Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Versiebeheer

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 50 pages using this property.
A
170301 Afgevoerd. Is geen begrip maar een synoniem.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150526 - Rationale en implicaties van [[EAR: Onderscheiden door expertise | principe EAR01]] zijn geïntegreerd in deze afspraak. EAR01 komt daarmee te vervallen. 150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
B
170301 - Afgevoerd, term is verouderd. Definitie komt overeen met [[Generieke Digitale Infrastructuur]].  +
170301 - Afgevoerd omdat de definitie is geïntegreerd in de definitie van [[Informatiseringsdomein]].  +
C
150209 - Aanscherpen stelling. Voorheen was dat 'De data die in de datacenters verwerkt of opgeslagen worden, moeten binnen de Nederlandse beschikkingsmacht vallen.' Tevens de rationale tekstueel aangescherpt.  +
150519 - De stelling beschrijft wat Datacenter o.a. aan dienstverlening biedt. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.  +
150519 - Bij voortschrijdend inzicht is dit principe feitelijk een toepassing van het NORA principe [[Continuïteit van de dienst (NORA)|AP35]]. Het principe is daarmee een requirement voor Datacenter c.q. Cloudoplossing. In die zin geen principe voor de EAR maar onderdeel van de oplossingsarchitectuur (en ontwerp) van Datacenter en Cloud. 150209 - Aanscherping stelling en rationale n.a.v. discussie. Oorspronkelijke stelling: 'In het belang van de continuiteit van de datacentervoorziening Rijk is in de datacenters (a)synchrone duplicatie en back-up van bedrijfskritische data mogelijk, rekening houdend met bestaande software latency.' ; Oorspronkelijke rationale: 'De Rijksoverheid streeft naar een betrouwbare datacentervoorziening, waarbij continuiteit gewaarborgd is. Er zijn minimaal drie datacenters nodig om de continuiteit van de overheidsprocessen voldoende te borgen. Een vierde datacenter is nodig om zowel de continuiteit als de performance optimaal te borgen. Bedrijfskritische processen en bedrijfskritische data worden volledig real-time in een geografisch ander datacenter gespiegeld, zodat dataverlies wordt voorkomen en de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd wordt. De connectiviteit tussen de datacenters is gedimensioneerd op de vereiste continuiteitsvoorziening.'  +
150519 - Voortschrijdend inzicht. Dit is een functionele eis voor de datacenters van het Rijk. Het is niet een generiek geldende afspraak. 150209 - Tekst aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.  +
150519 - De stelling geeft aan dat de oplossing voor Datacenter moet voldoen aan een Europese richtlijn. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.  +
150519 - De stelling geeft aan dat Datacenter een dienst verleent tot een bepaald beveiligingsniveau. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk. 150209 - Tekst is aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.  +
150519 - De stelling beschrijft een eis aan de oplossing voor Datacenter, niet een principe. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.  +
D
150316 - Dit principe is samengevoegd met voormalig EAR-principe [[EAR:_Toegangsbeleid]].  +
150204 - Dit is toepassing van een bestuurlijke afspraak in de i-atlas: [[Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk]]  +
150506 - Afvoeren. Principe is implicatie van [[EAR: Persoonlijke werkruimte|EAR08]] en [[EAR: Persoonlijke werkplek|EAR20]].  +
150204 - Is geen principe maar een actiepunt uit de functionele doelarchitectuur DWR  +
150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met EAR08 en EAR20. De nieuwe principes zijn [[WPD: Plaats- Tijd- Organisatie- Apparatuuronafhankelijk|WPD01]] en [[WPD: Flexibele werkruimte|WPD02]].  +
150204 - Dit is geen principe, maar een vraag uit de functionele doelarchitectuur DWR, die beantwoord is met de vaststelling van de EAR: [[De_Rijksdienst_in_context]].  +
150204 - Geen zelfstandig principe. Het is meer een constatering m.b.t. het voldoen aan het principe van Service Gerichte Archictuur zoals benoemd in [[EAR:_Webservice_georienteerde_architectuur|EAR principe EAR17]] en [[Diensten zijn herbruikbaar (NORA)|NORA principe AP01]] en [[Ontkoppelen met diensten (NORA)|NORA principe AP02]].  +
150205 - Dit is geen principe maar een vraag uit de functionele doelarchitectuur DWR. Overigens wordt deze vraag beantwoord door top10-afspraak (i-Atlas) [[Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk]]  +
150313 - Kan vervallen omdat het toepassing is van het principe van hergebruik. Dit is geen zelfstandig principe dat overstijgend is aan deze oplossing zelf. DWR-Zoeken is als i-dienst opgenomen op de agenda van het Rijksregister Generieke i-diensten. Zie [[DWR Zoeken]]. De status van deze i-dienst is onduidelijk.  +
150503 - Geen eigenstandig principe maar toepassing van principes in DiDu (Records zijn beveiligd) en DA Toegang (betrouwbare identiteitbron).  +
150519 - Dit is geen principe sec voor DWR-zoeken. NORA hanteert principes op gebied van eenduidige verantwoordelijkheid en sturing voor verlening van diensten. Impliciet is eigenaarschap en beheer voorzieningen hiermee gedekt. Binnen de redactie van EAR wordt nader bezien of dit meer moet worden geëxpliciteerd in afgeleide rijksdienstprincipes (dan wel NORA).  +
150313 - Uit de doelarchitectuur is af te leiden dat dit principe moet gaan over aansluitvoorwaarden. Het is feitelijk een implicatie van principe 1 en als zodanig ook verwerkt in de implicaties van 1. Het principe vervalt dus. <strong>Actiepunt:</strong> Wel moeten de aansluitvoorwaarden nog in de EAR worden opgenomen bij de bouwsteen, er van uitgaande dat die voorwaarden er ook zijn.  +
150519 - Dit principe referereert aan een hoger liggend principe. NORA heeft hiervoor een aantal principes, waaronder [[Perspectief afnemer (NORA)|NORA AP19]]. Dit principe moet daarvan een toepassing zijn en is daarom onderdeel van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp.  +
150519 - (Juridisch) Verantwoordelijk eigenaarschap is binnen NORA geadresseerd in het principe [[Bronregistraties zijn leidend (NORA)|NORA AP13]].  +
150519 - Dit principe beschrijft een invulling van de constructie van de oplossing (bouwsteen) zelf. Dit principe kan daarmee vervallen.  +
150503 - Op basis van tekst uit doelarchitectuur betreft het hier geen eigenstandig principe, maar toepassing van principes NORA/EAR (SOA en open standaarden en kosteneffectief) en Digitale duurzaamheid (schaalbaarheid en flexibiliteit).  +
150519 - Kan vervallen omdat het toepassing is van het [[DiDu: Records zijn eenvoudig te vinden|principe DiDu05]]. Het is geen zelfstandig principe dat overstijgend is aan deze oplossing zelf. Het betreft functionele requirements voor de oplossing zelf.  +
150503 - Het betreft hier een functionele eis. Als principe daarom afgevoerd.  +
150204 - Valt onder het principe [[_Verantwoordelijk_voor_de_toegankelijkheid_van_records]]  +
150209 Tekstuele aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150209 - Tekstueel aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150224 - Implicaties aangescherpt en aangevuld 150209 - Stelling en rationale eenduidig gemaakt (geen impliciete rationale in de stelling)  +
150209 - Tekstueel aangescherpt, zonder inhoudelijke wijziging. Implicaties toegevoegd.  +
150204 - Is algemeen reeds bestaand basisprincipe, [[Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen]]  +
150526 - Dit principe is een toepassing van [[Bronregistraties zijn leidend (NORA)|NORA principe AP13]]. Het voegt daar geen nieuwe afspraken aan toe.  +
150209 - Tekstueel aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150515 - Dit principe is samengevoegd met [[EAR: Toepassingsprofiel Metadata|EAR14]]. Daartoe zijn de stelling, de rationale en de implicaties aangescherpt. Het principe is daarmee toegespitst op het gebruik van standaard profielen van het Rijk, i.p.v. op het sec beschrijven van records. Hiermee is het principe ook beter in lijn met [[Informatie-objecten systematisch beschreven (NORA)|NORA AP17]]. Tevens is een aanvullende beschrijving opgenomen met o.a. een verwijzing naar het bovenliggende NORA principe. Tot slot is ook een extra bronverwijzing opgenomen naar de Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid. 150224 - Stelling aangescherpt ; Rationale en implicaties aangescherpt en aangevuld.  +
150526 - De strekking van het principe meer toegeschreven naar meervoudig ordenen als gevolg van de mogelijkheden van digitalisering, aanvullend op traditioneel ordenen in procesdossiers. Laatste (gewijzigde) stelling: ''Records zijn geordend.'' 150209 - Principe veralgemeniseerd en gerelateerd aan de archiefregeling 2009. Oorspronkelijke stelling: ''Records zijn samengebracht in dossiers, gerelateerd aan het bedrijfsproces dat de records heeft voortgebracht.''  +
150209 - Stelling aangescherpt; Rationale en implicaties aangevuld.  +
150515 - Dit principe is samengevoegd met [[EAR: Toegankelijkheid openbare informatie|EAR16]]. Naar aanleiding daarvan is de stelling aangescherpt en eenduidig gericht op raadpleegbaarheid van openbare informatie. De openbaarheidsstatus van het gegeven zelf is uit de stelling gehaald (oorspronkelijke stelling: 'Record zijn openbaar en digitaal raadpleegbaar'). Rationale en implicaties zijn nog aangevuld en aanvullend is een toelichtende beschrijving opgenomen. 150312 - Stelling aangescherpt en ontdaan van het wat vage karakter ; Rationale en Implicaties aangescherpt en aangevuld.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 14:17.