Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Betrouwbaar (NORA): verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
Regel 8: Regel 8:
|Type=Basisprincipe
|Type=Basisprincipe
|Stelling=Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.
|Stelling=Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.
|Versie=2015-07-07 09:42:11
|Versie=2016-06-10 09:41:50
|Datum=2014-04-25 22:00:32
|Datum=2014-04-25 22:00:32
|Beschrijving=De beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten voldoen aan vooraf bepaalde normen. Aangeboden informatie dient bijvoorbeeld juist, authentiek, actueel en volledig te zijn. Processen zijn zodanig ingericht dat dit is gegarandeerd en monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.
|Beschrijving=De beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten voldoen aan vooraf bepaalde normen. Aangeboden informatie dient bijvoorbeeld juist, authentiek, actueel en volledig te zijn. Processen zijn zodanig ingericht dat dit is gegarandeerd en monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.
Regel 14: Regel 14:
Willen diensten voor de afnemer bruikbaar zijn, dan moeten ze betrouwbaar zijn. Vooral ketendiensten moeten daarop kunnen vertrouwen, omdat de mate van betrouwbaarheid mede de kwaliteit van hun eigen dienstverlening bepaalt. Als normen bij herhaling worden geschonden, raken afnemers geïrriteerd, gaan ze klagen en haken ze uiteindelijk af.
Willen diensten voor de afnemer bruikbaar zijn, dan moeten ze betrouwbaar zijn. Vooral ketendiensten moeten daarop kunnen vertrouwen, omdat de mate van betrouwbaarheid mede de kwaliteit van hun eigen dienstverlening bepaalt. Als normen bij herhaling worden geschonden, raken afnemers geïrriteerd, gaan ze klagen en haken ze uiteindelijk af.
|Realiseert=
|Realiseert=




Regel 20: Regel 22:
Overheidsorganisaties onderzoeken welke kwaliteit voor de afnemers voldoende is. Deze wordt als norm vastgesteld en bekendgemaakt. Vervolgens worden er processen ingericht om de norm te handhaven en wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten. Waar de kwaliteit kan variëren, wordt bij de informatie vermeld wat het actuele kwaliteitsniveau is (bijvoorbeeld wanneer de informatie voor het laatst is gecontroleerd).
Overheidsorganisaties onderzoeken welke kwaliteit voor de afnemers voldoende is. Deze wordt als norm vastgesteld en bekendgemaakt. Vervolgens worden er processen ingericht om de norm te handhaven en wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten. Waar de kwaliteit kan variëren, wordt bij de informatie vermeld wat het actuele kwaliteitsniveau is (bijvoorbeeld wanneer de informatie voor het laatst is gecontroleerd).
|Cluster=
|Cluster=






|Architectuurlaag=
|Architectuurlaag=






|Architectuurdomein=
|Architectuurdomein=




Regel 33: Regel 41:
|ID=BP09
|ID=BP09
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
}}
}}<!-- Page revision date: 2016-08-22T10:11:16Z -->

Huidige versie van 23 aug 2016 om 04:07


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:Betrouwbaar
TypeBasisprincipe
StellingAfnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.
Versie2016-06-10 09:41:50
BeschrijvingDe beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten voldoen aan vooraf bepaalde normen. Aangeboden informatie dient bijvoorbeeld juist, authentiek, actueel en volledig te zijn. Processen zijn zodanig ingericht dat dit is gegarandeerd en monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.
Toelichting rationaleWillen diensten voor de afnemer bruikbaar zijn, dan moeten ze betrouwbaar zijn. Vooral ketendiensten moeten daarop kunnen vertrouwen, omdat de mate van betrouwbaarheid mede de kwaliteit van hun eigen dienstverlening bepaalt. Als normen bij herhaling worden geschonden, raken afnemers geïrriteerd, gaan ze klagen en haken ze uiteindelijk af.
Realiseert
RealisatiesAfspraken vastgelegd (NORA), Baseline kwaliteit diensten (NORA), Controle op juistheid volledigheid en tijdigheid (NORA), De dienstverlener voldoet aan de norm (NORA), Doelbinding (AP) (NORA), Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaal (NORA), Sturing kwaliteit op het hoogste niveau (NORA), Uitgangssituatie herstellen (NORA), Uitwisseling berichten onweerlegbaar (NORA), Verantwoording besturing kwaliteit (NORA)
Toelichting implicatiesOverheidsorganisaties onderzoeken welke kwaliteit voor de afnemers voldoende is. Deze wordt als norm vastgesteld en bekendgemaakt. Vervolgens worden er processen ingericht om de norm te handhaven en wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten. Waar de kwaliteit kan variëren, wordt bij de informatie vermeld wat het actuele kwaliteitsniveau is (bijvoorbeeld wanneer de informatie voor het laatst is gecontroleerd).
Cluster
Architectuurlaag
Architectuurdomein
IDBP09
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 23 aug 2016 om 04:07.