Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Sourcing Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-diensten: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Element |Elementtype=Afgeleid principe|Status=Vastgesteld |ID=Sourcing03 |Stelling=Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-diensten. Een compacter...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Publicatie}}
{{Element
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe|Status=Vastgesteld
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=Sourcing03
|ID=Sourcing03
|Stelling=Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-diensten. Een compactere rijksdienst is gebaat met een concentratie van kerntaken die anuit de centrale rijksdienst worden uitgevoerd in rijksbrede shared services. Shared services die worden uitgevoerd door een centraal aangestuurde combinatie van shared service organisaties, die tezamen een optimale mix van I-diensten leveren die de behoeften aan generieke I-diensten zoveel mogelijk dekken. Taken die worden uitbesteed aan het bedrijfsleven die worden geregisseerd vanuit de centrale rijksoverheid in rijksbrede partnerschappen en raamcontracten.
|Stelling=Uitvoering van generieke i-diensten concentreert de Rijksdienst in shared services.
|Beschrijving=De overheid bewaakt de integriteit van de eigen rijksbrede infrastructuur. Daarom worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
|Informatiseringsdomein=Sourcing
Binnen een architectuurdomein worden architectuurstandaarden gehanteerd. Producten en diensten voor zo’n standaard kunnen door meerdere partijen worden geleverd.
|Toelichting rationale=Vanuit één geconcentreerd punt verlenen van generieke diensten en het meervoudig afnemen ervan, verbetert de efficiency en draagt bij aan de vorming van een compacte Rijksdienst.
Het Rijk hanteert per sourcingkavel preferred suppliers. Op rijksniveau zijn de strategische partners preferred suppliers voor de generieke diensten.
|Toelichting implicaties=*Generieke I-diensten van het Rijk moeten bekend, beschreven en ontkoppelbaar c.q. sourcebaar zijn.
Het Rijk besteedt bij voorkeur uit aan integrators. Feitelijke uitvoering kan - afhankelijk van de service - in meerdere handen liggen (onderaanneming). De SSO’s zijn voor de Rijksdienst de integrators.
*Generiek i-kerndiensten als shared services uit laten voeren door centraal aangestuurde combinatie van shared service organisaties, die tezamen de mix van I-diensten leveren waarmee ze de behoeften aan generieke I-diensten afdekken.
 
*I-diensten die worden uitbesteed aan het bedrijfsleven regisseren vanuit de centrale rijksoverheid in rijksbrede partnerschappen en raamcontracten.
Eindgebruikers binnen de Rijksoverheid houden hun ‘single point of contact (1-loket)’ voor hun vragen en worden door (andere) sourcing niet geconfronteerd met verschillende loketten voor verschillende generieke en gemeenschappelijke I-diensten.
*Maak gebruik van preferred suppliers (verdeeld over de sourcingkavels)
 
*Op rijksniveau zijn de strategische partners preferred suppliers voor de generieke diensten.
Indien een dienst potentieel generiek is, mag deze niet langdurig aan eenzelfde aanbieder gesourced worden zonder mogelijkheid tot tussentijdse opzegging.
*Besteedt bij voorkeur uit aan integrators. Feitelijke uitvoering kan door onder aanneming in meerdere handen liggen. De SSO’s zijn voor de Rijksdienst de integrators.
*Generieke i-diensten niet langdurig bij eenzelfde aanbieder sourcen. Zorg voor de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging.
*Besteed generieke diensten bij voorkeur pas uit aan de markt als je ze zelf beheerst.
*Binnen een architectuurdomein worden architectuurstandaarden gehanteerd. Producten en diensten voor zo’n standaard kunnen door meerdere partijen worden geleverd.  


Het Rijk besteedt bij voorkeur geen generieke diensten uit aan de markt voordat zij deze diensten eerst zelf beheerst. Als desondanks uitbesteden een mogelijkheid is die in beschouwing moet worden genomen,wordt per geval bezien of zelf doen of uitbesteden aan de markt (outsourcen), op grond van haalbaarheid en rendement een alternatief is.
|Beschrijving=Een belangrijke randvoorwaarde is dat eindgebruikers binnen de Rijksoverheid hun ‘single point of contact (1-loket)’ behouden. Ze worden door (andere) sourcing niet geconfronteerd met verschillende loketten voor verschillende generieke en gemeenschappelijke I-diensten. Dit zal nog verdere uitwerking krijgen via een nog in ontwikkeling zijnd basisprincipe 'Gebruikersgerichtheid'.


De generieke ICT-diensten van het Rijk moeten bekend, beschreven en ontkoppelbaar zijn (cq. sourcebaar zijn).
|Status=Vastgesteld
|Informatiseringsdomein=Sourcing
|Datum-geldig-vanaf=2014/02/01
|Datum-laatste-wijziging=2015/09/01
|Versiebeheer=150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].
|Geabstraheerd van bron=Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk,
|Realiseert=Vaststelling spelreglement voor de rijksbrede sourcing op generieke ICT
|Realiseert=Vaststelling spelreglement voor de rijksbrede sourcing op generieke ICT
|Paginanaam=Sourcing Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-diensten
|Paginanaam=Sourcing Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-diensten
}}
}}<!-- Page revision date: 2016-07-27T11:47:34Z -->

Versie van 28 jul 2016 04:05


“Sourcing” staat niet in de lijst met mogelijke waarden voor de eigenschap “Informatiseringsdomein” (I-domein totaal, Werkplekdiensten, Toegangsdiensten, Applicatiediensten, Documentdiensten, Gegevensdiensten, Connectdiensten, Datacenterdiensten, Webdiensten, Inkoop, ...).

Eigenschappen

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 28 jul 2016 om 04:05.