Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl
De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.
Afspraak - Geen eigen alternatief bij generiek beschikbare i-diensten: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
k (Installed/upgraded by SmartCore) |
||
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Element | {{#Element: | ||
|Elementtype=Basisprincipe | |Elementtype=Basisprincipe | ||
|ID=Atlas01 | |ID=Atlas01 | ||
|Stelling=Wanneer een onderdeel van de rijksdienst een functionaliteit van een bestaande generieke dienst of voorziening nodig heeft, is het niet toegestaan een alternatief in te richten. | |Stelling=Wanneer een onderdeel van de rijksdienst een functionaliteit van een bestaande generieke dienst of voorziening nodig heeft, is het niet toegestaan een alternatief in te richten. | ||
|Toelichting rationale=Stroomlijning van ondersteunende bedrijfsvoering en ontdubbeling van uitvoering en het toezicht bieden ministeries perspectief bij het ontwikkelen van hun departementale plannen voor het invullen van hun taakstelling. De in het rapport van de [[media:Heroverweging bedrijfsvoering, niet schaven, maar sturen.pdf | heroverweging bedrijfsvoering «Niet schaven, maar sturen»]] genoemde voorbeelden en de doorrekening van de daarin opgenomen varianten tonen dat aan. | |||
Samen optrekken hierbij heeft het voordeel van het gezamenlijk boeken van efficiencywinst, waarvan de effecten vervolgens ook zichtbaar worden op de departementale begrotingen. De rijksbrede benadering heeft bovendien als pluspunt dat (inter)departementale herindeling in de toekomst met aanzienlijk minder ophef, frictie en kosten gepaard kan gaan. | |||
|Toelichting implicaties=*Er is een vastgesteld overzicht en inzicht in het aanbod van generieke diensten en voorzieningen. Het [[Totaal overzicht Generieke I-diensten Rijksdienst | Rijksregister Generieke I-diensten]] biedt dat overzicht. | |||
*De betreffende generieke dienst of voorziening kan de benodigde functionaliteit (eenvoudig) beschikbaar maken voor de vragende partijen. | |||
*De levenscyclus van de betreffende generieke dienst of voorziening is duidelijk, eenduidig en transparant georganiseerd naar verantwoordelijken voor financiering en uitvoering van onderhoud, doorontwikkeling en beheer (functioneel, technisch en operationeel). | |||
*Er zijn duidelijke transparante afspraken over de gebruiksvoorwaarden van de generieke dienst of voorziening in termen van rechten, plichten, kosten en opbrengsten voor alle betrokken partijen. | |||
|Atlas=Ja | |Atlas=Ja | ||
|Status=Vastgesteld | |Status=Vastgesteld | ||
|Datum-geldig-vanaf=2014/02/01 | |||
|Datum-laatste-wijziging=2015/05/03 | |||
|Versiebeheer=150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'. | |||
|Geabstraheerd van bron=Programma Compacte Rijksdienst - Brief 2K, | |Geabstraheerd van bron=Programma Compacte Rijksdienst - Brief 2K, | ||
|Realiseert=Maximale efficiency, | |||
|Paginanaam=Afspraak - Geen eigen alternatief bij generiek beschikbare i-diensten | |Paginanaam=Afspraak - Geen eigen alternatief bij generiek beschikbare i-diensten | ||
}} | }} |
Huidige versie van 24 jun 2019 om 15:07
EAR Basisprincipes beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van:
- de primaire en ondersteunende bedrijfsvoering van het Rijk,
- en de dienstverlening van het Rijk vanuit het perspectief van de afnemer.
Eigenschappen
ID | Atlas01 |
---|---|
Stelling | Wanneer een onderdeel van de rijksdienst een functionaliteit van een bestaande generieke dienst of voorziening nodig heeft, is het niet toegestaan een alternatief in te richten. |
Toelichting rationale | Stroomlijning van ondersteunende bedrijfsvoering en ontdubbeling van uitvoering en het toezicht bieden ministeries perspectief bij het ontwikkelen van hun departementale plannen voor het invullen van hun taakstelling. De in het rapport van de heroverweging bedrijfsvoering «Niet schaven, maar sturen» genoemde voorbeelden en de doorrekening van de daarin opgenomen varianten tonen dat aan. Samen optrekken hierbij heeft het voordeel van het gezamenlijk boeken van efficiencywinst, waarvan de effecten vervolgens ook zichtbaar worden op de departementale begrotingen. De rijksbrede benadering heeft bovendien als pluspunt dat (inter)departementale herindeling in de toekomst met aanzienlijk minder ophef, frictie en kosten gepaard kan gaan. |
Toelichting implicaties |
|
Atlas | Ja |
Status | Vastgesteld |
Datum-geldig-vanaf | 2014/02/01 |
Datum-laatste-wijziging | 2015/05/03 |
Versiebeheer | 150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'. |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
Afspraak - Geen eigen alternatief bij generiek beschikbare i-diensten | Geabstraheerd van bron | |
Afspraak - Geen eigen alternatief bij generiek beschikbare i-diensten | Realiseert |
|
Afgeleide relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunt |
---|
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:07.