Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Proactief aanbieden (NORA): verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
Regel 8: Regel 8:
|Type=Afgeleid principe
|Type=Afgeleid principe
|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
|Stelling=De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
|Versie=2015-07-09 14:41:13
|Versie=2016-06-21 14:51:28
|Datum=2014-03-04 13:20:35
|Datum=2014-03-04 13:20:35
|Beschrijving=
|Beschrijving=




Regel 33: Regel 34:
|ID=AP24
|ID=AP24
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
}}
}}<!-- Page revision date: 2016-08-22T10:26:33Z -->

Huidige versie van 23 aug 2016 om 04:08


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:Proactief aanbieden
TypeAfgeleid principe
StellingDe dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
Versie2016-06-21 14:51:28
Beschrijving
Toelichting rationaleHet gebruik en gemak van diensten neemt toe wanneer dienstverleners creatief inspelen op signalen die duiden op (latente) behoeften bij de afnemer. Op basis hiervan nemen zij het initiatief om aanvullende diensten, ook van andere organisaties, aan te bieden of er naar door te wijzen. Afnemers hoeven daardoor niet eerst zelf de vraag te stellen, of te weten welke diensten beschikbaar zijn.

Proactiviteit is een belangrijk aspect van de vraag- en klantgerichtheid die de overheid nastreeft.

Proactieve dienstverlening vraagt om een afweging tussen de behoeften enerzijds en de eigen verantwoordelijkheid van de afnemer en mogelijke weerzin tegen betutteling anderzijds. Deze afweging is afhankelijk van de aard van de dienst, de doelgroep en de situatie van de afnemer waarin de dienst relevant is.
RealiseertProactief (NORA)
Realisaties
Toelichting implicatiesPer dienst is bepaald:
  • voor welke doelgroepen en in welke situaties een proactief aanbod van de dienst gewenst is
  • welke signalen de dienstverlening in gang zetten
  • welke andere verwante diensten in dit domein worden aangeboden
  • welke dienstverleners in dit domein contact hebben met de doelgroep. Deze dienstverleners krijgen de informatie die nodig is om de relevantie van de dienst voor de doelgroep te kunnen beoordelen.
  • welke klantcontactinformatie voor andere dienstverleners als signaal bruikbaar is en wat de juridische en praktische implicaties van dit hergebruik zijn
ClusterVraaggerichtheid naar een hoger plan
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
IDAP24
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 23 aug 2016 om 04:08.