Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Regie en Sourcing generieke ICT Rijksdienst - Besturingsmodel: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Element |Elementtype=Bron |ID=Regie en Sourcing generieke ICT Rijksdienst - Besturingsmodel |Beschrijving=De CIO Rijk, in overleg met de CIO’s van de ministerie...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 2: Regel 2:
|Elementtype=Bron
|Elementtype=Bron
|ID=Regie en Sourcing generieke ICT Rijksdienst - Besturingsmodel
|ID=Regie en Sourcing generieke ICT Rijksdienst - Besturingsmodel
|Beschrijving=De CIO Rijk, in overleg met de CIO’s van de ministeries (ICCIO*), wil ondersteuning geven bij de besturing van de informatievoorziening en de automatisering met een door de ICCIO-subcommissie Regie & Sourcing ontwikkeld “Besturingsmodel Regie & Sourcing voor de ICT van de Rijksdienst”. Dit model staat beschreven in dit document.
|Beschrijving kort=Besturingsmodel voor vraagbundeling en aanbodsturing rond generieke ICT bij het Rijk.
De ICCIO stemt in met de in de nota verwoordde inrichting van Rijksbrede tactische sturing op generieke ICT, met de expliciete kanttekening dat dit een groeimodel is dat na een half jaar geëvalueerd wordt.
|Beschrijving=De rijksdienst streeft op het gebied van informatisering naar meer efficiency. ICT-voorzieningen die voor meer of alle ministeries hetzelfde kunnen zijn, worden gerealiseerd als gemeenschappelijke (enkele ministeries) of generieke (alle ministeries) ICT-voorzieningen. Sommige ministeries gaan elkaar diensten verlenen om die generieke of gemeenschappelijke ICT te leveren in de vorm van “shared services”. De rijksdienst concentreert zich daarbij op zijn kerntaken en besteedt daarom uitvoerende ICT-taken in toenemende mate uit, o.a. aan shared service organisaties voor het rijk (interne ICT dienstverleners). De shared service organisaties werken nauw samen met de markt.


(*: ICCIO is de voorganger van het CIO-Beraad)
Tenslotte wil de rijksdienst de besturing van de informatisering professionaliseren, waaronder de besturing van ICT-dienstverleners, zoals de shared service organisaties. Voor deze veranderingen is - ter ondersteuning - een besturingsmodel opgesteld met een tweeledig doel: een eenduidig referentiekader voor de besturing van de generieke en gemeenschappelijke ICT-voorzieningen en het bieden van een richtsnoer aan alle partijen die betrokken zijn bij het ontwikkelen, beheren, gebruiken en veranderen van generieke ICT-voorzieningen.
|Toelichting=Het besturingsmodel omvat de volgende logica:
|Toelichting=Het besturingsmodel omvat de volgende logica:
#Er is vraagbundeling nodig om tot eenduidige behoeften en eisen van de ministeries te komen.  
*Er is vraagbundeling nodig om tot eenduidige behoeften en eisen van de ministeries te komen.  
#Er is aanbodsturing naar ICT-dienstverleners (shared service organisaties rijk en particuliere leveranciers) nodig om tot een eenduidige bundeling van ICT-diensten en –producten te komen.
*Er is aanbodsturing naar ICT-dienstverleners (shared service organisaties rijk en particuliere leveranciers) nodig om tot een eenduidige bundeling van ICT-diensten en –producten te komen.
#Er is regie nodig om vraag en aanbod optimaal te combineren op rijksniveau.
*Er is regie nodig om vraag en aanbod optimaal te combineren op rijksniveau.
#Er is management nodig op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
*Er is management nodig op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
#Er is centrale kaderstelling nodig (waaronder dit besturingsmodel).
*Er is centrale kaderstelling nodig (waaronder dit besturingsmodel).
Dit resulteert in een speelveld met 9 besturingsprocessen.
 
De strekking van het model is dat er in elk besturingsproces vaste afgesproken taken worden verricht en dat alle besturingsprocessen met elkaar samenwerken via een overlegstructuur. Om de besturingsprocessen optimaal te laten verlopen zijn de bijbehorende verantwoordelijkheden en rollen benoemd, bijvoorbeeld vertaald naar een lijnfunctionaris of anders een gemandateerde functionaris die deze rol vervult. Het model geeft hiervoor globale profielen bij wijze van voorbeeld. Het model verschaft voorts een aantal besturingsprincipes bij wijze van reglement en een begrippenkader voor een gemeenschappelijke besturingstaal.
Voor een nadere uitwerking van de beleidskaders en uitleg over de bestuurlijke relatie tussen vraag en aanbod en het strategisch/tactisch aanbodoverleg is de CTO-raad ingesteld.
|Publicatiedatum=2010/09/14
|Publicatiedatum=2010/09/14
|Type Bron=Beleidskader
|Type Bron=Beleidskader
|Status=Vastgesteld
|Status=Vastgesteld
|Vertrouwelijk=Nee
|Vertrouwelijk=Nee
|Interne informatie=:media:Besturingsmodel Regie en Sourcing - Definitief.pdf
|Externe informatie (t)=[[media:Besturingsmodel Regie en Sourcing - Definitief.pdf | Document Besturingsmodel Regie en Sourcing]]
|Informatiseringsdomein=I-domein totaal
|Informatiseringsdomein=Inkoop
|Paginanaam=Regie en Sourcing generieke ICT Rijksdienst - Besturingsmodel
|Paginanaam=Regie en Sourcing generieke ICT Rijksdienst - Besturingsmodel
}}<!-- Page revision date: 2016-11-05T13:56:15Z -->
}}<!-- Page revision date: 2016-11-07T15:15:43Z -->

Versie van 8 nov 2016 05:10


Eigenschappen

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 8 nov 2016 om 05:10.