Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Stelling

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 50 pages using this property.
D
Rijksambtenaren kunnen informatie van alle rijksorganisaties gebruiken.  +
De specificaties van processen, applicaties, systemen en de informatie die zij uitwisselen, zijn gebaseerd op open standaarden (waar die beschikbaar zijn) zodat deze maximaal herbruikbaar zijn. .  +
Overheidsorganen houden hun records in geordende en toegankelijke staat.  +
Een record is voorzien van een bewaartermijn en wordt na het verlopen van deze termijn vernietigd.  +
De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet  +
De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken  +
Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.  +
E
RD-organisaties borgen de betrouwbaarheid van hun informatiehuishouding door adequate beheermaatregelen.  +
Rijksdienstorganisaties sluiten aan op generiek afgesproken infrastructuren.  +
De beschikbaarheid van dienstverlening door de Rijksdienst is genormeerd op de behoefte van de afnemers.  +
Het functiegebouw Rijksdienst bevordert uitwisselbaarheid van RD-medewerkers en daarmee de mogelijkheden tot samenwerking.  +
De informatiehuishouding van de Rijksdienst ontkoppelt dynamische processen van stabiele gegevens.  +
Diensten aan RD-medewerkers zijn opgezet vanuit efficiencyperspectief.  +
De Rijksdienst gebruikt in haar bedrijfsvoering erkende identificatiemiddelen.  +
De Rijksdienst hanteert in haar informatiehuishouding een gemeenschappelijk begrippenkader.  +
De Rijksdienst gebruikt beschikbare bouwstenen.  +
RD-organisaties onderscheiden zich door expertise op het beleidsterrein waarvoor ze verantwoordelijk zijn.  +
Het authenticatiemiddel dient ontkoppeld te zijn van het autorisatieproces.  +
De Rijksdienst stelt haar medewerkers in staat hun werk plaats-, tijd-, organisatie- en apparatuuronafhankelijk uit te voeren.  +
De RD-medewerker kan de door de RD-organisatie verstrekte digitale functionaliteit naar eigen inzicht aanvullen met digitale functionaliteit vanuit het publieke domein.  +
De Rijksdienst gebruikt rijksbrede authenticatiemiddelen  +
RD-organisaties zorgen voor tijdige signalering en bestrijding van mogelijke discontinuïteit in de dienstverlening.  +
De classificatie van de informatie bepaalt de sterkte van het authenticatiemiddel.  +
Het toegangsbeleid van de Rijksdienst is gebaseerd op rollen, regels en requests.  +
RD-organisaties geven onvoorwaardelijke toegang tot de openbare informatie waarover ze beschikken.  +
Specifieke metadata profielen van RD-organisaties vullen aan op het Toepassingsprofiel Metagegevens Rijk.  +
Rijksorganisaties waarborgen de verantwoording over hun taakuitvoering.  +
De Rijksdienst gebruikt webservices om digitaal informatiediensten uit te wisselen.  +
Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst  +
Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd  +
G
Cloud standaarden zijn van groot belang en noodzakelijk.  +
Personele capaciteit is afgestemd op de specifieke eisen die cloud technologie vraagt.  +
Duidelijkheid over wie welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden heeft en hoe governance processen eruit zien. Voor elke clouddienst zijn de verantwoordelijkheden beschreven en gepubliceerd in dienstverleningsovereenkomsten.  +
Hoge prioriteit is nodig voor IdM en accessmanagement Rijksbreed.  +
De DWR-voorzieningen worden volledig vanuit de GRC aangeboden zodanig dat voor de eindgebruikers geldt dat deze voorzieningen any place, any time en op any device beschikbaar zijn.  +
Cloud diensten uit de GRC worden platform en apparaat onafhankelijk aangeboden  +
Awarenessmaatregelen zijn veel belangrijker dat technische maatregelen bij het afdichten van beveiligingsrisico's.  +
Beheerprocessen van de GRC worden ingericht op de vereiste niveaus van flexibiliteit, tijdigheid en time-to-market.  +
Bij cloud softwareoplossingen heeft snel kopen de voorkeur boven hergebruik van bestaande oplossingen.  +
Clouddiensten zijn ontworpen op 7x24 uur beschikbaarheid.  +
Bij de ontwikkeling van het Rijksoverheidsnetwerk moet continuiteit van verbinding centraal staan zodat cloud diensten uit de GRC zijn te gebruiken.  +
Het is effectiever om informatie te beveiligen in plaats van het beveiligen van infrastructuur en apparaten.  +
GRC is uitbreidbaar voor gebruik en beheer door externe private en publieke partijen onder voorwaarden van privacy en security.  +
Cloud virtualisatie technologie maakt optimaal benutten van resources mogelijk. De datavoorziening Rijk maakt gebruik van virtualisatie technologie.  +
Maatregelen voor departementaal vertrouwelijke informatie hebben geen negatieve invloed (gebruikersvriendelijkheid, mobiliteit, BYOD) op mensen/organisaties/diensten/processen waarbij alleen maar ongerubriceerde informatie een rol speelt.  +
Selfservice is kenmerkend voor het afnemen van diensten uit de GRC.  +
Snelheid gaat boven volledigheid van functionaliteit bij ontwikkeling en gebruik van cloud softwarediensten.  +
GRC-aanbieders belasten het gebruik van hun dienstverlening periodiek door naar groepen eindgebruikers.  +
De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid  +
De dienst maakt gebruik van open standaarden  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:17.