Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

No wrong door (NORA): verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Publicatie |Status publicatie=Publicatie }} {{Duiding NORA Uitspraak}} {{NORA Uitspraak |Uitspraak=nora:No wrong door |Type=Afgeleid principe |Stelling=Overheids...')
 
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 8: Regel 8:
 
|Type=Afgeleid principe
 
|Type=Afgeleid principe
 
|Stelling=Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst
 
|Stelling=Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst
|Versie=2014-03-04 13:09:29
+
|Versie=2016-06-21 14:51:53
 
|Datum=2014-03-04 13:09:29
 
|Datum=2014-03-04 13:09:29
 
|Beschrijving=
 
|Beschrijving=
 +
 +
 +
  
 
|Toelichting rationale=
 
|Toelichting rationale=
Regel 29: Regel 32:
 
|ID=AP22
 
|ID=AP22
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
|Toepassingsgebied=Generiek
}}
+
}}<!-- Page revision date: 2016-08-22T10:35:40Z -->

Huidige versie van 23 aug 2016 om 03:07


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:No wrong door
TypeAfgeleid principe
StellingOverheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst
Versie2016-06-21 14:51:53
Beschrijving
Toelichting rationaleAfnemers willen snel geholpen worden en niet van het kastje naar de muur gestuurd. Dit ongeacht het overheidsloket waar zij zich melden. De dienstverlener van de gezochte dienst is verantwoordelijk voor de gerichte doorverwijzing naar de eigen dienst door alle relevante loketten en contactvoorzieningen. De dienstverlener borgt zo dat afnemers gericht worden doorverwezen naar de dienst die zij zoeken of waar zij behoefte aan hebben. Voor de duidelijkheid: ‘Gericht verwijzen' betekent hier verwijzen naar de precieze plek (webpagina, loket, formulier) waar de dienst wordt aangeboden. Een globale verwijzing naar een organisatie of website volstaat niet. Het is zaak om een balans te vinden tussen de inspanningen om 'no wrong door' te borgen en het verwachte rendement. Het borgen van doorverwijzing is met name relevant voor loketten, die naar verwachting veel door de doelgroep van de dienst bezocht worden.
RealiseertVindbaar (NORA)
Realisaties
Toelichting implicaties
  • De dienstverlener zorgt voor informatie over de dienst en een passende ontsluiting.
  • Er is onderzocht welke contactfuncties het meest gebruikt worden door de doelgroep van de dienst (die dus de meeste afnemers zouden kunnen doorverwijzen). Afspraken met de betreffende organisaties borgen de doorverwijzing.
  • Deze contactfuncties en hun medewerkers beschikken over de informatie die nodig is om de vraag van de afnemer zodanig te verhelderen, dat gericht naar de dienst kan worden doorverwezen. Deze medewerkers zijn in staat om te werken met alle relevante zoekinstrumenten.
  • De dienst is vindbaar en toegankelijk via alle contactfuncties
  • De dienst maakt deel uit van overzichten van overheidsdienstverlening (zoals Samenwerkend Catalogi, thematische webportals)
ClusterVraaggerichtheid naar een hoger plan
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinOrganisatie
IDAP22
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 23 aug 2016 om 03:07.