Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Beschrijving

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Toelichtende omschrijving van de eigenschap

Deze eigenschap beschrijft of definieert het onderhavige architectuurelement.

Showing 50 pages using this property.
D
Sjablonen voor documenten  +
Het document vormt het toetsingskader om vast te stellen of departementen voldoen aan de DWR-doelen. DWR maakt deel uit van de I-strategie. Concreet wordt via dit document getoetst of de doelen Interoperabiliteit (gastgebruik) en mobiel werken (Bring Your Own Device) worden gehaald. Dit betreft vooral DWR-Client (paragraaf 3.1), die door meerdere aanbieders kan worden geleverd. Daarnaast wordt via dit document getoetst hoe de stand van zaken is rondom de implementatie bij de departementen van de overige DWR-producten (DWR-SWF, DWR-Rijksportaal en DWR-infra).  +
Zoek & Vind is de (generieke) zoekfunctionaliteit die integraal onderdeel uitmaakt van Rijksportaal. Met behulp van zoek & vind kan de gebruiker eenvoudig en uitgebreid zoeken in Rijksportaal en de Rijksadresgids. Met behulp van uitgebreid zoeken heeft de gebruiker de mogelijkheid om zoekcriteria te verfijnen en gevonden resultaten te filteren op verschillende onderdelen. Daarnaast kan met zoek & vind gezocht worden op een aantal externe bronnen, waaronder SWF, Overheid.nl, Staten-Generaal Digitaal en Wet- en regelgeving.  +
Apparatuur en aansluitingen voor vaste telefonie.  +
het binnen een hoog beveiligde digitale omgeving ontsluiten en uitwisselen van staatsgeheime informatie  +
Het programma van eisen voor DWR-Zoeken bevat de eisen waaraan dé standaard generieke zoekdienst van het Rijk voor het zoeken en vinden van interne en externe informatie in digitale bronnen moet voldoen. Dit document beschrijft de functionele eisen van de gebruiker, de eisen ten behoeve van het (technisch en functioneel) beheer, de technische eisen en de eisen die worden gesteld aan de leverancier met als doel het op solide wijze selecteren van leverancier(s) en product(en) voor de realisatie en het toekomstig beheer van DWR-Zoeken.Daarnaast vormt het programma van eisen een fundament voor verdere uitwerking in een functioneel en technisch ontwerp en biedt het houvast voor de inrichting van het beheer van DWR-Zoeken.  +
Het Rijk werkt toe naar één generieke zoekdienst die flexibel inzetbaar is, zowel in aan te sluiten bronnen als ook in doelgroepen (en bijbehorende user interfaces). Applicaties binnen de rijksdienst zijn verplicht zoekdiensten af te nemen van DWR-Zoeken. Departementale zoekdiensten worden afgebouwd.  +
De objectief waarneembare neerslag van gegevens, gereed voor uitwisseling.  +
Housing, hosting  +
Housing en hosting  +
Housing en hosting voor rijksoverheden in de noordelijke regio  +
housing en hosting  +
housing en hosting  +
Éen Datacentervoorziening Rijk. Dat is het resultaat van een migratie en consolidatie van ruim 60 naar 4 moderne overheidsdatacenters die gezamenlijk met het Rijksoverheidsnetwerk (RON 2.0) dat in ontwikkeling is, de basis vormen van de Gesloten Rijkscloud.  +
Als principe is dit een op het Rijk toegespitste verdieping van NORA principe [[Informatie-objecten systematisch beschreven (NORA)|AP17]]. De Rijksdienst streeft naar ontwikkeling en gebruik van een gemeenschappelijk toepassingsprofiel metadata, dat recht doet aan de concerngedachte. Er ontstaat daardoor een hiërarchie van toepassingsprofielen, van rijksbreed naar organisatie- en zelfs systeemspecifiek. Door toenemend (her)gebruik van (standaard) bouwstenen en informatie (o.a. basisregisters) zal de hiërarchie van profielen minder stijl worden, waardoor de uitwisselbaarheid van informatie binnen en door de Rijksdienst zal verbeteren.  +
Beschikbaarstelling van informatie kan gericht gebeuren, bijvoorbeeld naar aanleiding van speciale verzoeken door geïnteresseerden, of als onderdeel van specifieke dienstverlening, zoals het verstrekken van een vergunning. Ook kan het nodig zijn om informatie door middel van algemene publicatie via publieke media zoals internet of televisie beschikbaar te stellen.  +
Een afgebakende prestatie van een persoon of organisatie (de dienstverlener), die voorziet in een behoefte van haar omgeving (de afnemers).  +
De bundeling van diensten die aan (een geselecteerde groep van) afnemers wordt aangeboden.  +
Cluster van bedrijfsfuncties gericht op het leveren van diensten en het ter beschikking stellen van infrastructuur aan burgers, bedrijven en andere overheden in het kader van de beleidsuitvoering.  +
Veel beleid wordt uitgevoerd door burgers, bedrijven en lagere overheden. Het uitvoeren van beleid als maatschappelijke dienstverlening, voor zover dit een verantwoordelijkheid is van de Rijksdienst, betreft onder andere: *Onderhoud publieke infrastructuren (vaarwegen, kennis- en onderwijsinfrastructuur); *Rechtstoepassing zoals het verlenen van vergunningen en heffen en innen van belastingen; *Het voeren van basisregistraties, denk aan de Basisregistratie Inkomen (Belastingdienst).  +
De manieren en media die de Rijksdienst en haar afnemers tot hun beschikking hebben om met elkaar in contact te treden. Voorbeelden: loket, internet.  +
Een samenhangende opeenvolging van activiteiten, (processtappen) leidend tot een dienst.  +
DigiD is een gebruikersnaam en wachtwoord combinatie waarmee burgers zich kunnen identificeren op websites van de overheid en van organisaties die een overheidstaak uitvoeren. Zo weten deze organisaties dat ze echt met de betreffende burger te maken hebben.  +
DigiKoppeling versie 2.0 (voorheen OSB) bestaat uit een set standaarden voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheidsorganisaties. Twee hoofdvormen van berichtenverkeer: #Bevragingen; een vraag waar direct een reactie op wordt verwacht. Hierbij is snelheid van afleveren belangrijk. Als een service niet beschikbaar is, dan hoeft de vraag niet opnieuw worden aangeboden. #Meldingen; men levert een bericht en pas (veel) later komt eventueel een reactie terug. In dat geval is snelheid van afleveren minder belangrijk. Als een partij even niet beschikbaar is om het bericht aan te nemen, dan is het juist wel gewenst dat het bericht nogmaals wordt aangeboden.  +
het actief leveren van gegevens op basis van abonnementen. Digilevering is een generieke abonnementenvoorziening voor het verstrekken van gebeurtenisberichten en maakt onderdeel uit van het Stelsel van Basisregistraties. Een afnemer van gegevens uit de aangesloten basisregistraties kan in Digilevering abonnementen vastleggen om op de hoogte gehouden te worden van wijzigingen in de basisregistraties.  +
Met Digimelding kunnen overheden bij gerede twijfel vermeende onjuistheden in de gegevens van Basisregistraties uniform en efficiënt terugmelden aan de bronhouders van die Basisregistraties. Bronhouders onderzoeken de fout en verbeteren deze zo nodig in de Basisregistratie. De medewerker die de melding heeft gemaakt, kan via Digimelding statusinformatie opvragen over zijn melding en kan de melding intrekken, als blijkt dat deze onterecht of onjuist was.  +
Digipoort is een ICT-centrale waar berichtenverkeer voor de overheid afgehandeld wordt. Overheden kunnen Digipoort inzetten om bedrijfs- en ketenprocessen te automatiseren. Met Digipoort automatiseert u belangrijke stappen in het verwerkingsproces van grote hoeveelheden aangiftes, rapportages of meldingen. Veel processtappen bij het verwerken van enorme aantallen berichten, liggen vooraf vast. Digipoort automatiseert juist die processen waar voor u de winst wordt behaald in tijd, kosten maar ook op het gebied van veiligheid en accuratesse. Digipoort automatiseert uw eigen unieke processtappen.  +
Beveiliging van de digitale uitwisseling tussen e-overheidsvoorzieningen en tussen e-overheidsvoorzieningen en bedrijven is van groot belang omdat er bijvoorbeeld persoonsgegevens worden uitgewisseld. Om betrouwbaar berichten uit te wisselen tussen overheden en tussen overheden en bedrijven wordt Digikoppeling gebruikt. Digikoppeling schrijft het gebruik van PKIoverheidcertificaten met een OIN of HRN voor om de identiteit van een website of server te controleren, voor het opzetten van een beveiligde verbinding tussen servers en voor de ondertekening en versleuteling van berichten.  +
Diginetwerk is operationeel, het koppelt besloten netwerken van diverse overheden aan elkaar, zodat er een besloten netwerk ontstaat. Overheden kunnen zo veilig gegevens uitwisselen met andere overheden.DigiNetwerk regelt de technische infrastructuur / connectiviteit die onder DigiKoppeling ligt.  +
Dit domein omvat alle diensten op gebied van digitaal netwerkverkeer. Concreet betreft het normen, processen, activiteiten en voorzieningen m.b.t. inrichting en beheer van digitale netwerken en knooppunten.  +
Alle ministeries krijgen dezelfde digitale werkomgeving. Ambtenaren hebben op elk apparaat, zoals pc en laptop, toegang tot informatie en functies die zij voor het werk nodig hebben. De nieuwe digitale werkomgeving bestaat uit verschillende onderdelen voor infrastructuur en connectiviteit. De 3 belangrijkste zijn: -uniforme digitale werkomgeving voor alle ambtenaren (DWR-Client); -1 website voor alle overheidsinformatie en diensten (rijksoverheid.nl); -gebruik van web 2.0 toepassingen om beter en sneller samen te werken.Denk bijvoorbeeld chat, web videoconferencing, forum en enquête.  +
Een situatie waarin digitale documenten (in de brede zin van het woord) die ten behoeve van wettelijke eisen, administratieve eisen of maatschappelijke behoeften bewaard moeten worden, op een zodanige wijze worden vastgelegd, bewaard, beheerd en beschikbaar gesteld, dat deze ook na verloop van tijd raadpleegbaar, toegankelijk en authentiek zijn en –wanneer van toepassing- binnen de daarvoor gestelde termijn vernietigd worden].  +
Een virtuele ruimte, onafhankelijk van de werkplek en in tegenstelling tot de werkplek niet aan tijd en plaats gebonden, waarin business services, informatie services en applicatieservices geïntegreerd worden aangeboden aan de gebruiker. De digitale werkruimte is een samenhangende verzameling van informatie-verstrekking, geautomatiseerde hulpmiddelen en elektronische apparatuur die de informatiemedewerker nodig heeft om werkzaamheden effectief, efficiënt en met plezier te kunnen uitvoeren.  +
Besluitvorming m.b.t. de verbeterde inrichting van sturing en beleid op informatievoorziening bij het Rijk. De rol van de minister van BZK daarin betreft naast de verantwoordelijk voor de ICT-projecten binnen het eigen ministerie, een rijksbrede systeemverantwoordelijkheid, met als speerpunten: *kwaliteit van de aansturing van grote ICT-projecten; *de kwaliteit van de I-kolom binnen de ministeries; *verbetering van de kwaliteit van het opdrachtgeverschap.  +
Per 1 januari 2011 is Doc-Direkt de nieuwe rijksbrede shared service organisatie. Doc-Direkt beheert en bewerkt archieven voor een toegankelijke, tijdige en transparante informatievoorziening van de rijksoverheid. De organisatie is samengesteld uit de archiefdiensten van de ministeries, het semi-statisch archief van de Belastingdienst en de Centrale Archief Selectiedienst (CAS). Doc-Direkt zorgt ervoor dat de rijksoverheid op het vlak van documentaire informatiehuishouding op orde is.  +
Het geautomatiseerd genereren van sjablonen voor standaard documenten  +
Diensten die betrekking hebben op het managen van digitale data,voornamelijk ongestructureerde content (documenten, plaatjes, filmpjes, etc.). (Uit DA DiDu) Documentdiensten: Informatiediensten die gericht zijn op het creëren, gebruiken en beheren van documenten. Ongeacht of deze wel of niet als record bewaard worden.  +
Momenteel kent menig Business Process Model, zoals bijvoorbeeld een Documentair Structuurplan veel documenttypen soms oplopend tot enkele duizenden. In dit normontwerp zijn alleen de essentiële documenttypen opgenomen waardoor het aantal is teruggebracht tot werkbare proporties. Hierbij is het uitgangspunt geweest dat het documenttype in strikte zin, losstaat van bijvoorbeeld het toepassingsgebied of de verschijningsvorm. NEN 2084 geeft een overzicht van documenttypen die van belang zijn voor het reconstrueren van processen. Aan lokaal gebruikte termen is in dit normontwerp geen aandacht besteed.  +
Een doelarchitectuur beschrijft een toekomstig gewenste situatie (SOLL). Een doelarchitectuur wordt met name opgesteld om bestuurders binnen de rijksdienst (CIO’s en CIO-Beraad)zicht te bieden op de situatie zoals die over een paar jaar ontstaat.  +
DWR-Zoeken is/wordt dé standaard generieke zoekdienst van het Rijk voor het zoeken en vinden van interne en externe informatie in digitale bronnen. De scope (reikwijdte; toepassinggebied) van de generieke zoekdienst van het Rijk is breed georiënteerd: de Rijksdienst (intern) en burgers en bedrijven (extern). De doelarchitectuur geeft richting en normen aan de ontwikkeling van de functie, aansluitend op de uitgangspunten uit de [[DWR Functionele Doelarchitectuur | Functionele Doelarchitectuur DWR]]. De doelarchitectuur beschrijft: #Inzicht in een gemeenschappelijk (toetsing)kader voor DWR-Zoeken door het beschrijven van 10 principes (richtinggevende uitspraken) #Inzicht in de implicaties die dit heeft voor business en ICT #Inzicht in de te nemen stappen voor 2013 en verder (roadmap) Op basis van de doelarchitectuur DWR-Zoeken heeft een verdiepingslag plaatsgevonden in de vorm van een programma van eisen (PvE) in 4 blokken, t.w. eisen van de gebruiker , eisen ten behoeve van beheer, technische eisen en eisen aan de leverancier. Dit PvE is uitgangspunt voor aanbesteding.  +
De doelarchitectuur schetst het streefbeeld van een rijksbrede informatiehuishouding, waarin de duurzame toegankelijkheid van digitale informatie is geborgd. Dat wil zeggen dat digitale documenten (in de brede zin van het woord) die ten behoeve van wettelijke eisen, administratieve eisen of maatschappelijke behoeften bewaard moeten worden, op een zodanige wijze worden vastgelegd, bewaard, beheerd en beschikbaar gesteld, dat deze ook na verloop van tijd raadpleegbaar, toegankelijk en authentiek zijn en binnen de daarvoor gestelde termijn vernietigd worden.  +
De doelarchitectuur Toegang schetst de SOLL-situatie waarin identiteitenbeheer en (t.z.t.) federatieve toegang als generieke rijksbrede functionaliteiten zijn ingericht. Dat gebeurt via een 10-tal principes en een aantal procesplaten. Daarnaast wordt ingegaan op de eisen op het gebied van beveiliging en privacy en wordt een mogelijk migratiepad van IST naar SOLL geschetst. De doelarchitectuur Toegang is onderdeel van de Enterprise Architectuur rijksdienst (i.o.) en behoort daarbinnen tot het I-domein ‘Toegangsdiensten’.  +
Afgebakend gebied waarop besturing plaats vindt.  +
E
voorziening voor het duurzaam archiveren van documenten  +
Ondernemers loggen in met eHerkenning bij websites van de overheid, zoals burgers dat doen met hun DigiD. Na te zijn ingelogd met e-Herkenning kunnen zij diensten afnemen bij de overheid. Overheden weten dankzij eHerkenning met welk bedrijf ze te maken hebben en of medewerkers gemachtigd zijn om namens het bedrijf te handelen. Bedrijven kunnen door e-Herkenning als één digitale sleutel meerdere diensten bij meerdere overheidsorganisaties afnemen.  +
De Externe Samenwerkfunctionaliteit (e-SWF) is een online platform voor het delen en bewerken van documenten en informatie met rijks medewerkers en gasten van buiten het Rijk.  +
NTA 2035 E-portfolio NL is een toepassingsprofiel voor studenten en werknemers bij Nederlandse organisaties, van de internationale IMS ePortfolio specificatie. Hiermee kunnen de competenties van een individu worden bijgehouden. Het voordeel van deze standaard is dat de student/lerende medewerker zijn profiel mee kan nemen naar verschillende organisaties.  +
Basis voor het toegangsbeleid (Accessmanagement) voor de Rijksdienst is het zogenoemde "Role Based Access", waarbij rollen worden ontleend aan vastgestelde criteria zoals functie, plaats in de organisatie, taken, positie, locatie, voorschriften en aanspraken van de RD-medewerker (claims of requests). Het geheel aan rollen, regels en/of claims worden tevens gebruikt om bedrijfsregels met betrekking tot de toegang tot data vast te leggen en te verlenen. De invulling van het toegangsbeleid dient het plaats-, tijd-, en apparatuuronafhankelijk werken maximaal te ondersteunen. Ongeacht de plaats waar wordt ingelogd moet dezelfde logische toegang worden verschaft. Een extra winstpunt is dat door toepassing van Role Based Access de beheerlast vermindert omdat slechts één relatie (de rol) hoeft te worden onderhouden en niet alle verschillende rechten die een RD-medewerker heeft. Dit principe zal ook worden toegepast voor autorisatie op fysieke objecten, zoals de toegang tot gebouwen.  +
De berichtuitwisseling kan zowel synchroon als asynchroon verlopen. Bij synchroon berichtenverkeer moeten beide systemen actief verbonden zijn. Bij asynchroon berichtenverkeer kunnen systemen berichten op elk gewenst moment sturen, of het andere systeem nu wel of niet actief verbonden is.  +
Met de standaard European Case Law Identifier kunnen: #alle rechterlijke uitspraken in de Europese Unie (zowel van nationale als van Europese gerechten) worden voorzien van een gelijkaardige, unieke en persistente identifier. Deze identifier kan worden gebruikt voor identificatie en citatie van rechterlijke uitspraken en derhalve om deze te vinden in binnenlandse of, buitenlandse, Europese of internationale jurisprudentiedatabanken. #alle rechterlijke uitspraken worden voorzien van uniforme metadata, gebaseerd op de Dublin Core standaard. Het zoeken van uitspraken in allerlei databanken worden daardoor gefaciliteerd.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:16.