Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Toelichting

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 20 pages using this property.
E
De standaard ECLI is verplicht voor websites waarop wordt verwezen naar rechterlijke uitspraken.  +
The European Interoperability Framework defines a set of recommendations and guidelines for eGovernment services so that public administrations, enterprise s and citizens can interact across borders, in a pan-European context. The target audience of the EIF are the managers of eGovernment projects in Member States Administrations and EU bodies. Member States Administrations should use the guidance provided by the EIF to supplement their national eGovernment Interoperability Frameworks with a pan-European dimension and thus enable pan-European interoperability. European Institutions and Agencies should use the European Interoperability Framework for their operations with each other and with citizens, enterprises and administrations in the respective EU Member State  +
Gebruik de standaard bij implementatie van software voor het verwerken van verkiezingsgegevens (kandidaatgegevens en uitslaggegevens).  +
Het Eindbeeld is bedoeld als richtsnoer. Het is nodig om te kunnen bepalen welke wijzigingen de komende jaren nodig zijn om identitymanagement om te kunnen vormen naar de generieke inrichting die nodig is voor de Compacte Rijksdienst. Het Eindbeeld is daarnaast een toetsingskader voor pas-toe-of-leg-uit-verantwoording over voorgenomen of reeds uitgevoerde wijzigingen die een raakvlak hebben met identitymanagement.  +
De centrale onderzoeksvragen betroffen: # Wat zijn behaalde en misgelopen maatschappelijke effecten, in kwantitatieve en kwalitatieve zin, die ontstaan zijn door de vormgeving en uitvoering van informatieprocessen en -stromen van de overheid door middel van ICT, met name met betrekking tot de sturing, het ontwerp, de aanbesteding, de uitvoering en het beheer (inclusief kosten, beveiliging en privacy)? Wat zijn relevante voorbeelden van ICT-projecten in landen die vergelijkbaar zijn met Nederland op dit gebied. # Op welke wijze heeft de overheid (bewindspersonen, topambtenaren) haar sturende en opdrachtgevende rol ingevuld bij de vormgeving van informatieprocessen en -stromen met het oog op de te bereiken maatschappelijke effecten uitgevoerd? Op welke wijze heeft de Tweede Kamer bij de controle op de beoogde maatschappelijke effecten en de vormgeving van de informatieprocessen en -stromen van de overheid door middel van ICT haar controlerende rol uitgevoerd?  +
Concrete normen: *Elk ministerie is zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de in de EAR opgenomen regels/eisen en daarbij behorende bouwstenen volgens het “pas-toe-of-leg-uit”-principe; *Het kabinet heeft in 2008 reeds vastgesteld voor ministeries dat voor elk nieuw groot ICT-project een Project Start Architectuur (PSA) dient te worden opgesteld in lijn met NORA en de EAR. Dit kader maakt daarom deel uit van het Handboek Portfoliomanagement Projecten met een ICT-component van tenminste € 5 miljoen.  +
F
In 2010 nam de Kamer de motie Van der Burg (26 643, nr. 157) aan waarin het kabinet werd verzocht om een cloudstrategie te ontwikkelen. In april 2011 is de cloudstrategie aan de Kamer aangeboden (26 643, nr. 179). Kern daarvan is de keuze voor een gesloten Rijkscloud (GRC) in eigen beheer die generieke diensten levert binnen de Rijksdienst. Deze voorziening wordt ingericht binnen een eigen beveiligd netwerk en beheerd door een eigen rijksbrede organisatie, zoals aangekondigd in het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst (TK 31 490, nr. 54). De inrichting van de GRC is als maatregel 6 opgenomen in de I-strategie Rijk  +
G
Tot categorie 4 behoren I-diensten waarvan bestuurlijk is vastgesteld dat ze rijksbreed generiek en kwalitatief van voldoende niveau zijn, zodat ze verplicht gebruikt moeten worden door alle organisaties van de Rijksdienst. Deze I-diensten zijn opgenomen in het Rijksregister Generieke I-diensten en maken als zodanig deel uit van de rijksbrede I-infrastructuur. In het vervolg van deze nota worden de werking en het gebruik van GIETA nader toegelicht. Bij deze nota horen daarom een tweetal bijlagen t.w. een [[Media: 140430 Bijlage 1 GIETA Functioneel - Definitief.pdf|Module Functionele toets]] en een [[Media: 140430 Bijlage 2 GIETA module I-dienst - Definitief.pdf|Module I-dienst]]. De [[Media: 140430 Landschapsplaatje-GIETA Definitief.pdf|landschapsplaat]] uit de nota is hierbij separaat opgenomen.  +
Deze checklists zijn afgestemd met de Procedure Erkenning Basisvoorzieningen die overheidsbreed ontwikkeld is in opdracht van het College Standaardisatie en waarover op 21 maart 2014 in de ICCIO* een advies voor het in te nemen rijksstandpunt is vastgesteld. (*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)  +
De aanleiding voor de ontwikkeling van het Generiek Waarderingsmodel Rijksoverheid was het Programma Informatie op Orde. Daarin is aangegeven dat een nieuwe methode voor waarderen en selecteren gewenst is. Deze methode moet efficiënter zijn dan de bestaande procedures en regels en aansluiten op de digitale ontwikkelingen. Het startpunt van de nieuwe methode is een lijst van functies, procescategorieën en processen. Deze lijst is gestandaardiseerd voor het rijk: het Generiek Waarderingsmodel Rijksoverheid (GWR). Primaire doelstellingen van het GWR zijn een gelijkwaardige waardering van informatie door de verschillende ministeries en efficiëntiewinst bij het toepassen van het instrumentarium.Daarnaast draagt het GWR bij aan de uitwisselbaarheid van informatie en aan het voorkomen van dubbele bewaring.  +
De Gedragsregeling voor de digitale werkomgeving beschrijft het gewenst gedrag van medewerkers op het internet en bij het gebruik van e-mail.  +
De checklists zijn afgestemd met de Procedure Erkenning Basisvoorzieningen die overheidsbreed ontwikkeld is in opdracht van het College Standaardisatie en waarover op 21 maart 2014 in de ICCIO een advies voor het in te nemen rijksstandpunt is vastgesteld.  +
De standaarden zijn verplicht bij implementatie van systemen waarbij sprake is van uitwisseling van geografische informatie.  +
H
Het functioneel en technisch beheer van HR Metadata is per 1 januari 2015 formeel in de lijn geplaatst bij P-Direct. De HR Metadata Repository is geïmplementeerd in de vorm van een semantische wiki. In september 2020 is de HR Metadata Repository door P-Direkt opgeheven i.v.m. beperkt gebruik.  +
Inmiddels zijn alle Kerndepartementen en een groot aantal uitvoeringsorganisaties aangesloten op de Haagse Mail Relay. Indien wijzigingen noodzakelijk zijn, kan een vraag worden ingediend via ICT-servicedesk@rijksoverheid.nl Voor standaard wijzigingen geldt een doorlooptijd van 5 werkdagen  +
De Handreiking app ontwikkeling en beheer voor de Rijksoverheid is goedgekeurd door de CTO Raad (rijksoverheid)  +
I
Concrete norm: Onderdelen van de rijksdienst moeten rapportagegegevens aanleveren aan het ICTdashboard over projecten met een ICT-component van tenminste €5 miljoen.  +
Gebruik de standaard bij implementatie van ICT-systemen die gebruikt worden voor het uitwisselen van 3D modellen van een bouwwerk.  +
Gebruik deze standaard (IP4 èn IP6) bij implementatie van ICT netwerksystemen. Let op: Om interoperabiliteit maximaal te waarborgen heeft College Standaardisatie 'pas toe of leg uit' van toepassing verklaard op de combinatie van IPv4 en IPv6. Een organisatie moet dus beide versies vragen bij de aanschaf van een ICT-product/-dienst.  +
J
De standaard JCDR is bedoeld voor identificatie van decentrale regelgeving en een gestandaardiseerde manier van elektronisch verwijzen met het doel de informatie met anderen te delen. De standaard is derhalve verplicht voor websites die verwijzen naar decentrale regelgeving.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:17.