Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl

Top 10 bestuurlijke afspraken

Versie door EARbot (overleg | bijdragen) op 4 jul 2014 om 13:41
==Samenwerken, besparen en verbeteren==
deze foto geeft een handdruk weer, uitbeeldend dat er afspraken zijn gemaakt.
Samenwerken betekent afspraken maken met elkaar

Digitale dienstverlening in 2017. Digitaal werken per 2015. Maar ook betere samenwerking en meer samenhang binnen het Rijk en de overheid als geheel. Dit alles staat of valt met ‘interoperabiliteit’: soepele gegevensuitwisseling binnen overheidsorganisaties, tussen overheidsorganisaties onderling en met bedrijven en burgers. Teveel systemen en concepten sluiten nu onvoldoende op elkaar aan of gaan uit van heel verschillende definities.

Afspraken noodzakelijk

Daarom maken we afspraken over concepten en principes – zoals de overheidsbrede visie op dienstverlening – en is afgesproken gebruik te maken van dezelfde bouwstenen: de generieke ­infrastructuur. Voorbeelden van generieke bouwstenen zijn DigiD voor veilige toegang voor burgers, de basisregistraties als unieke bron van gegevens en de berichtenbox voor uniforme communicatie met bedrijven.

‘Delen’ is het nieuwe ‘hebben’

We gaan in eerste instantie uit van overeenkomsten in wat we doen, in plaats van waar we verschillen. Daardoor kunnen we meer gebruik maken van dezelfde (generieke) voorzieningen en diensten. Hergebruik van applicaties en systemen wordt veel eenvoudiger. De Rijksoverheid kan op termijn veel geld besparen door dingen niet meer dubbel te doen.

Onze afspraken

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 12 dec 2016 om 04:11.