Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Toelichting

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 25 pages using this property.
G
De Gedragsregeling voor de digitale werkomgeving beschrijft het gewenst gedrag van medewerkers op het internet en bij het gebruik van e-mail.  +
De checklists zijn afgestemd met de Procedure Erkenning Basisvoorzieningen die overheidsbreed ontwikkeld is in opdracht van het College Standaardisatie en waarover op 21 maart 2014 in de ICCIO een advies voor het in te nemen rijksstandpunt is vastgesteld.  +
De standaarden zijn verplicht bij implementatie van systemen waarbij sprake is van uitwisseling van geografische informatie.  +
H
Het functioneel en technisch beheer van HR Metadata is per 1 januari 2015 formeel in de lijn geplaatst bij P-Direct. De HR Metadata Repository is geïmplementeerd in de vorm van een semantische wiki. In september 2020 is de HR Metadata Repository door P-Direkt opgeheven i.v.m. beperkt gebruik.  +
Inmiddels zijn alle Kerndepartementen en een groot aantal uitvoeringsorganisaties aangesloten op de Haagse Mail Relay. Indien wijzigingen noodzakelijk zijn, kan een vraag worden ingediend via ICT-servicedesk@rijksoverheid.nl Voor standaard wijzigingen geldt een doorlooptijd van 5 werkdagen  +
De Handreiking app ontwikkeling en beheer voor de Rijksoverheid is goedgekeurd door de CTO Raad (rijksoverheid)  +
I
Concrete norm: Onderdelen van de rijksdienst moeten rapportagegegevens aanleveren aan het ICTdashboard over projecten met een ICT-component van tenminste €5 miljoen.  +
Gebruik de standaard bij implementatie van ICT-systemen die gebruikt worden voor het uitwisselen van 3D modellen van een bouwwerk.  +
Gebruik deze standaard (IP4 èn IP6) bij implementatie van ICT netwerksystemen. Let op: Om interoperabiliteit maximaal te waarborgen heeft College Standaardisatie 'pas toe of leg uit' van toepassing verklaard op de combinatie van IPv4 en IPv6. Een organisatie moet dus beide versies vragen bij de aanschaf van een ICT-product/-dienst.  +
J
De standaard JCDR is bedoeld voor identificatie van decentrale regelgeving en een gestandaardiseerde manier van elektronisch verwijzen met het doel de informatie met anderen te delen. De standaard is derhalve verplicht voor websites die verwijzen naar decentrale regelgeving.  +
Gebruik de standaard voor de weergave van grafische afbeeldingen in documenten die zijn samengesteld op basis van de [[ODF]]-standaard.  +
K
Het kabinet herkent in de analyse van de Commissie de oorzaken van de ICT problemen bij het Rijk en ziet in de aanbevelingen waardevolle maatregelen om de ICT aanpak te verbeteren. Dit kabinet moet en zal blijven werken aan noodzakelijke vernieuwing door toepassing van ICT. Dat is cruciaal voor Nederland en een voorwaarde voor economische groei en ontwikkeling, zoals door meerdere personen in reactie op het rapport is beklemtoond.3 Wel zal nadrukkelijk worden ingezet op betere beheersing van ICT-projecten. ICT-projecten vergen immers een forse inzet van publieke middelen. Verspilling daarvan moet worden voorkomen. Het kabinet neemt daarom de belangrijke aanbeveling van de commissie over om strenger te toetsen of bij de start van een project aan een aantal cruciale eisen is voldaan. Met de oprichting van een tijdelijk, onafhankelijk Bureau ICT Toetsing (BIT) wordt daaraan invulling gegeven. Het BIT toetst risicovolle projecten en de uitkomst van deze toets wordt openbaar. De verantwoordelijkheid voor de projecten blijft vallen onder de desbetreffende Minister  +
In deze brief wordt de Kamer geinformeerd over een cloud computing strategie en een cloud first strategie als reactie op de motie Van der Burg. De strategieën zijn tot stand gekomen na overleg met het ICT bedrijfsleven, de wetenschappelijke wereld en de Europese Unie. daaraan ten grondslag ligt een aantal gerichte studies (waaronder KPMG en RAND), dat breed is gedragen vanuit het ICT bedrijfsleven, consultaties met vele betrokken partijen binnen en buiten de overheid en raadpleging van het internationaal netwerk.  +
L
Planning voor de wetgeving en invoering van de (LV) BRO: *Datum inwerkingtreding staat vooralsnog op 1 januari 2017 voor een eerste tranche van registratieobjecten, waaronder Geotechnisch sondeeronderzoek, Booronderzoek, Grondwatersamenstellingsonderzoek, Grondwatermonitoringput en Mijnbouwwetvergunning. *De planning van de BRO voor de eerste tranche is nu op hoofdlijnen als volgt: **In mei 2015 zijn de Kamervragen beantwoord en opgestuurd naar de Tweede Kamer. Deze zullen behandeld worden tijdens een plenair debat dat gepland staat voor augustus 2015 **2015 Transitiefase; **2016 Implementatie bij gebruikers; **2017 Beheerfase.  +
M
Met kamerstuk 26643-128 stelt het kabinet de Ministeries verantwoordelijk voor het toepassen van NORA en MARIJ volgens het «pas-toe-of-leg-uit»-principe. Onder andere door voor elk nieuw groot ICT-project een Project Start Architectuur op te stellen in lijn met NORA en MARIJ.  +
Het toepassingsprofiel is gebaseerd op de [http://www.nationaalarchief.nl/informatiebeheer-archiefvorming/metadata Richtlijn Metagegevens Overheidsinformatie] en toegepast op de rijksoverheid. Een deel van de afspraken is verplicht. Ieder ministerie stelt op basis van het toepassingsprofiel Rijk een eigen toepassingsprofiel op, passend bij de informatiebehoefte en risicoafwegingen. Ieder ministerie moet beschikken over een eigen toepassingsprofiel om te kunnen voldoen aan de [[Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid]].  +
N
De Nederlandse overheid heeft haar eigen kaders voor informatiebeveiliging afgeleid van de 27001 en 27002 normen. Dit zijn de sectorale baselines informatiebeveiliging. De Rijksdienst hanteert hiervoor de [[Media:BIR TNK 1 0 definitief.pdf|Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (BIR)]]. De andere baselines zijn de [https://www.ibdgemeenten.nl/producten/ Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG)], de [https://www.uvw.nl/wp-content/uploads/2013/10/Baseline-Informatiebeveiliging-waterschappen-2013.pdf Baseline Informatiebeveiliging Waterschappen (BIWA)] en de [http://www.ipo.nl/files/7013/5722/9178/interprovinciale_baseline_informatiebeveiliging_v1_0_2010-09_definitief.pdf Interprovinciale Baseline Informatiebeveiliging (IBI)].  +
De Nederlandse overheid heeft haar eigen kaders voor informatiebeveiliging afgeleid van de 27001 en 27002 normen. Dit zijn de sectorale baselines informatiebeveiliging. De Rijksdienst hanteert hiervoor de [[Media:BIR TNK 1 0 definitief.pdf|Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (BIR)]]. De andere baselines zijn de [https://www.ibdgemeenten.nl/producten/ Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG)], de [https://www.uvw.nl/wp-content/uploads/2013/10/Baseline-Informatiebeveiliging-waterschappen-2013.pdf Baseline Informatiebeveiliging Waterschappen (BIWA)] en de [http://www.ipo.nl/files/7013/5722/9178/interprovinciale_baseline_informatiebeveiliging_v1_0_2010-09_definitief.pdf Interprovinciale Baseline Informatiebeveiliging (IBI)].  +
Het specificatiedocument is beschikbaar op Rijksweb voor organisaties die onderdeel zijn van de Rijksdienst (zie link bij Externe informatie)  +
Gebruik de standaard bij implementatie van ICT systemen voor publiceren en vindbaar maken van onderwijsmateriaal.  +
De Enterprise Architectuur Rijksdienst (EAR) sluit aan op de NORA en biedt een samenhangende architectuur voor de Rijksdienst. De EAR volgt MARIJ, de Model Architectuur Rijskdienst op. De EAR biedt een set multilaterale afspraken/ inrichtingsprincipes voor de informatisering in de rijksdienst en is een referentiekader voor afgeleide architecturen van departementen, -onderdelen en (rijksbrede) projecten. In de EAR worden de generieke onderdelen, zoals I-diensten ten behoeve van hergebruik en toe te passen I-standaarden van de rijksbrede I-infrastructuur samenhangend in kaart gebracht en geordend naar een zevental functionele Informatiseringsdomeinen. Voorbeelden hiervan zijn (architectuur) kaders en normen voor de (in)richting van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR), de Gesloten Rijkscloud (GRC), de Rijks Application Store (RAS), consolidatie van Datacenters (CDC), digitale duurzaamheid, toegang (w.o. RIN, RIDM en Rijkspas), samenwerkingsfunctionaliteit (SWF) en tijd-, plaats- en apparaatonafhankelijk werken (TPAW) en 'bring your own device' (BYOD). De ICBR heeft de EAR in juni 2014 vastgesteld en daarbij bepaalt dat onder architectuur wordt gewerkt en dat de EAR (naast NORA) als kader fungeert voor de departementen en ICT-projecten binnen de Rijksdienst. Elk ministerie is zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de genoemde architecturen en daarbij behorende instrumenten volgens het «pas-toe-of-leg-uit»-principe. Het kabinet heeft in 2008 reeds vastgesteld voor ministeries dat voor elk nieuw groot ICT-project een Project Start Architectuur (PSA) dient te worden opgesteld in lijn met NORA en MARIJ, nu dus opgevolgt door de EAR Dit kader maakt daarom deel uit van het Handboek Portfoliomanagement Projecten met een ICT-component groter dan € 5 mln.  +
De verplichting tot gebruik van deze standaard is komen te vervallen. De standaard is nog toe te passen als sprake is van gegevensuitwisseling met bedrijfsleven via een ondernemingsdossier.  +
O
Gebruik de standaard bij implementatie van systemen voor uitwisselen van metadata uit bibliotheken (repositories) met (digitale) documenten of andere objecten.  +
Gebruik deze standaard bij implementatie van (office)software waarmee documenten worden gecreëerd of bewerkt met als doel deze uit te wisselen. Dit staat los van het al dan niet gebruiken van open source office software. Alle gangbare office applicaties kunnen ODF bestanden lezen en schrijven. ODF documenten kunnen <strong>afbeeldingen</strong> bevatten. Hiervoor zijn de open standaardformaat [[JPEG]] of [[PNG]] aangewezen.  +
De Rijksoverheid heeft raamcontracten gesloten met BT, KPN, en Tele2 voor de levering van dataverbindingen en internettoegang. Met het sluiten van deze raamcontracten is de Europese aanbesteding door het project OverheidsNetwerken2013 (ON2013) afgerond. Voor het eerst heeft vrijwel heel de Rijksoverheid en 7 zelfstandige bestuursorganen samengewerkt in een gezamenlijke aanbesteding van netwerkdiensten. De raamcontracten hebben een looptijd van 6 jaar met een doorloop tot 11 jaar.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:17.