Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Transparant (NORA): verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Publicatie |Status publicatie=Publicatie }} {{Duiding NORA Uitspraak}} {{NORA Uitspraak |Uitspraak=nora:Transparant |Type=Basisprincipe |Stelling=Afnemers hebben...')
 
Regel 8: Regel 8:
 
|Type=Basisprincipe
 
|Type=Basisprincipe
 
|Stelling=Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
 
|Stelling=Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
|Versie=2014-06-26 12:07:21
+
|Versie=2015-02-24 14:47:54
 
|Datum=2014-06-26 12:07:21
 
|Datum=2014-06-26 12:07:21
 
|Beschrijving=De dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.
 
|Beschrijving=De dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.
Regel 14: Regel 14:
 
Afnemers willen weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor is het onontbeerlijk om inzage te hebben in het dienstverleningsproces. Transparantie maakt het bovendien gemakkelijker om zaken te doen met overheidsorganisaties en om de dienstverlening tussen overheidsorganisaties af te stemmen.
 
Afnemers willen weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor is het onontbeerlijk om inzage te hebben in het dienstverleningsproces. Transparantie maakt het bovendien gemakkelijker om zaken te doen met overheidsorganisaties en om de dienstverlening tussen overheidsorganisaties af te stemmen.
 
|Realiseert=
 
|Realiseert=
 +
  
 
|Toelichting implicaties=
 
|Toelichting implicaties=
Regel 25: Regel 26:
 
* hoe resultaten (met name: beslissingen) tot stand zijn gekomen.
 
* hoe resultaten (met name: beslissingen) tot stand zijn gekomen.
 
|Cluster=
 
|Cluster=
 +
  
 
|Architectuurlaag=
 
|Architectuurlaag=
 +
  
 
|Architectuurdomein=
 
|Architectuurdomein=
 +
  
 
|ID=BP06
 
|ID=BP06
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
}}
 
}}

Versie van 17 mei 2015 03:07


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:Transparant
TypeBasisprincipe
StellingAfnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
Versie2015-02-24 14:47:54
BeschrijvingDe dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.
Toelichting rationaleAfnemers willen weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor is het onontbeerlijk om inzage te hebben in het dienstverleningsproces. Transparantie maakt het bovendien gemakkelijker om zaken te doen met overheidsorganisaties en om de dienstverlening tussen overheidsorganisaties af te stemmen.
Realiseert
RealisatiesAfnemer heeft inzage (NORA), Informatie-objecten systematisch beschreven (NORA), Nauwkeurige dienstbeschrijving (NORA), Ruimtelijke informatie via locatie (NORA), Transparante dienstverlening (NORA), Verantwoording besturing kwaliteit (NORA), Verantwoording dienstlevering mogelijk (NORA)
Toelichting implicatiesVastgesteld moet worden welke informatie relevant is voor afnemers. Hiervoor wordt betrouwbare informatie vervolgens (duurzaam) beschikbaar gesteld aan degene die inzage wenst. Het betreft bijvoorbeeld:
  • beschrijving van de dienst;
  • leveringsvoorwaarden;
  • welke informatie wordt gebruikt;
  • betekenis van gebruikte informatie;
  • wat de werkwijze is;
  • voortgang van het dienstverleningsproces;
  • hoe resultaten (met name: beslissingen) tot stand zijn gekomen.
Cluster
Architectuurlaag
Architectuurdomein
IDBP06
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 17 mei 2015 om 03:07.