Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl
De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.
Sourcing Helder onderscheid tussen kerntaken en perifere taken: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Element |Elementtype=Afgeleid principe|Status=Vastgesteld |ID=Sourcing02 |Stelling=Helder onderscheid tussen kerntaken en perifere taken. Om optimaal te kunnen so...') |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Element | {{Element | ||
|Elementtype=Afgeleid principe | |Elementtype=Afgeleid principe | ||
|ID=Sourcing02 | |ID=Sourcing02 | ||
|Stelling= | |Stelling=De rijksdienst voert kerntaken in haar informatievoorziening uit in eigen beheer. | ||
|Informatiseringsdomein=Sourcing | |Informatiseringsdomein=Sourcing | ||
|Toelichting rationale=Bij kritische taken en processen, met directe invloed op de kwaliteit van de dienstverlening, moet het Rijk zelf aan het roer staan en mag daarvoor niet afhankelijk zijn van derde partijen. | |||
|Toelichting implicaties=*Er moeten richtinggevende criteria zijn om te kunnen bepalen of een functie een [[Kerntaken | kernfunctie]] of een [[Perifere taken | perifere functie]] is. | |||
*Er moeten richtinggevende criteria zijn om te kunnen bepalen welke vorm van sourcing geschikt is voor een bepaald type voorziening. | |||
*Er moet een actueel overzicht zijn van de kernfuncties en de perifere functies m.b.t. informatievoorziening bij de rijksdienst. | |||
|Beschrijving=De Rijksdienst heeft niet een eenduidig beeld bij de vraag welke taken op welke wijze gesourced kunnen worden. Het streven is eenduidigheid te bereiken door: | |||
*definiëren en onderhouden van kerntaken en perifere taken o.g.v. informatievoorziening. | |||
*definiëren en onderhouden van 'sourcebaarheid' van perifere I-taken. | |||
*een optimale dynamische mix vast te stellen van wat de rijksdienst beter zelf kan uitvoeren en wat anderen beter kunnen uitvoeren. | |||
De perifere I-taken zijn ingedeeld in kavels die alle, zo mogelijk van anderen betrokken, I-diensten omvatten. De kavelindeling is gebaseerd op de informatiseringdomeinen van de EAR. | |||
|Status=Vastgesteld | |||
|Datum-geldig-vanaf=2014/02/01 | |||
|Datum-laatste-wijziging=2015/09/01 | |||
|Versiebeheer=150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]]. | |||
|Geabstraheerd van bron=Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk, | |||
|Realiseert=Vaststelling spelreglement voor de rijksbrede sourcing op generieke ICT | |Realiseert=Vaststelling spelreglement voor de rijksbrede sourcing op generieke ICT | ||
|Paginanaam=Sourcing Helder onderscheid tussen kerntaken en perifere taken | |Paginanaam=Sourcing Helder onderscheid tussen kerntaken en perifere taken | ||
}} | }} | ||
{{Publicatie}}<!-- Page revision date: 2016-07-27T12:00:12Z --> |
Versie van 28 jul 2016 04:05
“Sourcing” staat niet in de lijst met mogelijke waarden voor de eigenschap “Informatiseringsdomein” (I-domein totaal, Werkplekdiensten, Toegangsdiensten, Applicatiediensten, Documentdiensten, Gegevensdiensten, Connectdiensten, Datacenterdiensten, Webdiensten, Inkoop, ...).
Eigenschappen
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 28 jul 2016 om 04:05.