Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Toelichting

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 25 pages using this property.
D
===Aansluiten=== *Via geautoriseerde KA-coördinator of aanvraaggemachtigde *Integraal onderdeel van Rijksportaal en daarom op dezelfde wijze aansluiten. Aan te sluiten departementen en/of uitvoeringsorganisaties kunnen bij relatiemanagement SSC-ICT (ICT-Servicedesk@minbzk.nl) een verzoek tot aansluiting indienen. Het aansluiten en migreren zal dan op een projectmatige wijze plaatsvinden. ===Aansluitvoorwaarden=== Zie [[Media:Aansluitvoorwaarden DWR 2011 CONCEPT v0.9 110215.pdf | hoofdstuk 4 van Aansluitvoorwaarden DWR 2011 (versie 0.9)]]  +
===Aansluiten=== Integraal onderdeel van rijksportaal en daarom op dezelfde wijze aansluiten als rijksportaal. ===Aansluitvoorwaarden=== Zie [[Media:Aansluitvoorwaarden DWR 2011 CONCEPT v0.9 110215.pdf | hoofdstuk 4 van Aansluitvoorwaarden DWR 2011 (versie 0.9)]]  +
===Aansluiten=== *Via selfservice *Via helpdesk *Via geautoriseerde KA-coördinator of aanvraaggemachtigde Integraal onderdeel van Rijksportaal en daarom op dezelfde wijze aansluiten. ===Aansluitvoorwaarden=== Zie [[Media:Aansluitvoorwaarden DWR 2011 CONCEPT v0.9 110215.pdf | hoofdstuk 5 van Aansluitvoorwaarden DWR 2011 (versie 0.9)]]  +
===Aansluiten=== *Via selfservice *Via helpdesk *Via geautoriseerde KA-coördinator of aanvraaggemachtigde Integraal onderdeel van Rijksportaal en daarom op dezelfde wijze aansluiten. ===Aansluitvoorwaarden=== Zie [[Media:Aansluitvoorwaarden DWR 2011 CONCEPT v0.9 110215.pdf | hoofdstuk 5 van Aansluitvoorwaarden DWR 2011 (versie 0.9)]]  +
Concrete norm: Het Toetsingskader DWR is van toepassing op departementen die nu of op korte termijn DWR-diensten van SSC-ICT Den Haag afnemen, alsook op departementen die vooralsnog geen afnemer van SSC-ICT worden.  +
===Aansluiten=== *Via geautoriseerde KA-coördinator of aanvraaggemachtigde *Integraal onderdeel van Rijksportaal en daarom op dezelfde wijze aansluiten. Aan te sluiten departementen en/of uitvoeringsorganisaties kunnen bij relatiemanagement SSC-ICT (ICT-Servicedesk@minbzk.nl) een verzoek tot aansluiting indienen van nieuwe (nieuws) bronnen. Het aansluiten en migreren zal dan op een projectmatige wijze plaatsvinden. *De kosten worden na impactanalyse vooraf geoffreerd. ===Aansluitvoorwaarden=== Zie [[Media:Aansluitvoorwaarden DWR 2011 CONCEPT v0.9 110215.pdf | paragraaf 4.3.1 van Aansluitvoorwaarden DWR 2011 (versie 0.9)]]  +
Onderliggend programma van eisen is gebaseerd op de Doelarchitectuur DWR-Zoeken. De Doelarchitectuur DWR-Zoeken, dat het kader vormt voor DWR-Zoeken, beschrijft: * de huidige situatie bij het Rijk met betrekking tot Zoeken en Vinden; * de toekomstige situatie aan de hand van een beschrijving van persona’s en principes (richtinggevende uitspraken) en; * een roadmap waarin de te nemen stappen om de toekomstige situatie te realiseren worden beschreven De doelarchitectuur DWR-Zoeken sluit aan bij de uitgangspunten uit de Functionele Doelarchitectuur DWR. Zowel de doelarchitectuur DWR-Zoeken als ook het programma van eisen is met een brede vertegenwoordiging van het Rijk tot stand gebracht, d.w.z.: gebruikers vanuit diverse departementen, (technisch en functioneel) beheerders, superusers, informatiespecialisten en architecten. De doelarchitectuur DWR-Zoeken en het programma van eisen vormen tezamen het fundament voor DWR-Zoeken, d.w.z.: de uitgangspunten voor DWR-Zoeken ten aanzien realisatie, beheer en governance.  +
Digikoppeling is verplicht bij systemen bedoeld voor gestructureerde berichtenuitwisseling met voorzieningen die onderdeel zijn van de [https://www.digicommissaris.nl/over GDI] (zoals de basisregistraties) en berichtverkeer dat sectoroverstijgend is. Uitgezonderd zijn: uitwisseling Geo-informatie (daarvoor bestaat NEN3610) en de gevallen waarin de aanbieder van gegevens vaststelt dat geen noodzaak bestaat om de afnemer van de gegevens te authenticeren.  +
Overheidsorganisaties bieden digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven en wisselen onderling veilig gegevens met elkaar uit. Om dit mogelijk te maken moeten overheidsorganisaties, of organisaties met een publieke taak digitaal herkenbaar en betrouwbaar zijn. Voor de identificatie van overheidsorganisaties wordt het Overheids Identificatienummer (OIN) gebruikt en voor bedrijven is het Handelsregisternummer (HRN) het unieke identificerende nummer.  +
Concrete normen/generieke afspraken: *Op ministerie van BZK is het directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering. Deze directie (DGOBR). Daarbinnen valt de directie Informatiserings beleid (DIR). Deze directie richt zich, behalve op gezamenlijke programma’s in de bedrijfsvoering van de ministeries, ook op de bevordering van de kwaliteit van de I-kolom binnen de ministeries en de kwaliteit van de aansturing van grote ICT-projecten. *De Directie Informatiseringsbeleid Rijk van het ministerie van BZK ondersteunt via een website met kennisproducten. Daar worden beschikbare best practices, kennisproducten, toetsen en tools ter ondersteuning van het maken van een projectplan gedeeld. *De Directie Informatiseringsbeleid Rijksdienst van BZK is verantwoordelijk voor de realisatie, de borging, het onderhoud en het verder ontwikkelen en toepassen van de rijksbrede architectuur en specifieke architectuurinstrumenten. Voor overheidsorganisaties is het principe ‘pas-toe-of-leg-uit’ voor open standaarden al verplicht volgens het kabinetsbeleid aangaande het Actieplan Nederland Open in Verbinding. BZK is ook verantwoordelijk voor afspraken voor rijksdiensten ten aanzien van het Voorschrift Informatiebeveiliging (VIR), de Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid (samen met de minister van OCW), de DWR (Digitale werkomgeving Rijk) standaarden en het Normenkader Informatiebeveiliging Rijksweb en Haagse Ring.  +
De doelarchitectuur en het programma van eisen zijn met brede vertegenwoordiging uit het Rijk tot stand gebracht, d.w.z.: gebruikers vanuit diverse departementen, (technisch en functioneel) beheerders, superusers, informatiespecialisten en architecten. De documenten vormen tezamen het fundament voor DWR-Zoeken, d.w.z.: de uitgangspunten voor DWR-Zoeken ten aanzien realisatie, beheer en governance.  +
De doelarchitectuur zal gebruikt worden: *Om te toetsen of bestaande voorzieningen al voldoen aan de gewenste situatie *Om te bepalen wat er nog moet gebeuren om aan de gewenste situatie te voldoen *Voor het ontwerp van een projectportfolio om de gewenste situatie te realiseren *Als basis voor de projectstartarchitectuur van projecten. De doelarchitectuur Digitale Duurzaamheid is onderdeel van de Enterprise Architectuur rijksdienst (i.o.) en behoort daarbinnen tot het I-domeinen ‘Documentdiensten’ en ‘Gegevensdiensten’.  +
In de Doelarchitectuur zijn naast een 10-tal principes (samenvattend) de 5 belangrijkste uitgangspunten en principes voor de inrichting van rijksbreed Identity Management geformuleerd.  +
E
Sinds oktober 2015 is de Externe Samenwerkfunctionaliteit (E-SWF) beschikbaar. Hiermee is het mogelijk rijksbreed én met externe partijen online documenten te delen en bewerken. Projecten, samenwerkingsverbanden of afdelingen kunnen een eigen afgesloten samenwerkruimte aanmaken om content te delen met externe gasten. De e-SWF is een veiliger alternatief voor online samenwerken dan Dropbox en andere cloud diensten, omdat de data opgeslagen staan in een rijksdatacentrum. Daarnaast is de toegang van gasten tot het platform beveiligd middels 2-factor authenticatie (gebruikersnaam, wachtwoord en sms-code). Dit maakt e-SWF geschikt voor het delen van documenten tot en met de classificatie departementaal vertrouwelijk (DepV). Bij de ontwikkeling van de e-SWF is de Expertgroep SWF betrokken, waarin de verschillende departementen vertegenwoordigd zijn. e-SWF is ontwikkeld en wordt beheerd door SSC-ICT Haaglanden.  +
De verplichting geldt bij een investering in een systeem of dienst dat wordt gebruik om de loopbaanontwikkeling en competenties van bijvoorbeeld personeel bij te houden en te beheren.  +
De standaard ECLI is verplicht voor websites waarop wordt verwezen naar rechterlijke uitspraken.  +
The European Interoperability Framework defines a set of recommendations and guidelines for eGovernment services so that public administrations, enterprise s and citizens can interact across borders, in a pan-European context. The target audience of the EIF are the managers of eGovernment projects in Member States Administrations and EU bodies. Member States Administrations should use the guidance provided by the EIF to supplement their national eGovernment Interoperability Frameworks with a pan-European dimension and thus enable pan-European interoperability. European Institutions and Agencies should use the European Interoperability Framework for their operations with each other and with citizens, enterprises and administrations in the respective EU Member State  +
Gebruik de standaard bij implementatie van software voor het verwerken van verkiezingsgegevens (kandidaatgegevens en uitslaggegevens).  +
Het Eindbeeld is bedoeld als richtsnoer. Het is nodig om te kunnen bepalen welke wijzigingen de komende jaren nodig zijn om identitymanagement om te kunnen vormen naar de generieke inrichting die nodig is voor de Compacte Rijksdienst. Het Eindbeeld is daarnaast een toetsingskader voor pas-toe-of-leg-uit-verantwoording over voorgenomen of reeds uitgevoerde wijzigingen die een raakvlak hebben met identitymanagement.  +
De centrale onderzoeksvragen betroffen: # Wat zijn behaalde en misgelopen maatschappelijke effecten, in kwantitatieve en kwalitatieve zin, die ontstaan zijn door de vormgeving en uitvoering van informatieprocessen en -stromen van de overheid door middel van ICT, met name met betrekking tot de sturing, het ontwerp, de aanbesteding, de uitvoering en het beheer (inclusief kosten, beveiliging en privacy)? Wat zijn relevante voorbeelden van ICT-projecten in landen die vergelijkbaar zijn met Nederland op dit gebied. # Op welke wijze heeft de overheid (bewindspersonen, topambtenaren) haar sturende en opdrachtgevende rol ingevuld bij de vormgeving van informatieprocessen en -stromen met het oog op de te bereiken maatschappelijke effecten uitgevoerd? Op welke wijze heeft de Tweede Kamer bij de controle op de beoogde maatschappelijke effecten en de vormgeving van de informatieprocessen en -stromen van de overheid door middel van ICT haar controlerende rol uitgevoerd?  +
Concrete normen: *Elk ministerie is zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de in de EAR opgenomen regels/eisen en daarbij behorende bouwstenen volgens het “pas-toe-of-leg-uit”-principe; *Het kabinet heeft in 2008 reeds vastgesteld voor ministeries dat voor elk nieuw groot ICT-project een Project Start Architectuur (PSA) dient te worden opgesteld in lijn met NORA en de EAR. Dit kader maakt daarom deel uit van het Handboek Portfoliomanagement Projecten met een ICT-component van tenminste € 5 miljoen.  +
F
In 2010 nam de Kamer de motie Van der Burg (26 643, nr. 157) aan waarin het kabinet werd verzocht om een cloudstrategie te ontwikkelen. In april 2011 is de cloudstrategie aan de Kamer aangeboden (26 643, nr. 179). Kern daarvan is de keuze voor een gesloten Rijkscloud (GRC) in eigen beheer die generieke diensten levert binnen de Rijksdienst. Deze voorziening wordt ingericht binnen een eigen beveiligd netwerk en beheerd door een eigen rijksbrede organisatie, zoals aangekondigd in het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst (TK 31 490, nr. 54). De inrichting van de GRC is als maatregel 6 opgenomen in de I-strategie Rijk  +
G
Tot categorie 4 behoren I-diensten waarvan bestuurlijk is vastgesteld dat ze rijksbreed generiek en kwalitatief van voldoende niveau zijn, zodat ze verplicht gebruikt moeten worden door alle organisaties van de Rijksdienst. Deze I-diensten zijn opgenomen in het Rijksregister Generieke I-diensten en maken als zodanig deel uit van de rijksbrede I-infrastructuur. In het vervolg van deze nota worden de werking en het gebruik van GIETA nader toegelicht. Bij deze nota horen daarom een tweetal bijlagen t.w. een [[Media: 140430 Bijlage 1 GIETA Functioneel - Definitief.pdf|Module Functionele toets]] en een [[Media: 140430 Bijlage 2 GIETA module I-dienst - Definitief.pdf|Module I-dienst]]. De [[Media: 140430 Landschapsplaatje-GIETA Definitief.pdf|landschapsplaat]] uit de nota is hierbij separaat opgenomen.  +
Deze checklists zijn afgestemd met de Procedure Erkenning Basisvoorzieningen die overheidsbreed ontwikkeld is in opdracht van het College Standaardisatie en waarover op 21 maart 2014 in de ICCIO* een advies voor het in te nemen rijksstandpunt is vastgesteld. (*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)  +
De aanleiding voor de ontwikkeling van het Generiek Waarderingsmodel Rijksoverheid was het Programma Informatie op Orde. Daarin is aangegeven dat een nieuwe methode voor waarderen en selecteren gewenst is. Deze methode moet efficiënter zijn dan de bestaande procedures en regels en aansluiten op de digitale ontwikkelingen. Het startpunt van de nieuwe methode is een lijst van functies, procescategorieën en processen. Deze lijst is gestandaardiseerd voor het rijk: het Generiek Waarderingsmodel Rijksoverheid (GWR). Primaire doelstellingen van het GWR zijn een gelijkwaardige waardering van informatie door de verschillende ministeries en efficiëntiewinst bij het toepassen van het instrumentarium.Daarnaast draagt het GWR bij aan de uitwisselbaarheid van informatie en aan het voorkomen van dubbele bewaring.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:17.