Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Versiebeheer

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 120 pages using this property.
A
170301 Afgevoerd. Is geen begrip maar een synoniem.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150526 - Rationale en implicaties van [[EAR: Onderscheiden door expertise | principe EAR01]] zijn geïntegreerd in deze afspraak. EAR01 komt daarmee te vervallen. 150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
150503 - Top 10 afspraken zijn oorspronkelijk als categorie 'Doelen' opgenomen in de wiki. Bij deze wijziging is dit hersteld en zijn de afspraken opgenomen als categorie 'EAR Basisprincipes'.  +
B
170301 - Afgevoerd, term is verouderd. Definitie komt overeen met [[Generieke Digitale Infrastructuur]].  +
170301 - Afgevoerd omdat de definitie is geïntegreerd in de definitie van [[Informatiseringsdomein]].  +
C
150209 - Aanscherpen stelling. Voorheen was dat 'De data die in de datacenters verwerkt of opgeslagen worden, moeten binnen de Nederlandse beschikkingsmacht vallen.' Tevens de rationale tekstueel aangescherpt.  +
150519 - De stelling beschrijft wat Datacenter o.a. aan dienstverlening biedt. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.  +
150519 - Bij voortschrijdend inzicht is dit principe feitelijk een toepassing van het NORA principe [[Continuïteit van de dienst (NORA)|AP35]]. Het principe is daarmee een requirement voor Datacenter c.q. Cloudoplossing. In die zin geen principe voor de EAR maar onderdeel van de oplossingsarchitectuur (en ontwerp) van Datacenter en Cloud. 150209 - Aanscherping stelling en rationale n.a.v. discussie. Oorspronkelijke stelling: 'In het belang van de continuiteit van de datacentervoorziening Rijk is in de datacenters (a)synchrone duplicatie en back-up van bedrijfskritische data mogelijk, rekening houdend met bestaande software latency.' ; Oorspronkelijke rationale: 'De Rijksoverheid streeft naar een betrouwbare datacentervoorziening, waarbij continuiteit gewaarborgd is. Er zijn minimaal drie datacenters nodig om de continuiteit van de overheidsprocessen voldoende te borgen. Een vierde datacenter is nodig om zowel de continuiteit als de performance optimaal te borgen. Bedrijfskritische processen en bedrijfskritische data worden volledig real-time in een geografisch ander datacenter gespiegeld, zodat dataverlies wordt voorkomen en de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd wordt. De connectiviteit tussen de datacenters is gedimensioneerd op de vereiste continuiteitsvoorziening.'  +
150519 - Voortschrijdend inzicht. Dit is een functionele eis voor de datacenters van het Rijk. Het is niet een generiek geldende afspraak. 150209 - Tekst aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.  +
150519 - De stelling geeft aan dat de oplossing voor Datacenter moet voldoen aan een Europese richtlijn. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.  +
150519 - De stelling geeft aan dat Datacenter een dienst verleent tot een bepaald beveiligingsniveau. Dat is niet een principe maar een ontwerpeis voor de betreffende oplossing. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk. 150209 - Tekst is aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.  +
150519 - De stelling beschrijft een eis aan de oplossing voor Datacenter, niet een principe. Het is daarom geen EAR principe maar maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. het ontwerp van Datacentervoorziening Rijk.  +
D
150316 - Dit principe is samengevoegd met voormalig EAR-principe [[EAR:_Toegangsbeleid]].  +
150204 - Dit is toepassing van een bestuurlijke afspraak in de i-atlas: [[Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk]]  +
150506 - Afvoeren. Principe is implicatie van [[EAR: Persoonlijke werkruimte|EAR08]] en [[EAR: Persoonlijke werkplek|EAR20]].  +
150204 - Is geen principe maar een actiepunt uit de functionele doelarchitectuur DWR  +
150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met EAR08 en EAR20. De nieuwe principes zijn [[WPD: Plaats- Tijd- Organisatie- Apparatuuronafhankelijk|WPD01]] en [[WPD: Flexibele werkruimte|WPD02]].  +
150204 - Dit is geen principe, maar een vraag uit de functionele doelarchitectuur DWR, die beantwoord is met de vaststelling van de EAR: [[De_Rijksdienst_in_context]].  +
150204 - Geen zelfstandig principe. Het is meer een constatering m.b.t. het voldoen aan het principe van Service Gerichte Archictuur zoals benoemd in [[EAR:_Webservice_georienteerde_architectuur|EAR principe EAR17]] en [[Diensten zijn herbruikbaar (NORA)|NORA principe AP01]] en [[Ontkoppelen met diensten (NORA)|NORA principe AP02]].  +
150205 - Dit is geen principe maar een vraag uit de functionele doelarchitectuur DWR. Overigens wordt deze vraag beantwoord door top10-afspraak (i-Atlas) [[Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk]]  +
150313 - Kan vervallen omdat het toepassing is van het principe van hergebruik. Dit is geen zelfstandig principe dat overstijgend is aan deze oplossing zelf. DWR-Zoeken is als i-dienst opgenomen op de agenda van het Rijksregister Generieke i-diensten. Zie [[DWR Zoeken]]. De status van deze i-dienst is onduidelijk.  +
150503 - Geen eigenstandig principe maar toepassing van principes in DiDu (Records zijn beveiligd) en DA Toegang (betrouwbare identiteitbron).  +
150519 - Dit is geen principe sec voor DWR-zoeken. NORA hanteert principes op gebied van eenduidige verantwoordelijkheid en sturing voor verlening van diensten. Impliciet is eigenaarschap en beheer voorzieningen hiermee gedekt. Binnen de redactie van EAR wordt nader bezien of dit meer moet worden geëxpliciteerd in afgeleide rijksdienstprincipes (dan wel NORA).  +
150313 - Uit de doelarchitectuur is af te leiden dat dit principe moet gaan over aansluitvoorwaarden. Het is feitelijk een implicatie van principe 1 en als zodanig ook verwerkt in de implicaties van 1. Het principe vervalt dus. <strong>Actiepunt:</strong> Wel moeten de aansluitvoorwaarden nog in de EAR worden opgenomen bij de bouwsteen, er van uitgaande dat die voorwaarden er ook zijn.  +
150519 - Dit principe referereert aan een hoger liggend principe. NORA heeft hiervoor een aantal principes, waaronder [[Perspectief afnemer (NORA)|NORA AP19]]. Dit principe moet daarvan een toepassing zijn en is daarom onderdeel van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp.  +
150519 - (Juridisch) Verantwoordelijk eigenaarschap is binnen NORA geadresseerd in het principe [[Bronregistraties zijn leidend (NORA)|NORA AP13]].  +
150519 - Dit principe beschrijft een invulling van de constructie van de oplossing (bouwsteen) zelf. Dit principe kan daarmee vervallen.  +
150503 - Op basis van tekst uit doelarchitectuur betreft het hier geen eigenstandig principe, maar toepassing van principes NORA/EAR (SOA en open standaarden en kosteneffectief) en Digitale duurzaamheid (schaalbaarheid en flexibiliteit).  +
150519 - Kan vervallen omdat het toepassing is van het [[DiDu: Records zijn eenvoudig te vinden|principe DiDu05]]. Het is geen zelfstandig principe dat overstijgend is aan deze oplossing zelf. Het betreft functionele requirements voor de oplossing zelf.  +
150503 - Het betreft hier een functionele eis. Als principe daarom afgevoerd.  +
150204 - Valt onder het principe [[_Verantwoordelijk_voor_de_toegankelijkheid_van_records]]  +
150209 Tekstuele aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150209 - Tekstueel aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150224 - Implicaties aangescherpt en aangevuld 150209 - Stelling en rationale eenduidig gemaakt (geen impliciete rationale in de stelling)  +
150209 - Tekstueel aangescherpt, zonder inhoudelijke wijziging. Implicaties toegevoegd.  +
150204 - Is algemeen reeds bestaand basisprincipe, [[Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen]]  +
150526 - Dit principe is een toepassing van [[Bronregistraties zijn leidend (NORA)|NORA principe AP13]]. Het voegt daar geen nieuwe afspraken aan toe.  +
150209 - Tekstueel aangescherpt. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150515 - Dit principe is samengevoegd met [[EAR: Toepassingsprofiel Metadata|EAR14]]. Daartoe zijn de stelling, de rationale en de implicaties aangescherpt. Het principe is daarmee toegespitst op het gebruik van standaard profielen van het Rijk, i.p.v. op het sec beschrijven van records. Hiermee is het principe ook beter in lijn met [[Informatie-objecten systematisch beschreven (NORA)|NORA AP17]]. Tevens is een aanvullende beschrijving opgenomen met o.a. een verwijzing naar het bovenliggende NORA principe. Tot slot is ook een extra bronverwijzing opgenomen naar de Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid. 150224 - Stelling aangescherpt ; Rationale en implicaties aangescherpt en aangevuld.  +
150526 - De strekking van het principe meer toegeschreven naar meervoudig ordenen als gevolg van de mogelijkheden van digitalisering, aanvullend op traditioneel ordenen in procesdossiers. Laatste (gewijzigde) stelling: ''Records zijn geordend.'' 150209 - Principe veralgemeniseerd en gerelateerd aan de archiefregeling 2009. Oorspronkelijke stelling: ''Records zijn samengebracht in dossiers, gerelateerd aan het bedrijfsproces dat de records heeft voortgebracht.''  +
150209 - Stelling aangescherpt; Rationale en implicaties aangevuld.  +
150515 - Dit principe is samengevoegd met [[EAR: Toegankelijkheid openbare informatie|EAR16]]. Naar aanleiding daarvan is de stelling aangescherpt en eenduidig gericht op raadpleegbaarheid van openbare informatie. De openbaarheidsstatus van het gegeven zelf is uit de stelling gehaald (oorspronkelijke stelling: 'Record zijn openbaar en digitaal raadpleegbaar'). Rationale en implicaties zijn nog aangevuld en aanvullend is een toelichtende beschrijving opgenomen. 150312 - Stelling aangescherpt en ontdaan van het wat vage karakter ; Rationale en Implicaties aangescherpt en aangevuld.  +
150515 - Pagina hernoemd van 'DiDu: Samenwerking is mogelijk' naar 'DiDu: Rijksbreed informatie delen'. 150209 - Tekstueel aangescherpt. Stelling eenduidig geënt op informatie rijksbreed delen en ontdaan van de impliciete rationale. Laatstgenoemde eenduidig aan Toelichting rationale toegevoegd. Verder implicaties toegevoegd.  +
150204 - Is algemeen reeds bestaand principe, [[Gebruik open standaarden (NORA)]]  +
150209 - Tekst aangepast. Geen inhoudelijke wijziging.  +
150316 - Dit principe is een implicatie van [[DiDu: Digitale duurzaamheid vanaf het begin]].  +
E
150526 - Stelling ietsje aangescherpt. Link gelegd naar Generieke Digitale Infrastructuur en Rijksregister Generieke I-diensten. Verder de link gelegd naar de [[Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen|top10 Afspraak inzake hergebruik bouwstenen]].  +
150526 - Dit principe voegt niets toe aan [[Perspectief afnemer (NORA)| NORA principe AP19]] en [[Continuïteit van de dienst (NORA)| NORA principe AP35]]. Het principe vervalt daarom.  +
150526 - De stelling in dit principe is meer een constatering dan een principe. Daarnaast staat het als principe te ver af van het onderwerp informatievoorziening, waar deze EAR vooralsnog voor is bedoeld.  +
150503 - Dit principe is opgenomen in de afspraken top 10 van de iAtlas ([[Afspraak - Dynamisch proces ontkoppelen van stabiele informatie|Atlas05]]). Het principe is daarom een basisprincipe geworden en is afgevoerd als afgeleid principe.  +
150526 - De tekst van de rationale is verrijkt met een link naar NORA AP19. De implicatie is aangevuld met maximalisering van digitale interne dienstverlening.  +
150316 - Dit principe is vervangen door [[Toegang: Erkende identificatiemiddelen]].  +
150526 - De rationale van dit principe is aangescherpt, waarbij tevens het verband wordt gelegd met nationale en Europese ontwikkelingen.  +
Dit principe is één van de top 10 afspraken in de iAtlas ([[Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen|Atlas10]]). Als afgeleid principe is het daarom afgevoerd.  +
150526 - Dit principe is geïntegreerd met [[Afspraak - Organisatie inrichten op basis van concern Rijk|de top10 afspraak Atlas06]] en [[Afspraak - Streven naar gemeenschappelijkheid standaardisatie en hergebruik|de top10 afspraak Atlas02]]. De rationale en de implicaties zijn in Atlas02 en Atlas06 verwerkt. Dit principe EAR01 vervalt daarmee.  +
150316 - Dit principe wordt vervangen door [[Toegang: Ontkoppeling authenticatie van autorisatie]], omdat het een principe van informatiseringsdomein Toegang betreft.  +
150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met DWR-FDA01. Het nieuwe principe is [[WPD: Plaats- Tijd- Organisatie- Apparatuuronafhankelijk| WPD01]].  +
150519 - Dit principe is als algemeen principe van het i-domein werkplekdiensten samengevoegd met DWR-FDA01. Het nieuwe principe is [[WPD: Flexibele werkruimte|WPD02]].  +
150503 - Dit principe is ondergebracht in [[Toegang: Erkende identificatiemiddelen|Toegang11: Erkende identificatiemiddelen]].  +
150526 - Dit principe is in iets andere bewoordingen hetzelfde als [[Continuïteit van de dienst (NORA)|NORA principe AP35]]. Het principe komt daarom te vervallen.  +
150316 - Vervangen door [[Toegang: Sterkte van authenticatie]], omdat het een principe van het informatiseringsdomein Toegang betreft.  +
150316 - Principe omgezet naar [[DAT:Toegangsbeleid o.b.v. rollen regels en requests]], omdat het een principe van het informatiseringsdomein Toegang betreft.  +
150515 - Dit principe is samengevoegd met [[DiDu: Records zijn openbaar|DiDu06]] en daarmee afgevoerd. Zie voor verdere uitleg bij [[DiDu: Records zijn openbaar|DiDu06]].  +
150515 - Dit principe is samengevoegd met [[DiDu: Metagegevens zijn vastgelegd|DiDu07]]. Zie voor verdere uitleg het versiebeheer bij dat principe.  +
150526 - Dit principe is niet gericht op informatievoorziening, maar op organisatie in het algemeen. Dit principe is daarom geen principe binnen de scope van de EAR.  +
150526 - Geringe aanscherping van rationale. Verder toevoeging van beschrijving synchroon en asynchroon berichtenverkeer.  +
G
150209 - Feitelijk is dit geen principe. Daarnaast tref je in NORA al principes m.b.t. standaarden aan.  +
150526 - Dit principe staat te ver af van het onderwerp informatievoorziening waar de EAR in de huidige vorm voor bedoeld is. Het onderhavige vraagstuk ligt op het terrein van HRM en zal uiteindelijk in een EAR HRM geadresseerd moeten worden. Integratie van EAR vanuit verschillende disciplines verdient aanbeveling op termijn.  +
150209 - Dit principe is toepassing NORA principes op gebied van het cluster 'Sturing en Verantwoordelijkheid'  +
150209 - Dit is geen stelling. Sowieso geen principe. Er ligt een relatie tussen GRC en Toegang. Is randvoorwaardelijk.  +
150209 - Dit principe vervalt. Het is toepassing van [[WPD: Plaats- Tijd- Organisatie- Apparatuuronafhankelijk| principe WPD01]].  +
150209 - Dit principe is toepassing van [[IB: Verantwoord en bewust gedrag is essentieel|principe IB05]]. Als zelfstandig GRC principe komt het daarom te vervallen. De teksten in dit principe worden als tekstuele aanvulling/aanscherping meegenomen in IB05.  +
150209 - Stelling en rationale aangescherpt en verband gelegd met de tegenstrijdigheid met top10 [[Afspraak - Gebruik beschikbare bouwstenen]].  +
150526 - De oorspronkelijke stelling (''Bij het ontwerp en realisatie van de cloud-diensten is continuiteit/beschikbaarheid een belangrijk ontwerp en ontwikkel-aspect'') is aangescherpt. Tevens is het verband gelegd met [[Continuïteit van de dienst (NORA)|NORA principe AP35]] in de rationale. Verder is een implicatie toegevoegd welke oorspronkelijk als [[GRC: geconsolideerde rekencentra|principe GRC08]] was geformuleerd.  +
150209 - Dit principe vervalt, het is een implicatie van [[GRC: continuiteit en beschikbaarheid|principe GRC07]].  +
150209 - Dit principes vervalt. Dataprotectie is ondergebracht bij [[IB: Gegevensbeveiliging samen met netwerkbeveiliging|IB04]].  +
150209 - Stelling tekstueel ietsje aangescherpt. Inhoudelijk geen wijziging.  +
150526 - Dit principe gaat over continuïteitsmaatregelen (virtualisatie en loadbalancing), die feitelijk gezien kunnen worden als ontwerprichtlijn voor de cloudinfrastructuur gericht op vermijden van discontinuïteit. In die hoedanigheid maakt deze richtlijn deel uit van de implicaties bij [[GRC: continuiteit en beschikbaarheid|principe GRC07]].  +
150526 - Dit principe is een toepassing van principe [[IB: Gebruiker centraal]] en [[Toegang: Sterkte van authenticatie]]. Van belang is de afweging van vertrouwelijkheid van informatie en beveiligingsregimes t.o.v. gebruikersgemak.  +
150519 - Principe is als implicatie ondergebracht in [[WPD: Flexibele werkruimte|principe WPD02]].  +
150209 - Oorspronkelijke stelling (''bij de ontwikkeling van cloud software diensten gaat snelheid boven 100% dekkende functionaliteit'') is tekstueel aangescherpt. Inhoudelijk geen aanpassingen. Toegevoegd een implicatieregel m.b.t. beheerafspraken, afgeleid van [[GRC: beheerafspraken|principe GRC15]].  +
150209 - Tekst is aangepast. Inhoudelijk geen wijziging.  +
170301 - Begrip is veralgemeniseerd en tegelijkertijd geïntegreerd met begrip 'Rijksbreed' tot [[Rijksbreed generiek]].  +
I
150520 - Aanscherping rationale en implicaties. Een implicatie (middelen beschikbaar stellen) is uit de rationale gehaald en aan de implicaties toegevoegd. Bij implicaties is toegevoegd de onderbouwing van keuzes voor beveiligingsmaatregelen t.o.v. gebruikersgemak.  +
150520 - Dit principe is samengevoegd met [[GRC: data-protectie en applicatiebeveiliging|GRC05]].  +
150526 - Oorspronkelijke stelling (''Verantwoord en bewust gedrag van mensen is essentieel voor een goede informatiebeveiliging'') is tekstueel aangescherpt van constatering naar stelling. Rationale en implicaties zijn aangevuld met teksten uit het inmiddels afgevoerde [[GRC: awareness| principe GRC06]].  +
170301 - De definitie van dit begrip was gelijk aan de die van het begrip [[Rijksbrede generieke I(nformatie)-Infrastructuur]]. Het begrip is veralgemeniseerd, maar wel binnen de context van de Rijksdienst.  +
O
170301 - Afgevoerd omdat de definitie is geïntegreerd in de definitie van [[Informatiseringsdomein]].  +
R
150401 - Dit principes is geen principe en is afgevoerd. De stelling en rationale zijn een samenvatting van alle RAS-principes die eigenlijk geen principes zijn, maar requirements en/of toepassing van hogerliggende principes. Wel is het mogelijk dat op hogerliggende niveau nog principes nodig zijn o.g.v. softwarekwaliteit en eventueel financiering. Zie daarvoor ook de opmerkingen bij de andere RAS principes. De stelling is toegevoegd aan het begrip [[RAS, Rijks Application Store]].  +
150401 - Geen principe, maar toepassing van algemene principes hergebruik. Het is daarmee een ontwerpeis van de RAS oplossing en maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp.  +
150401 - Geen principe, maar toepassing van [[Afspraken vastgelegd (NORA)|NORA afgeleid principes AP28]]. Het maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.  +
150401 - Dit principe is afgevoerd. Het is een functionele eis voor de RAS, niet een generieke afspraak voor de informatievoorziening van het Rijk.  +
150401 - Geen principe, maar functionele eis aan RAS-oplossing. Tevens is het toepassing van [[Diensten zijn herbruikbaar (NORA)|NORA principe AP01]] en [[Ontkoppelen met diensten (NORA)|NORA principe AP02]].  +
150401 - Geen principe, maar een requirement van de oplossing RAS. De eis betreft een eis op gebied van softwarekwaliteit, waarvoor mogelijk generieke afspraken mogelijk zijn. Op de wijzigingsdatum zijn er geen generieke afspraken op rijksniveau of landelijk niveau bekend.  +
150401 - Dit principe is afgevoerd. Het is een requirement bij de RAS oplossing.  +
150401 - Geen principe, maar functionele eis aan RAS oplossing, tevens toepassing van principes o.g.v. toegangsbeveiliging en werkplekdiensten. Het maakt deel uit van oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.  +
150401 - Geen principe, maar ontwerpeis voor RAS-oplossing n.a.v. toepassing bestaande kaders op gebied van IB. Dit maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.  +
150401 - Geen principe, maar een functionele eis en ontwerpeis voor de RAS oplossing. De eis geeft o.a. invulling aan [[Perspectief afnemer (NORA)|NORA principe AP19]]. Het maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.  +
150401 - Geen principe, maar functionele eis aan RAS. Het is tevens toepassing van [[GRC: verrekening| cloudprincipe GRC02]]. Het maakt deel uit van de oplossingsarchitectuur c.q. ontwerp van RAS.  +
170301 - Afgevoerd omdat definitie verouderd is en overlapt met definitie van [[Rijksbrede generieke I(nformatie)-Infrastructuur]].  +
S
150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].  +
150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].  +
150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].  +
150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].  +
De tekst van dit 'principe' betreft een opsomming c.q. toepassing van beveiligingsprincipes voor het aandachtsgebied sourcing. Het is geen zelfstandig principe, evenmin omvat de tekst principes waarin het aandachtsgebied Informatiebeveiliging nog niet in voorziet. Om die reden vervalt deze tekst als principe.  +
150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].  +
150901 - Integrale beschrijvingen omgezet naar juiste componenten in stelling, rationale en implicaties. Alles met behoud van de betekenis zoals beschreven in [[Sourcingsafwegingskader binnen het Rijk]].  +
T
150503 - Voorheen principe [[EAR: Erkende identificatiemiddelen]] en [[EAR: Rijksbrede authenticatiemiddelen]]. Deze principes zijn van toepassing op informatiseringsdomein Toegang en daarom omgezet. Tevens zijn de implicaties en de beschrijving aangevuld.  +
Dit principe vervangt voormalig EAR principe [[EAR: Ontkoppeling authenticatie van autorisatie]], omdat het een principe van het informatiseringsdomein Toegang betreft.  +
Dit principe vervangt voormalig EAR principe [[EAR: Sterkte van authenticatie]], omdat het een principe binnen het informatiseringsdomein Toegang betreft.  +
W
150519 - Dit principe is een samenvoeging van [[EAR: Persoonlijke werkruimte | principe EAR08]] en [[DWR-FDA: Ontkoppel apparaat en functionalitei | principe DWR-FDA01]]. Ook de principes [[GRC: selfservice|GRC01]] en [[RAS: selfservice|RAS02]] zijn in dit principe ondergebracht als implicatie. Voornoemde principes komen daarmee te vervallen.  +
150519 - Dit principe is een samenvoeging van [[EAR: Persoonlijke werkplek|principe EAR20]] en [[DWR-FDA: Ontkoppel apparaat en functionalitei|principe DWR-FDA01]]. Deze principes worden daarmee afgevoerd.  +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 15:17.