Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Ontvankelijk (NORA): verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Publicatie |Status publicatie=Publicatie }} {{Duiding NORA Uitspraak}} {{NORA Uitspraak |Uitspraak=nora:Ontvankelijk |Type=Basisprincipe |Stelling=Afnemers kunne...')
 
Regel 8: Regel 8:
 
|Type=Basisprincipe
 
|Type=Basisprincipe
 
|Stelling=Afnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.
 
|Stelling=Afnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.
|Versie=2014-04-25 22:00:34
+
|Versie=2015-02-24 14:50:43
 
|Datum=2014-04-25 22:00:34
 
|Datum=2014-04-25 22:00:34
 
|Beschrijving=Afnemers kunnen (gevraagd en ongevraagd) correcties, klachten, ideeën, etc. kwijt bij de dienstverlener. Die gebruikt deze input om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Afnemers krijgen zo de kans mee te denken en hun eigen belangen te behartigen.
 
|Beschrijving=Afnemers kunnen (gevraagd en ongevraagd) correcties, klachten, ideeën, etc. kwijt bij de dienstverlener. Die gebruikt deze input om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Afnemers krijgen zo de kans mee te denken en hun eigen belangen te behartigen.
Regel 14: Regel 14:
 
Afnemers verwachten van een overheid dat deze luistert, openstaat voor kritiek en op basis hiervan handelt. Ontvankelijkheid voor feedback is noodzakelijk om het onderlinge vertrouwen te versterken. Bovendien worden zo participatie en zelfredzaamheid versterkt.
 
Afnemers verwachten van een overheid dat deze luistert, openstaat voor kritiek en op basis hiervan handelt. Ontvankelijkheid voor feedback is noodzakelijk om het onderlinge vertrouwen te versterken. Bovendien worden zo participatie en zelfredzaamheid versterkt.
 
|Realiseert=
 
|Realiseert=
 +
  
 
|Toelichting implicaties=
 
|Toelichting implicaties=
 
Input van afnemers wordt systematisch verzameld en geanalyseerd. Goede indicatoren zijn klachten van gebruikers, verzoeken om correctie van gegevens en suggesties voor het verbeteren van de dienstverlening. De dienstverlener kan ook zelf het initiatief nemen om te achterhalen hoe afnemers de dienst ervaren. Als een vorm van (indirecte) input kunnen bijvoorbeeld systeemmeldingen en gebruiksstatistieken worden gebruikt. Er worden procedures ingericht om tijdig en gepast te reageren op afnemers die input leveren. Besturingsprocessen zijn zodanig ingericht dat bij planning en control rekening wordt gehouden met input van afnemers.
 
Input van afnemers wordt systematisch verzameld en geanalyseerd. Goede indicatoren zijn klachten van gebruikers, verzoeken om correctie van gegevens en suggesties voor het verbeteren van de dienstverlening. De dienstverlener kan ook zelf het initiatief nemen om te achterhalen hoe afnemers de dienst ervaren. Als een vorm van (indirecte) input kunnen bijvoorbeeld systeemmeldingen en gebruiksstatistieken worden gebruikt. Er worden procedures ingericht om tijdig en gepast te reageren op afnemers die input leveren. Besturingsprocessen zijn zodanig ingericht dat bij planning en control rekening wordt gehouden met input van afnemers.
 
|Cluster=
 
|Cluster=
 +
  
 
|Architectuurlaag=
 
|Architectuurlaag=
 +
  
 
|Architectuurdomein=
 
|Architectuurdomein=
 +
  
 
|ID=BP10
 
|ID=BP10
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
}}
 
}}

Versie van 17 mei 2015 03:07


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:Ontvankelijk
TypeBasisprincipe
StellingAfnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.
Versie2015-02-24 14:50:43
BeschrijvingAfnemers kunnen (gevraagd en ongevraagd) correcties, klachten, ideeën, etc. kwijt bij de dienstverlener. Die gebruikt deze input om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Afnemers krijgen zo de kans mee te denken en hun eigen belangen te behartigen.
Toelichting rationaleAfnemers verwachten van een overheid dat deze luistert, openstaat voor kritiek en op basis hiervan handelt. Ontvankelijkheid voor feedback is noodzakelijk om het onderlinge vertrouwen te versterken. Bovendien worden zo participatie en zelfredzaamheid versterkt.
Realiseert
RealisatiesEen verantwoordelijke organisatie (NORA), PDCA-cyclus in besturing kwaliteit (NORA), Terugmelden aan bronhouder (NORA)
Toelichting implicatiesInput van afnemers wordt systematisch verzameld en geanalyseerd. Goede indicatoren zijn klachten van gebruikers, verzoeken om correctie van gegevens en suggesties voor het verbeteren van de dienstverlening. De dienstverlener kan ook zelf het initiatief nemen om te achterhalen hoe afnemers de dienst ervaren. Als een vorm van (indirecte) input kunnen bijvoorbeeld systeemmeldingen en gebruiksstatistieken worden gebruikt. Er worden procedures ingericht om tijdig en gepast te reageren op afnemers die input leveren. Besturingsprocessen zijn zodanig ingericht dat bij planning en control rekening wordt gehouden met input van afnemers.
Cluster
Architectuurlaag
Architectuurdomein
IDBP10
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 17 mei 2015 om 03:07.