de [[DWR Functionele Doelarchitectuur | Functionele Doelarchitectuur DWR]]. De doelarchitectuur beschrijft: #Inzicht in een gemeenschappelijk (toetsing)kader voor DWR-Zoeken door het beschrijven van 10 principes (richtinggevende uitspraken) #Inzicht in de implicaties die dit heeft voor business en ICT #Inzicht in de te nemen stappen voor 2013 en verder (roadmap) Op basis van de doelarchitectuur DWR-Zoeken heeft een verdiepingslag plaatsgevonden in de vorm van een programma van eisen (PvE) in 4 blokken, t.w. eisen van de gebruiker , eisen ten behoeve van beheer, technische eisen en eisen aan de leverancier. Dit PvE is uitgangspunt voor aanbesteding.  +
De doelarchitectuur schetst het streefbeeld van een rijksbrede informatiehuishouding, waarin de duurzame toegankelijkheid van digitale informatie is geborgd. Dat wil zeggen dat digitale documenten (in de brede zin van het woord) die ten behoeve van wettelijke eisen, administratieve eisen of maatschappelijke behoeften bewaard moeten worden, op een zodanige wijze worden vastgelegd, bewaard, beheerd en beschikbaar gesteld, dat deze ook na verloop van tijd raadpleegbaar, toegankelijk en authentiek zijn en binnen de daarvoor gestelde termijn vernietigd worden.  +
De doelarchitectuur Toegang schetst de SOLL-situatie waarin identiteitenbeheer en (t.z.t.) federatieve toegang als generieke rijksbrede functionaliteiten zijn ingericht. Dat gebeurt via een 10-tal principes en een aantal procesplaten. Daarnaast wordt ingegaan op de eisen op het gebied van beveiliging en privacy en wordt een mogelijk migratiepad van IST naar SOLL geschetst. De doelarchitectuur Toegang is onderdeel van de Enterprise Architectuur rijksdienst (i.o.) en behoort daarbinnen tot het I-domein ‘Toegangsdiensten’.  +
Afgebakend gebied waarop besturing plaats vindt.  +
E
voorziening voor het duurzaam archiveren van documenten  +
Ondernemers loggen in met eHerkenning bij websites van de overheid, zoals burgers dat doen met hun DigiD. Na te zijn ingelogd met e-Herkenning kunnen zij diensten afnemen bij de overheid. Overheden weten dankzij eHerkenning met welk bedrijf ze te maken hebben en of medewerkers gemachtigd zijn om namens het bedrijf te handelen. Bedrijven kunnen door e-Herkenning als één digitale sleutel meerdere diensten bij meerdere overheidsorganisaties afnemen.  +
De Externe Samenwerkfunctionaliteit (e-SWF) is een online platform voor het delen en bewerken van documenten en informatie met rijks medewerkers en gasten van buiten het Rijk.  +
NTA 2035 E-portfolio NL is een toepassingsprofiel voor studenten en werknemers bij Nederlandse organisaties, van de internationale IMS ePortfolio specificatie. Hiermee kunnen de competenties van een individu worden bijgehouden. Het voordeel van deze standaard is dat de student/lerende medewerker zijn profiel mee kan nemen naar verschillende organisaties.  +
Basis voor het toegangsbeleid (Accessmanagement) voor de Rijksdienst is het zogenoemde "Role Based Access", waarbij rollen worden ontleend aan vastgestelde criteria zoals functie, plaats in de organisatie, taken, positie, locatie, voorschriften en aanspraken van de RD-medewerker (claims of requests). Het geheel aan rollen, regels en/of claims worden tevens gebruikt om bedrijfsregels met betrekking tot de toegang tot data vast te leggen en te verlenen. De invulling van het toegangsbeleid dient het plaats-, tijd-, en apparatuuronafhankelijk werken maximaal te ondersteunen. Ongeacht de plaats waar wordt ingelogd moet dezelfde logische toegang worden verschaft. Een extra winstpunt is dat door toepassing van Role Based Access de beheerlast vermindert omdat slechts één relatie (de rol) hoeft te worden onderhouden en niet alle verschillende rechten die een RD-medewerker heeft. Dit principe zal ook worden toegepast voor autorisatie op fysieke objecten, zoals de toegang tot gebouwen.  +
De berichtuitwisseling kan zowel synchroon als asynchroon verlopen. Bij synchroon berichtenverkeer moeten beide systemen actief verbonden zijn. Bij asynchroon berichtenverkeer kunnen systemen berichten op elk gewenst moment sturen, of het andere systeem nu wel of niet actief verbonden is.  +
Met de standaard European Case Law Identifier kunnen: #alle rechterlijke uitspraken in de Europese Unie (zowel van nationale als van Europese gerechten) worden voorzien van een gelijkaardige, unieke en persistente identifier. Deze identifier kan worden gebruikt voor identificatie en citatie van rechterlijke uitspraken en derhalve om deze te vinden in binnenlandse of, buitenlandse, Europese of internationale jurisprudentiedatabanken. #alle rechterlijke uitspraken worden voorzien van uniforme metadata, gebaseerd op de Dublin Core standaard. Het zoeken van uitspraken in allerlei databanken worden daardoor gefaciliteerd.  +
Voorziening om identificeren en authenticeren van burgers op een hoger beveiligingsniveau mogelijk te maken  +
Het EIF ofwel European Interoperability Framework 2.0 is de geupdatete strategie vanuit de Europese Commissie om inteoperabiliteit van overheidsdiensten tussen Europese lidstaten te bevorderen. Aan het EIF zijn werkplannen gekoppeld om de strategische doelen te realiseren. Nederland heeft een sterke inbreng gehad in het tot stand komen van de 2.0 versie vanwege de ervaring en kennis e- en i-Overheid, bv rond basisregistraties en semantiek.  +
Het Toepassingsprofiel NL op Election Markup Language (EML_NL standaard) versie 1.0 definieert de gegevens en de uitwisseling van gegevens bij verkiezingen die vallen onder de Nederlandse Kieswet. Het gaat daarbij om de uitwisseling van kandidaatgegevens en uitslaggegevens.  +
In de context van de rijksbrede I-infrastructuur en daarbinnen i.h.b. de generieke I-diensten gaat het om het functionele eigenaarschap als onderdeel van de rijksbrede systeemverantwoordelijkheid. Indien er sprake is van functionaliteiten die een generiek karakter hebben, dan is het nodig om afspraken te maken wie de (functioneel) eigenaar is en zorg draagt dat die generieke functionaliteit leidt tot generieke I-diensten die rijksbreed voor zoveel mogelijk afnemers (proceseigenaren) beschikbaar komen zodat de doelstellingen van de Compacte Rijksdienst en I-strategie Rijk gerealiseerd worden. De functioneel eigenaar draagt zorg voor opdrachtgeving. De operationele verantwoordelijkheid – het implementeren en toepassen - is veelal elders belegd  +
Dit Eindbeeld beschrijft de toekomstige inrichting van identitymanagement bij het Rijk (Rijksbreed Identiteitenmanagement RIdM). Het is een streefbeeld voor over tien jaar.  +
Dit onderwerp omvat: *Het eindrapport van het parlementaire onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid zoals dat op 15 oktober 2014 door de tijdelijke commissie ICT (Commissie Elias) aan de TK is aangeboden op grond van de haar op 5 juli 2012 gegeven opdracht (33 326, nr. 1). *En de reactie van het kabinet op het rapport van de Tijdelijke commissie ICT-projecten.  +
De Enterprise Architectuur Rijksdienst (EAR) beschrijft de bedrijfsfuncties, de bedrijfsprocessen, de informatievoorziening en de technische voorzieningen die de Rijksdienst nodig heeft om haar missie en visie te realiseren. De EAR is een structuur en beschrijving van de belangrijkste activiteiten van het concern en de afspraken en standaarden waarbinnen wordt gewerkt en waaraan het de organisaties van het Rijk zich dienen te houden.  +
Voor de informatievoorziening van de overheid, voor de samenhang in de bouw en inrichting van de iOverheid, is de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA) ontwikkeld. De Enterprise Architectuur Rijksdienst (EAR) sluit aan op de NORA en biedt een samenhangende architectuur voor de rijksdienst. De EAR biedt een set van afspraken/regels en inrichtingsprincipes voor de informatisering in de rijksdienst en is een kader voor afgeleide architecturen van departementen, departementonderdelen en (rijksbrede) projecten. In de EAR worden verder de generieke onderdelen, zoals I-diensten ten behoeve van hergebruik en toe te passen I-standaarden van de rijksbrede I-infrastructuur samenhangend in kaart gebracht en geordend naar een zevental functionele Informatiseringsdomeinen. De ICBR heeft de EAR in juni 2014 vastgesteld en daarbij bepaald dat onder architectuur wordt gewerkt en dat de EAR (naast NORA) als kader fungeert voor de departementen en ICT-projecten binnen de rijksdienst.  +
Samenhangend geheel van afspraken, normen en systemen voor de bedrijfsprocessen en informatievoorziening van het Rijk .  +
Algemeen en openbaar toegankelijk maken van informatie voor burgers, bedrijven en instellingen, met als doel: *verhogen inzicht en kennis m.b.t. invoering en naleving van beleid, wet- en regelgeving en de doelstellingen waarop deze gericht zijn *bevorderen van participatie door verhoging van inzicht en kennis voor zover relevant  +
F
Een Facility Management Informatie Systeem (FMIS) is een geïntegreerd mens-machinesysteem waarmee informatie wordt verschaft over de geboden en beschikbare faciliteiten die ter ondersteuning dienen van de operationele activiteiten, de bedrijfsleiding, de analyse en de besluitvormingsfuncties binnen een facilitaire organisatie  +
De interne verlening van diensten en ter beschikking stelling van faciliteiten, en de planning daarvan en het onderhoud daarop, die nodig zijn voor de ondersteuning van de interne operaties  +
Deze bedrijfsfunctie richt zich op het beheersen van de financiële middelenstroom van, naar en binnen het Rijk. De beheersing betreft onder andere: *Reguleren en bewaken van de financiële organisatie en administratie **Weten en verantwoorden welke financiële middelen nodig zijn **Weten en verantwoorden welke financiële middelen er zijn **Weten en verantwoorden welke financiële middelen het Rijk in- en uitgaan **Weten en verantwoorden welke organisatieonderdelen en/of functionarissen over welke financiële middelen mogen/kunnen beschikken  +
Een afgezonderd deel van een organisatie of informatiesysteem dat zorgt voor een bepaalde bijdrage aan een dienst. Synoniem: Taak, of samenstel van taken.  +
Het functiegebouw Rijksdienst is het samenstel van voorkomende functies binnen de Rijksdienst, geordend naar functiefamilies (verzameling van verwante functies) met daarbinnen weer een ordening naar functiegroepen (functies met vergelijkbare resultaten en gewenst gedrag) met een eigen functieprofiel. Het Functiegebouw omvat 8 families: Lijnmanagement, Projectmanagement, Beleid, Advisering, PIOFACH, Kennis en onderzoek, Toezicht en Uitvoering.  +
1. Het bestanddeel van een functie, dat gebruikt wordt om deze uit te voeren. Bijvoorbeeld : taakbeschrijving, procesbeschrijving of gestructureerde computerinstructies (softwareprogramma) 2. Samenstelling van digitaliseerbare bedrijfslogica, die een informatiedienst vereist om informatie te verzamelen, te registreren, te ontsluiten en of te bewerken  +
In de functionele doelarchitectuur GRC wordt een beeld geschetst van de GRC en de werking ervan. Dit wordt gedaan aan de hand van verhalen over persona’s. Op basis van deze verhalen wordt een 15-tal inhoudelijke onderwerpen met bijbehorende 18 uitgangspunten of principes geadresseerd. In de verdere uitwerking en de implementatie van de GRC zullen over de onderwerpen zoals benoemd vervolgvragen naar voren komen. Er zullen dan keuzes gemaakt moeten worden. Bij deze vervolgvragen en keuzes zal rekening moeten worden gehouden met de voor het onderwerp geldende wettelijke kaders en richtlijnen. De GRC heeft een inhoudelijke samenhang met een aantal andere Rijksbrede ontwikkelingen die onderdeel zijn van de I-strategie Rijk of de CRD. Vanuit de 4 geconsolideerde datacenters worden “GRC cloud diensten” geleverd. Dit gebeurt over het Rijksbrede netwerk. Toegang tot de GRC gaat ook via dit netwerk. Vanaf de kantoorwerkplek kan men via dit netwerk ook het publieke internet op. Cloud diensten, zoals Apps, worden gedistribueerd via de RAS. De RAS is onderdeel van de DWR. Gebruikers van de GRC cloud diensten zijn Rijksambtenaren die met een pc, tablet of smartphone gebruik maken van deze diensten. Dit kan vanaf hun werkplek, maar ook bijvoorbeeld vanuit de trein of thuis De doelarchitectuur GRC is onderdeel van de Enterprise Architectuur rijksdienst (i.o.) en strekt zich daarbinnen uit over alle I-domeinen.  +
G
De Generieke I Toets & Advies is het proces, waarmee in opdracht van de verantwoordelijke bestuurder, wordt onderzocht of een functionaliteit met bijbehorende I-dienst in aanmerking komt voor categorie 4(Gemeenschappelijk verplicht gebruik: generiek gebruik).  +
Het toetsingsproces van de Generieke I Toets & Advies bestaat uit 2 checklists. De checklist ‘functioneel’ wordt altijd doorlopen, zowel in geval het om een functionele vraag gaat als om een concreet te toetsen I-dienst. De checklist ‘I-dienst’, waarvan het sjabloon hierbij is gevoegd, wordt alleen doorlopen als er een concreet aanboden I-dienst moet worden getoetst.  +
Het GWR geldt als een model dat voor de ministeries het startpunt is voor een nieuwe methode voor het opstellen i.c. ontwerpen van hun eigen selectielijsten. De methode bestaat verder uit de waarderingsinstrumenten risicoanalyse, systeemanalyse en trendanalyse, en wordt ondersteund door een model voor de selectielijst. Het resultaat van het waarderen wordt door een ministerie vastgelegd in selectielijsten (die de indeling van het GWR volgen) en procesbeschrijvingen, waarin wordt vastgelegd welke informatieobjecten als archiefstukken zijn aan te merken. In een digitaal systeem worden deze resultaten doorvertaald naar de inrichting van processen (workflowmanagement), metagegevens en ordeningsstructuren. Op 18 januari 2011 is versie 1.0 vastgesteld door de ICCIO*. Deze versie bevat de primaire en ondersteunende functies van de Rijksoverheid: het beleid en PIOFACH. De uitvoering is slechts globaal opgenomen. Op 18 januari 2011 is versie 1.0 vastgesteld door de ICCIO . Deze versie bevat de primaire en ondersteunende functies van de Rijksoverheid: het beleid en PIOFACH. De uitvoering is slechts globaal opgenomen. Daarom heeft de ICCIO aan het Programma Kennislab Digitale Informatiehuishouding Rijksoverheid opgedragen de uitvoeringsfuncties aan het model toe te voegen. (*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)  +
Gebouwgebonden installaties zoals bv liften, beveiliging, klimaatbeheersingssystemen  +
(draadloze) netwerktoegang tot digitale, gebouwgebonden, werkomgevingen  +
Wanneer (deel)diensten vanuit het perspectief van de afnemer nauw verwant zijn aan elkaar, worden deze gebundeld gepresenteerd aan de afnemer. Zo ervaart de afnemer ze als waren ze één dienst. Dienstverleners moeten hiervoor afspraken maken met elkaar. Dit kan betekenen dat de achterliggende processen (gedeeltelijk) zijn geïntegreerd, maar dat hoeft niet.  +
Betreft de Gedragsregeling voor de digitale werkomgeving die op 29 juni 2016 is vastgesteld en vanaf 1 juli 2016 van kracht is.  +
Statische structurele elementen binnen een systeem.  +
(Uit DA DiDu) Bij de gegevensdiensten gaat het om rijksbreed generieke functionaliteit naast semantiek en vorm van de generieke gegevens zelf, zoals basisregistraties en rijksregistraties. Het gaat om gestructureerde data (gestructureerde databases, open data, big data). Gegevensdiensten zijn een bijzondere vorm van applicatiediensten, waarbij de nadruk ligt op het hergebruik van gestructureerde gegevens.  +
IV functionaliteit, procesbeschrijving of component van toepassing op elke bedrijfsfunctie  +
De generieke digitale infrastructuur van de overheid (GDI) bestaat uit standaarden, producten en voorzieningen die gezamenlijk gebruikt worden door overheden, publieke organisaties en in een aantal gevallen ook private partijen. De GDI bestaat uit herbruikbare digitale basisvoorzieningen, standaarden en producten. Hierdoor is het mogelijk om primaire processen doelmatig in te richten en te blijven ontwikkelen.  +
Deze template ondersteunt onderzoek door professionals (architecten en adviseurs) naar de mate van genericiteit van functionaliteit van informatiediensten. Het onderzoeksresultaat, de ingevulde template, leidt tot een daarop gebaseerd bestuurlijk advies. Het toetsingsproces van de Generieke I Toets & Advies bestaat uit 2 checklists. De checklist ‘functioneel’ (bijgevoegd is het sjabloon of template) wordt altijd doorlopen, zowel in geval het om een functionele vraag gaat als om een concreet te toetsen I-dienst. De checklist ‘I-dienst’ (elders op deze site opgenomen) wordt alleen doorlopen als er een concreet aanboden I-dienst moet worden getoetst. Deze checklists zijn afgestemd met de Procedure Erkenning Basisvoorzieningen die overheidsbreed ontwikkeld is in opdracht van het College Standaardisatie en waarover op 21 maart jl. in de ICCIO* een advies voor het in te nemen rijksstandpunt is vastgesteld. (*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)  +
In Nederland (en ook daarbuiten) zijn veel organisaties betrokken bij het registreren en uitwisselen van informatie met een geografische component. Dat wil zeggen: informatie over objecten die gerelateerd zijn aan een locatie ten opzichte van het aardoppervlakte. Hierbinnen zijn verschillende domeinen te onderkennen, zoals kadastrale informatie en informatie over waterhuishouding. Om te waarborgen dat de geo-informatiehuishouding van deze domeinen goed op elkaar aansluit, en dat informatie tussen domeinen uitgewisseld kan worden, zijn afspraken nodig over de te gebruiken standaarden. De set Geo-standaarden voorziet hierin.  +
Een in eerste instantie gemeenschappelijke cloud die door de Rijksdienst in eigen beheer wordt ontwikkeld en geëxploiteerd en waaruit diensten worden aangeboden aan eindgebruikers die een werkrelatie met de Rijksdienst hebben. De GRC is in eerste instantie een interne community cloud. Intern omdat het eigendom, de verantwoordelijkheid voor beheer en de exploitatie van de cloud voorziening binnen het Rijk blijft. De ICT Shared Service Organisaties binnen het Rijk functioneren als aanbieder van cloud diensten. Dit wordt gedaan vanuit de 4 geconsolideerde rekencentra. Community omdat binnen het Rijk meerdere departementen cloud diensten afnemen uit de GRC. Vanuit de GRC worden de drie typen van diensten aangeboden: software-, platform-, en infrastructurele diensten. De GRC zal ook beschikken over de 5 essentiële kenmerken van een cloud: selfservice, breedbandige toegang, deelbare capaciteit, snelle schaalbaarheid en meetbaarheid (verrekenbaarheid).  +
H
De HR Metadata Repository is de tool waarin alle organisaties en organisatieonderdelen van het Rijk, HR-gerelateerde definities kunnen vastleggen. Het gaat daarbij om definities die gebruikt worden om HR-gerelateerde rapportages te maken. Vaak is onduidelijk welke definities precies door een organisatie gebruikt worden, waardoor het onmogelijk is organisaties onderling te vergelijken. Ook het nemen van beslissingen op basis van kengetallen, waarvan niet precies duidelijk is wat ze betekenen, leidt tot verkeerde beslissingen. Overheidsorganisaties kunnen met behulp van de HR metadata repository op een gestructureerde wijze definities vastleggen, vaststellen of, en waar ze afwijken van definities gebruikt bij andere organisaties.  +
De Haagse mail relay (HMR) verzorgt het interne mailverkeer tussen de aangesloten organisaties zodat dit mailverkeer niet via het onveilige internet verloopt.  +
Voor projecten met een ICT-component van tenminste €5 miljoen zijn rijksbrede afspraken gemaakt over beheersmaatregelen, portfoliomanagement en rapportage aan de Tweede Kamer. Het Handboek Portfoliomanagement Rijk beschrijft alle in de Tweede Kamerstukken of CIO-beraad vastgestelde afspraken. Het helpt de medewerkers van CIO-offices van departementen bij het uitvragen van projectgegevens bij projectleiders. Dit door het toelichten van de maatregelen en het behandelen van afwegingen bij het invullen van de rapportage. Onderdeel van het Handboek zijn de afspraken die zijn gemaakt met betrekking tot het <strong>Bureau ICT-toetsing (BIT)</strong>. Belangrijk daarin is het proces van de aanmelding van een project voor een BIT-advies. De op basis van het Handboek verkregen gegevens worden gepubliceerd in het Rijks ICT-dashboard en opgenomen in de voor de Tweede Kamer bestemde Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk. Het ministerie is verantwoordelijk voor de kwaliteit (juistheid) van de eigen gegevens.  +
De basisregistratie Handelsregister is de basisregistratie van ondernemingen en rechtspersonen. Het maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties. Daarmee draagt het Handelsregister bij aan een efficiëntere overheid en aan een betere dienstverlening voor ondernemers. Een basisregistratie legt op één plek basisgegevens vast die de overheid steeds opnieuw nodig heeft. Voor gegevens over ondernemingen en rechtspersonen wordt dat het Handelsregister. Als een andere overheidsinstantie die gegevens nodig heeft, moet zij de gegevens uit het Handelsregister gebruiken. Ondernemers hoeven de basisgegevens die ze al aan de Kamer van Koophandel hebben verstrekt niet nogmaals aan andere overheidsinstanties te geven. De functies van het Handelsregister blijven dezelfde als voorheen: het bieden van rechtszekerheid en informatie over bedrijven. Voor deze functies zijn de veranderingen beperkt. De gebruikers van rechtszekerheids- en informatieproducten hebben vooral voordeel van de uitbreiding van het register. Doordat het Handelsregister een basisregistratie wordt, moet het voldoen aan de eisen die de overheid stelt aan alle basisregistraties. Hierdoor stijgt de kwaliteit van de gegevens verder, evenals door de samenhang met de andere registers.  +
Cluster van bedrijfsfuncties gericht op het vormen van een oordeel of het gedrag van burgers of bedrijven voldoet aan de daaraan gestelde eisen en het eventueel naar aanleiding daarvan nemen van interveniërende maatregelen.  +
De handhavingsfuncties (of uitvoerend toezicht) zijn gericht op naleven van beleid. Denk aan inspecties (voedselkwaliteit, belastingen, et cetera), strafrechtelijke handhaving of handhaven van (inter)nationale vrede en veiligheid. De handhavingsfuncties zijn in eerste instantie gedecomponeerd naar het soort recht dat wordt gehandhaafd. Omwille van functiescheiding is onderscheid gemaakt naar: #'''''Toezicht en bestuursrechtelijke handhaving''''' betreft: #*beoordeling of handelingen van burgers en bedrijven in lijn zijn met wet-en regelgeving; #*bepalen interventie bij afwijkingen en #*het ten uitvoer brengen van de eventuele interventie of sanctie. <BR><BR>Voorbeelden zijn het toezicht op het doen van aangifte en afdragen van belastingen, het houden van toezicht op het naleven van voorschriften ten aanzien van voedselkwaliteit of het houden van toezicht op de kwaliteit van kinderopvanginstellingen. Het toezicht betreft ook de handelingen van de overheid, wanneer deze als private partij optreedt.<BR><BR> #'''''Civiel recht''''' betreft geschillen tussen burgers en bedrijven onderling. Alleen als partijen er niet uitkomen vervult de Rijksdienst een rol in de vorm van civielrechtelijk rechtspraak. #'''''Strafrechtelijk handhaving''''' is een vorm waarin de Rijksdienst een prominente rol heeft. Daarbij worden er diverse rollen in de handhaving onderscheiden, waartussen ook weer sprake is van functiescheidingen. In de opsporing en vervolging spelen politie en Openbaar Ministerie een belangrijke rol. In de berechting heeft de zittende macht een dominante rol. Ten slotte heeft de Dienst Justitionele Inrichtingen en het Justitioneel Incasso Bureau een belangrijke rol bij de ten uitvoer legging van sancties. #'''''(Inter)Nationaal recht gericht op vrede en veiligheid''''' betreft een bijdrage waarbij Defensie een dominante rol vervult. Het gaat hier om het beschermen van het grondgebied, het uitvoeren van militaire operaties (oorlog- en vredesmissies) en de civiele overheidstaak 'handhaven van openbare orde en veiligheid'. Hieronder vallen veel taken van de koninklijke marechaussee en politie.  
De handreiking draagt bij aan een eenduidige uitstraling, beveiliging en werking van apps van het Rijk. Ze heeft als doel organisaties die voor het Rijk apps ontwikkelen, gebruik te laten maken van elkaars kennis en ervaring. Deze handreiking omvat een breed scala aan onderwerpen die generiek zijn voor de ontwikkeling en beheer van apps van het Rijk. Het document is geen kaderstellend stuk in de zin dat er een bepaald nalevingsniveau geldt, het is een handreiking aan collega’s binnen het Rijk. De handreiking is een co-productie van Belastingdienst, DICTU, SSC-ICT en SSC-I.  +
Eigenschap van een object, zijnde een dienst, functionaliteit of informatie, die het mogelijk maakt hetzelfde object of een kopie daarvan door meerdere functies of taken te laten gebruiken.  +
Hervormingsagenda Rijksdienst: dienstverlenend, slagvaardig, kostenbewust. De Hervormingsagenda beoogt een bijdrage te leveren aan drie bredere doelstellingen voor de rijksdienst: *Het leveren van goede dienstverlening aan burgers,bedrijven en instellingen; *Het vergroten van de slagvaardigheid en het verminderen van overbodige bureaucratie; *Het verminderen van de apparaatskosten van de rijksdienst. .  +
De interne verlening van vastgoeddiensten, parkeerdiensten en nutsdiensten (gas, water en licht) en de planning daarvan en het onderhoud daarop. Hieronder vallen de volgende detail bedrijfsfuncties: *Voorzieningenbeheer :Management, beheer en onderhoud op alle concrete faciliteiten van de organisatie waaronder: gebouwen, terrein en infrastructuur, technische installaties en onderhoud op deze installaties, verwarming, parkeerfaciliteiten, stallingen, e.d. *Gas, water en elektriciteit :Het organiseren, managen en waarborgen van de levering van de benodigde hoeveelheid gas, water en elektriciteit aan de organisatie, inclusies het aansturen van leveranciers en het bijbehorende contractmanagement.  +
I
De Basiskaart ( Informatisering Rijksdienst) bestaat uit lagen waaruit de informatievoorziening van het Rijk is opgebouwd. Deze lagen bestaan uit diensten, informatie, functionaliteit, voorzieningen en afspraken. Gezamenlijk gebruik of wel hergebruik staat daarbij centraal. Oogmerk is om overlap binnen de Rijksdienst terug te dringen. Dat lever besparingen bij ontwikkeling, onderhoud en beheer.  +
De bestuurlijke weergave van de Enterprise Architectuur Rijksdienst. De i-Atlas is gebaseerd op afgesproken beleid.  +
Dit document beschrijft stapsgewijs het I-Standaardisatieproces Rijksdienst  +
Met de I-strategie wordt beoogd een rijksbrede informatie-infrastructuur (I-infrastructuur) te ontwikkelen. De i-Strategie is gericht op de herinrichting van de I-infrastructuur. ‘De herinrichting van de I-infrastructuur zal in eerste instantie zijn gericht op de beleidskernen en de bijbehorende baten-lastendiensten. Het kabinet heeft er voor gekozen om, op basis van een positieve businesscase, ook de eigen uitvoeringsorganisaties te laten aansluiten op de rijksbrede bedrijfsvoerings-infrastructuur en onderzoekt, mede op verzoek van uw Kamer, de mogelijkheid om zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) eveneens te laten deelnemen.”  +
Pagina's over Informatiefabriek Rijk uit de iAtlas  +
Kernfunctionaliteit. Facilitaire en Huisvestingdiensten  +
Voor een betere bestuurbaarheid van de bedrijfsvoering op ICT-terrein is er een (rijksbreed) openbaar ICT-dashboard gemaakt. Het ICT-dashboard vergroot de transparantie binnen en buiten het rijk over de status van de grote ICT-projecten. Elk ministerie is zelf verantwoordelijk voor het actualiseren van de informatie over eigen projecten in het dashboard. Te vinden zijn ondermeer gegevens over: kosten, doorlooptijd, baten, betrokken leveranciers, het BIT-advies en kwaliteitstoetsen.  +
De Interoperabiliteitskaders Digitale Werkomgevingen & Rijkskantoren (IDWOR) zijn bedoeld om de samenwerking binnen rijkskantoren en tussen dienstverleners te verbeteren. De doelstellingen van het programma IDWOR zijn: * De samenwerking tussen medewerkers gemakkelijker maken. * Het bevorderen van tijd, plaats en apparaatonafhankelijk werken (TPAW). Hiervoor zijn kaders nodig. In deze kaders worden rijksbrede afspraken gemaakt over uitgangspunten, processen, systemen, ontwerpen en specificaties. Nieuwe kaders worden steeds ontwikkeld.  +
Industry Foudation Classes (IFC) is een standaard voor uitwisseling van 3D-bouwinformatiemodellen  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:16.