Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Overzicht versiebeheer

Versie door EARbot (overleg | bijdragen) op 29 aug 2015 om 04:06 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Publicatie |Status publicatie=Publicatie }} __TOC__ ==Status Vastgesteld== {{#ask:Status::Vastgesteld Versiebeheer::~* |?Elementtype=Categorie |?ID |?Ve...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


Status Vastgesteld

 CategorieDeze speciale eigenschap maakt deel uit van SmartCore. Gebruik deze eigenschap niet voor andere doeleinden.IDVersiebeheer
Afspraak - Geen eigen alternatief bij generiek beschikbare i-dienstenBasisprincipeAtlas01150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Streven naar gemeenschappelijkheid standaardisatie en hergebruikBasisprincipeAtlas02150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Ook hergebruik in primair procesBasisprincipeAtlas03150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Compenseer individueel nadeelBasisprincipeAtlas04150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Dynamisch proces ontkoppelen van stabiele informatieBasisprincipeAtlas05150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern RijkBasisprincipeAtlas06150526 - Rationale en implicaties van principe EAR01 zijn geïntegreerd in deze afspraak. EAR01 komt daarmee te vervallen. 150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Voorkom dubbelingen door ordening processen en doelgroepenBasisprincipeAtlas07150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Organisatieonderdelen werken voor elkaarBasisprincipeAtlas08150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Gebruik open standaardenBasisprincipeAtlas09150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenenBasisprincipeAtlas10150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.
CDC: BeschikkingsmachtAfgeleid principeCDC01150209 - Aanscherpen stelling. Voorheen was dat 'De data die in de datacenters verwerkt of opgeslagen worden, moeten binnen de Nederlandse beschikkingsmacht vallen.' Tevens de rationale tekstueel aangescherpt.
DiDu: Kerndepartementen werken digitaalAfgeleid principeDiDu01150209 - Tekstueel aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.
DiDu: Rijksbreed informatie delenAfgeleid principeDiDu02150515 - Pagina hernoemd van 'DiDu: Samenwerking is mogelijk' naar 'DiDu: Rijksbreed informatie delen'. 150209 - Tekstueel aangescherpt. Stelling eenduidig geënt op informatie rijksbreed delen en ontdaan van de impliciete rationale. Laatstgenoemde eenduidig aan Toelichting rationale toegevoegd. Verder implicaties toegevoegd.
DiDu: Bedrijfsprocessen zijn leidendAfgeleid principeDiDu03150209 Tekstuele aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.
DiDu: Digitale duurzaamheid vanaf het beginAfgeleid principeDiDu04150224 - Implicaties aangescherpt en aangevuld 150209 - Stelling en rationale eenduidig gemaakt (geen impliciete rationale in de stelling)
DiDu: Records zijn eenvoudig te vindenAfgeleid principeDiDu05150209 - Stelling aangescherpt; Rationale en implicaties aangevuld.
DiDu: Records zijn openbaarAfgeleid principeDiDu06150515 - Dit principe is samengevoegd met EAR16. Naar aanleiding daarvan is de stelling aangescherpt en eenduidig gericht op raadpleegbaarheid van openbare informatie. De openbaarheidsstatus van het gegeven zelf is uit de stelling gehaald (oorspronkelijke stelling: 'Record zijn openbaar en digitaal raadpleegbaar'). Rationale en implicaties zijn nog aangevuld en aanvullend is een toelichtende beschrijving opgenomen. 150312 - Stelling aangescherpt en ontdaan van het wat vage karakter ; Rationale en Implicaties aangescherpt en aangevuld.
DiDu: Metagegevens zijn vastgelegdAfgeleid principeDiDu07150515 - Dit principe is samengevoegd met EAR14. Daartoe zijn de stelling, de rationale en de implicaties aangescherpt. Het principe is daarmee toegespitst op het gebruik van standaard profielen van het Rijk, i.p.v. op het sec beschrijven van records. Hiermee is het principe ook beter in lijn met NORA AP17. Tevens is een aanvullende beschrijving opgenomen met o.a. een verwijzing naar het bovenliggende NORA principe. Tot slot is ook een extra bronverwijzing opgenomen naar de Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid. 150224 - Stelling aangescherpt ; Rationale en implicaties aangescherpt en aangevuld.
DiDu: Ordening in procesgebonden dossiersAfgeleid principeDiDu09150526 - De strekking van het principe meer toegeschreven naar meervoudig ordenen als gevolg van de mogelijkheden van digitalisering, aanvullend op traditioneel ordenen in procesdossiers. Laatste (gewijzigde) stelling: Records zijn geordend. 150209 - Principe veralgemeniseerd en gerelateerd aan de archiefregeling 2009. Oorspronkelijke stelling: Records zijn samengebracht in dossiers, gerelateerd aan het bedrijfsproces dat de records heeft voortgebracht.
DiDu: Verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van recordsAfgeleid principeDiDu10150209 - Tekst aangepast. Geen inhoudelijke wijziging.
DiDu: Direct overbrengen voor permanente bewaringAfgeleid principeDiDu13150209 - Tekstueel aangescherpt, zonder inhoudelijke wijziging. Implicaties toegevoegd.
DiDu: Bestand tegen veranderingenAfgeleid principeDiDu15150209 - Tekstueel aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.
EAR: Efficiencyperspectief bij interne dienstenAfgeleid principeEAR03150526 - De tekst van de rationale is verrijkt met een link naar NORA AP19. De implicatie is aangevuld met maximalisering van digitale interne dienstverlening.
EAR: Gemeenschappelijk begrippenkader RijksdienstAfgeleid principeEAR13150526 - De rationale van dit principe is aangescherpt, waarbij tevens het verband wordt gelegd met nationale en Europese ontwikkelingen.
EAR: Webservice georienteerde architectuurAfgeleid principeEAR17150526 - Geringe aanscherping van rationale. Verder toevoeging van beschrijving synchroon en asynchroon berichtenverkeer.
EAR: Basis- en RijksinfrastructuurAfgeleid principeEAR18150526 - Stelling ietsje aangescherpt. Link gelegd naar Generieke Digitale Infrastructuur en Rijksregister Generieke I-diensten. Verder de link gelegd naar de top10 Afspraak inzake hergebruik bouwstenen.
GRC: verrekeningAfgeleid principeGRC02150209 - Tekst is aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.
GRC: continuiteit en beschikbaarheidAfgeleid principeGRC07150526 - De oorspronkelijke stelling (Bij het ontwerp en realisatie van de cloud-diensten is continuiteit/beschikbaarheid een belangrijk ontwerp en ontwikkel-aspect) is aangescherpt. Tevens is het verband gelegd met NORA principe AP35 in de rationale. Verder is een implicatie toegevoegd welke oorspronkelijk als principe GRC08 was geformuleerd.
GRC: doorgroei in gebruik en aanbodAfgeleid principeGRC12150209 - Stelling tekstueel ietsje aangescherpt. Inhoudelijk geen wijziging.
GRC: snelheid boven 100% dekkendheidAfgeleid principeGRC14150209 - Oorspronkelijke stelling (bij de ontwikkeling van cloud software diensten gaat snelheid boven 100% dekkende functionaliteit) is tekstueel aangescherpt. Inhoudelijk geen aanpassingen. Toegevoegd een implicatieregel m.b.t. beheerafspraken, afgeleid van principe GRC15.
GRC: cloudoplossing kopen i.p.v. bouwenAfgeleid principeGRC17150209 - Stelling en rationale aangescherpt en verband gelegd met de tegenstrijdigheid met top10 Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen.
IB: Gebruiker centraalAfgeleid principeIB02150520 - Aanscherping rationale en implicaties. Een implicatie (middelen beschikbaar stellen) is uit de rationale gehaald en aan de implicaties toegevoegd. Bij implicaties is toegevoegd de onderbouwing van keuzes voor beveiligingsmaatregelen t.o.v. gebruikersgemak.
IB: Gegevensbeveiliging samen met netwerkbeveiligingAfgeleid principeIB04150520 - Dit principe is samengevoegd met GRC05.
IB: Verantwoord en bewust gedrag is essentieelAfgeleid principeIB05150526 - Oorspronkelijke stelling (Verantwoord en bewust gedrag van mensen is essentieel voor een goede informatiebeveiliging) is tekstueel aangescherpt van constatering naar stelling. Rationale en implicaties zijn aangevuld met teksten uit het inmiddels afgevoerde principe GRC06.
Sourcing Besparen op kosten door slimme sourcingAfgeleid principeSourcing01150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk.
Sourcing Helder onderscheid tussen kerntaken en perifere takenAfgeleid principeSourcing02150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk.
Sourcing Concentratie van de uitvoering van generieke perifere I-dienstenAfgeleid principeSourcing03150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk.
Sourcing Een eenduidig en transparant keuzeprocesAfgeleid principeSourcing04150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk.
Sourcing Professionele besturing van sourcingAfgeleid principeSourcing05150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk.
Sourcing Van uitbesteden van taken naar afnemen van dienstenAfgeleid principeSourcing07150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk.
DAT:Toegangsbeleid o.b.v. rollen regels en requestsAfgeleid principeToegang07150316 - Dit principe is samengevoegd met voormalig EAR-principe EAR:_Toegangsbeleid.
Toegang: Erkende identificatiemiddelenAfgeleid principeToegang11150503 - Voorheen principe EAR: Erkende identificatiemiddelen en EAR: Rijksbrede authenticatiemiddelen. Deze principes zijn van toepassing op informatiseringsdomein Toegang en daarom omgezet. Tevens zijn de implicaties en de beschrijving aangevuld.
Toegang: Sterkte van authenticatieAfgeleid principeToegang12Dit principe vervangt voormalig EAR principe EAR: Sterkte van authenticatie, omdat het een principe binnen het informatiseringsdomein Toegang betreft.
Toegang: Ontkoppeling authenticatie van autorisatieAfgeleid principeToegang13Dit principe vervangt voormalig EAR principe EAR: Ontkoppeling authenticatie van autorisatie, omdat het een principe van het informatiseringsdomein Toegang betreft.
WPD: Plaats- Tijd- Organisatie- ApparatuuronafhankelijkAfgeleid principeWPD01150519 - Dit principe is een samenvoeging van principe EAR20 en principe DWR-FDA01. Deze principes worden daarmee afgevoerd.
WPD: Flexibele werkruimteAfgeleid principeWPD02150519 - Dit principe is een samenvoeging van principe EAR08 en principe DWR-FDA01. Ook de principes GRC01 en RAS02 zijn in dit principe ondergebracht als implicatie. Voornoemde principes komen daarmee te vervallen.

Status Agenda

Status Afgevoerd

 CategorieDeze speciale eigenschap maakt deel uit van SmartCore. Gebruik deze eigenschap niet voor andere doeleinden.IDVersiebeheer
CDC: continuiteit DC-voorzieningAfgeleid principeCDC02150519 - Bij voortschrijdend inzicht is dit principe feitelijk een toepassing van het NORA principe AP35. Het principe is daarmee een requirement voor Datacenter c.q. Cloudoplossing. In die zin geen principe voor de EAR maar onderdeel van de oplossingsarchitectuur (en ontwerp) van Datacenter en Cloud. 150209 - Aanscherping stelling en rationale n.a.v. discussie. Oorspronkelijke stelling: 'In het belang van de continuiteit van de datacentervoorziening Rijk is in de datacenters (a)synchrone duplicatie en back-up van bedrijfskritische data mogelijk, rekening houdend met bestaande software latency.' ; Oorspronkelijke rationale: 'De Rijksoverheid streeft naar een betrouwbare datacentervoorziening, waarbij continuiteit gewaarborgd is. Er zijn minimaal drie datacenters nodig om de continuiteit van de overheidsprocessen voldoende te borgen. Een vierde datacenter is nodig om zowel de continuiteit als de performance optimaal te borgen. Bedrijfskritische processen en bedrijfskritische data worden volledig real-time in een geografisch ander datacenter gespiegeld, zodat dataverlies wordt voorkomen en de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd wordt. De connectiviteit tussen de datacenters is gedimensioneerd op de vereiste continuiteitsvoorziening.'
CDC: dienstverlening housingAfgeleid principeCDC03150519 - Voortschrijdend inzicht. Dit is een functionele eis voor de datacenters van het Rijk. Het is niet een generiek geldende afspraak. 150209 - Tekst aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.
CDC: duurzaamheidAfgeleid principeCDC04150519 - De stelling geeft aan dat de oplossing voor Datacenter moet voldoen aan een Europese richtlijn. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.
CDC: KoppelvlakkenAfgeleid principeCDC05150519 - De stelling beschrijft wat Datacenter o.a. aan dienstverlening biedt. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.
CDC: informatiebeveiligingAfgeleid principeCDC06150519 - De stelling geeft aan dat Datacenter een dienst verleent tot een bepaald beveiligingsniveau. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk. 150209 - Tekst is aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.
CDC: schaalbaarheidAfgeleid principeCDC07150519 - De stelling beschrijft een eis aan de oplossing voor Datacenter, niet een principe. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.
DWR-FDA: Ontkoppel apparaat en functionaliteiAfgeleid principeDWR-FDA01150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met EAR08 en EAR20. De nieuwe principes zijn WPD01 en WPD02.
DWR-FDA: Flexibele werkplekken als doelAfgeleid principeDWR-FDA02150506 - Afvoeren. Principe is implicatie van EAR08 en EAR20.
DWR-FDA: Serviceoriëntatie voor DMSAfgeleid principeDWR-FDA04150204 - Geen zelfstandig principe. Het is meer een constatering m.b.t. het voldoen aan het principe van Service Gerichte Archictuur zoals benoemd in EAR principe EAR17 en NORA principe AP01 en NORA principe AP02.
DWR-FDA: Informatiebeveiliging actualiserenAfgeleid principeDWR-FDA05150204 - Is geen principe maar een actiepunt uit de functionele doelarchitectuur DWR
DWR-FDA: To concentrate or not to concentrateAfgeleid principeDWR-FDA06150205 - Dit is geen principe maar een vraag uit de functionele doelarchitectuur DWR. Overigens wordt deze vraag beantwoord door top10-afspraak (i-Atlas) Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk
DWR-FDA: Organisatorische scope RijksdienstAfgeleid principeDWR-FDA07150204 - Dit is geen principe, maar een vraag uit de functionele doelarchitectuur DWR, die beantwoord is met de vaststelling van de EAR: De_Rijksdienst_in_context.
DWR-FDA: Community en samenwerkenAfgeleid principeDWR-FDA08150204 - Dit is toepassing van een bestuurlijke afspraak in de i-atlas: Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk
DWR-Zoeken: Doel zoekdienstAfgeleid principeDWR-Zoeken01150313 - Kan vervallen omdat het toepassing is van het principe van hergebruik. Dit is geen zelfstandig principe dat overstijgend is aan deze oplossing zelf. DWR-Zoeken is als i-dienst opgenomen op de agenda van het Rijksregister Generieke i-diensten. Zie DWR Zoeken. De status van deze i-dienst is onduidelijk.
DWR-Zoeken: gebruikerAfgeleid principeDWR-Zoeken02150519 - Dit principe referereert aan een hoger liggend principe. NORA heeft hiervoor een aantal principes, waaronder NORA AP19. Dit principe moet daarvan een toepassing zijn en is daarom onderdeel van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp.
DWR-Zoeken: standaardkoppelvlakkenAfgeleid principeDWR-Zoeken03150519 - Dit principe beschrijft een invulling van de constructie van de oplossing (bouwsteen) zelf. Dit principe kan daarmee vervallen.
DWR-Zoeken: kwaliteitAfgeleid principeDWR-Zoeken04150519 - (Juridisch) Verantwoordelijk eigenaarschap is binnen NORA geadresseerd in het principe NORA AP13.
DWR-Zoeken: eisenAfgeleid principeDWR-Zoeken05150313 - Uit de doelarchitectuur is af te leiden dat dit principe moet gaan over aansluitvoorwaarden. Het is feitelijk een implicatie van principe 1 en als zodanig ook verwerkt in de implicaties van 1. Het principe vervalt dus. Actiepunt: Wel moeten de aansluitvoorwaarden nog in de EAR worden opgenomen bij de bouwsteen, er van uitgaande dat die voorwaarden er ook zijn.
DWR-Zoeken: vindbaarheidAfgeleid principeDWR-Zoeken06150519 - Kan vervallen omdat het toepassing is van het principe DiDu05. Het is geen zelfstandig principe dat overstijgend is aan deze oplossing zelf. Het betreft functionele requirements voor de oplossing zelf.
DWR-Zoeken: wijze van aansluitingAfgeleid principeDWR-Zoeken07150503 - Het betreft hier een functionele eis. Als principe daarom afgevoerd.
DWR-Zoeken: bronnen voor autorisatie en authenticatieAfgeleid principeDWR-Zoeken08150503 - Geen eigenstandig principe maar toepassing van principes in DiDu (Records zijn beveiligd) en DA Toegang (betrouwbare identiteitbron).
DWR-Zoeken: eigenaarschap beheerAfgeleid principeDWR-Zoeken09150519 - Dit is geen principe sec voor DWR-zoeken. NORA hanteert principes op gebied van eenduidige verantwoordelijkheid en sturing voor verlening van diensten. Impliciet is eigenaarschap en beheer voorzieningen hiermee gedekt. Binnen de redactie van EAR wordt nader bezien of dit meer moet worden geëxpliciteerd in afgeleide rijksdienstprincipes (dan wel NORA).
DWR-Zoeken: toekomst en kostenAfgeleid principeDWR-Zoeken10150503 - Op basis van tekst uit doelarchitectuur betreft het hier geen eigenstandig principe, maar toepassing van principes NORA/EAR (SOA en open standaarden en kosteneffectief) en Digitale duurzaamheid (schaalbaarheid en flexibiliteit).
DiDu: Ieder record heeft een unieke bronAfgeleid principeDiDu11150526 - Dit principe is een toepassing van NORA principe AP13. Het voegt daar geen nieuwe afspraken aan toe.
DiDu: Vernietiging na afloop bewaartermijnAfgeleid principeDiDu12150316 - Dit principe is een implicatie van DiDu: Digitale duurzaamheid vanaf het begin.
DiDu: Actieve preservering is geregeldAfgeleid principeDiDu14150204 - Valt onder het principe _Verantwoordelijk_voor_de_toegankelijkheid_van_records
DiDu: Gebruik maken van generieke voorzieningenAfgeleid principeDiDu16150204 - Is algemeen reeds bestaand basisprincipe, Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen
DiDu: Specificaties op open standaarden baserenAfgeleid principeDiDu17150204 - Is algemeen reeds bestaand principe, Gebruik open standaarden (NORA)
EAR: Onderscheiden door expertiseAfgeleid principeEAR01150526 - Dit principe is geïntegreerd met de top10 afspraak Atlas06 en de top10 afspraak Atlas02. De rationale en de implicaties zijn in Atlas02 en Atlas06 verwerkt. Dit principe EAR01 vervalt daarmee.
EAR: Waarborgen verantwoording taakuitvoeringAfgeleid principeEAR02150526 - Dit principe is niet gericht op informatievoorziening, maar op organisatie in het algemeen. Dit principe is daarom geen principe binnen de scope van de EAR.
EAR: Beschikbaarheid dienstverleningAfgeleid principeEAR04150526 - Dit principe voegt niets toe aan NORA principe AP19 en NORA principe AP35. Het principe vervalt daarom.
EAR: Signaleren en bestrijden discontinuiteitAfgeleid principeEAR05150526 - Dit principe is in iets andere bewoordingen hetzelfde als NORA principe AP35. Het principe komt daarom te vervallen.
EAR: Hergebruik bouwstenenAfgeleid principeEAR06Dit principe is één van de top 10 afspraken in de iAtlas (Atlas10). Als afgeleid principe is het daarom afgevoerd.
EAR: Bevordering uitwisselbaarheidAfgeleid principeEAR07150526 - De stelling in dit principe is meer een constatering dan een principe. Daarnaast staat het als principe te ver af van het onderwerp informatievoorziening, waar deze EAR vooralsnog voor is bedoeld.
EAR: Persoonlijke werkruimteAfgeleid principeEAR08150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met DWR-FDA01. Het nieuwe principe is WPD02.
EAR: Erkende identificatiemiddelenAfgeleid principeEAR09150316 - Dit principe is vervangen door Toegang: Erkende identificatiemiddelen.
EAR: Rijksbrede authenticatiemiddelenAfgeleid principeEAR10150503 - Dit principe is ondergebracht in Toegang11: Erkende identificatiemiddelen.
EAR: ToegangsbeleidAfgeleid principeEAR11150316 - Principe omgezet naar DAT:Toegangsbeleid o.b.v. rollen regels en requests, omdat het een principe van het informatiseringsdomein Toegang betreft.
EAR: Sterkte van authenticatieAfgeleid principeEAR12150316 - Vervangen door Toegang: Sterkte van authenticatie, omdat het een principe van het informatiseringsdomein Toegang betreft.
EAR: Toepassingsprofiel MetadataAfgeleid principeEAR14150515 - Dit principe is samengevoegd met DiDu07. Zie voor verdere uitleg het versiebeheer bij dat principe.
EAR: Toegankelijkheid openbare informatieAfgeleid principeEAR16150515 - Dit principe is samengevoegd met DiDu06 en daarmee afgevoerd. Zie voor verdere uitleg bij DiDu06.
EAR: Dynamische processen los van stabiele gegevensAfgeleid principeEAR19150503 - Dit principe is opgenomen in de afspraken top 10 van de iAtlas (Atlas05). Het principe is daarom een basisprincipe geworden en is afgevoerd als afgeleid principe.
EAR: Persoonlijke werkplekAfgeleid principeEAR20150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met DWR-FDA01. Het nieuwe principe is WPD01.
EAR: Ontkoppeling authenticatie van autorisatieAfgeleid principeEAR21150316 - Dit principe wordt vervangen door Toegang: Ontkoppeling authenticatie van autorisatie, omdat het een principe van informatiseringsdomein Toegang betreft.
GRC: selfserviceAfgeleid principeGRC01150519 - Principe is als implicatie ondergebracht in principe WPD02.
GRC: IdM en accessmanagementAfgeleid principeGRC03150209 - Dit is geen stelling. Sowieso geen principe. Er ligt een relatie tussen GRC en Toegang. Is randvoorwaardelijk.
GRC: informatiebeveiliging conform BIRAfgeleid principeGRC04150526 - Dit principe is een toepassing van principe IB: Gebruiker centraal en Toegang: Sterkte van authenticatie. Van belang is de afweging van vertrouwelijkheid van informatie en beveiligingsregimes t.o.v. gebruikersgemak.
GRC: data-protectie en applicatiebeveiligingAfgeleid principeGRC05150209 - Dit principes vervalt. Dataprotectie is ondergebracht bij IB04.
GRC: awarenessAfgeleid principeGRC06150209 - Dit principe is toepassing van principe IB05. Als zelfstandig GRC principe komt het daarom te vervallen. De teksten in dit principe worden als tekstuele aanvulling/aanscherping meegenomen in IB05.
GRC: geconsolideerde rekencentraAfgeleid principeGRC08150526 - Dit principe gaat over continuïteitsmaatregelen (virtualisatie en loadbalancing), die feitelijk gezien kunnen worden als ontwerprichtlijn voor de cloudinfrastructuur gericht op vermijden van discontinuïteit. In die hoedanigheid maakt deze richtlijn deel uit van de implicaties bij principe GRC07.
GRC: aanbod clouddiensten platform en apparaat onafhankelijkAfgeleid principeGRC09150209 - Dit principe vervalt. Het is toepassing van principe WPD01.
GRC: continuiteit van verbinding centraalAfgeleid principeGRC10150209 - Dit principe vervalt, het is een implicatie van principe GRC07.
GRC: Governance uitwerkenAfgeleid principeGRC11150209 - Dit principe is toepassing NORA principes op gebied van het cluster 'Sturing en Verantwoordelijkheid'
GRC: Effect op ICT personeelsbestandAfgeleid principeGRC13150526 - Dit principe staat te ver af van het onderwerp informatievoorziening waar de EAR in de huidige vorm voor bedoeld is. Het onderhavige vraagstuk ligt op het terrein van HRM en zal uiteindelijk in een EAR HRM geadresseerd moeten worden. Integratie van EAR vanuit verschillende disciplines verdient aanbeveling op termijn.
GRC: EU afspraken inzake CloudstandaardeAfgeleid principeGRC16150209 - Feitelijk is dit geen principe. Daarnaast tref je in NORA al principes m.b.t. standaarden aan.
RAS: Algemene architectuurprincipes en hun betekenis voor de RASAfgeleid principeRAS01150401 - Dit principes is geen principe en is afgevoerd. De stelling en rationale zijn een samenvatting van alle RAS-principes die eigenlijk geen principes zijn, maar requirements en/of toepassing van hogerliggende principes. Wel is het mogelijk dat op hogerliggende niveau nog principes nodig zijn o.g.v. softwarekwaliteit en eventueel financiering. Zie daarvoor ook de opmerkingen bij de andere RAS principes. De stelling is toegevoegd aan het begrip RAS, Rijks Application Store.
RAS: selfserviceAfgeleid principeRAS02150401 - Dit principe is afgevoerd. Het is een requirement bij de RAS oplossing.
RAS: dienstgerichtAfgeleid principeRAS03150401 - Dit principe is afgevoerd. Het is een functionele eis voor de RAS, niet een generieke afspraak voor de informatievoorziening van het Rijk.
RAS:deelbaarAfgeleid principeRAS04150401 - Geen principe, maar een functionele eis en ontwerpeis voor de RAS oplossing. De eis geeft o.a. invulling aan NORA principe AP19. Het maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.
RAS: veiligAfgeleid principeRAS06150401 - Geen principe, maar ontwerpeis voor RAS-oplossing n.a.v. toepassing bestaande kaders op gebied van IB. Dit maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.
RAS: beschikbaarAfgeleid principeRAS07150401 - Geen principe, maar toepassing van NORA afgeleid principes AP28. Het maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.
RAS: schaalbaarAfgeleid principeRAS08150401 - Geen principe, maar een requirement van de oplossing RAS. De eis betreft een eis op gebied van softwarekwaliteit, waarvoor mogelijk generieke afspraken mogelijk zijn. Op de wijzigingsdatum zijn er geen generieke afspraken op rijksniveau of landelijk niveau bekend.
RAS: beheerbaarAfgeleid principeRAS09150401 - Geen principe, maar toepassing van algemene principes hergebruik. Het is daarmee een ontwerpeis van de RAS oplossing en maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp.
RAS: toegankelijkAfgeleid principeRAS10150401 - Geen principe, maar functionele eis aan RAS oplossing, tevens toepassing van principes o.g.v. toegangsbeveiliging en werkplekdiensten. Het maakt deel uit van oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.
RAS:verrekenbaarAfgeleid principeRAS11150401 - Geen principe, maar functionele eis aan RAS. Het is tevens toepassing van cloudprincipe GRC02. Het maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.
RAS: modulairAfgeleid principeRAS12150401 - Geen principe, maar functionele eis aan RAS-oplossing. Tevens is het toepassing van NORA principe AP01 en NORA principe AP02.
Sourcing Informatiebeveiliging: vertrouwen en beveiligingAfgeleid principeSourcing06De tekst van dit 'principe' betreft een opsomming c.q. toepassing van beveiligingsprincipes voor het aandachtsgebied sourcing. Het is geen zelfstandig principe, evenmin omvat de tekst principes waarin het aandachtsgebied Informatiebeveiliging nog niet in voorziet. Om die reden vervalt deze tekst als principe.

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 29 aug 2015 om 04:06.