Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Eigenschap:Toelichting implicaties

Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 50 pages using this property.
A
De organisatie is in staat om communicatie met de afnemer via meerdere kanalen af te wikkelen  +
* Tijdens verlening van de dienst wordt de verwerking en verstrekking van informatie als zodanig vastgelegd. * Daarbij wordt vastgelegd welke medewerkers de informatie hebben bewerkt en aan welke organisaties deze informatie is verstrekt. * Deze informatie wordt ontsloten via de contactvoorzieningen die voor het doel van inzage zijn ingericht. * Bij het verzamelen van persoonsgegevens worden betrokkenen op de hoogte gesteld van het doel of de doeleinden waarvoor de gegevens worden verzameld.   +
*Bij inzet van generieke functionaliteit is er zowel een collectieve als een individuele businesscase. Deze businesscases zijn zodanig opgezet dat onderlinge vergelijking mogelijk is.   +
Er is onderscheid in gestructureerde gegevens, verder aangeduid als data, en semi-gestructureerde gegevens, verder aangeduid als documenten. Data wordt gestructureerd opgeslagen in databases, terwijl documenten worden opgeslagen in een Document Management Systeem of directory-file-systeem. Voor data is een stabiele opslagstructuur, afgeleid van de semantiek van de gegevens, het uitgangspunt voor de informatiehuishouding van de Rijksdienst. Soms is echter een procesgerelateerde opslagstructuur noodzakelijk, bijvoorbeeld om redenen van performance bij de verwerking van administratieve bulkprocessen. De opslag van gegevens in de procesgerelateerde structuur is in dat geval van tijdelijke aard. Naderhand moeten de gegevens (in de achtergrond) worden overgezet naar een stabiele structuur.  +
*In het algemeen geldt de volgende voorkeursvolgorde voor de ontwikkeling en implementatie van functionaliteit: *#landelijke bouwstenen *#rijksbreed generieke bouwstenen *#bedrijfsproces generieke bouwstenen *#standaard software *#maatwerk *De pagina [[Rijksregister Generieke I-diensten]] beschrijft welke generieke bouwstenen voor het Rijk beschikbaar zijn. *Voor cloud softwarediensten, i.h.b. de zogenoemde apps, geldt de uitzondering dat snel kopen de voorkeur geniet (zie [[GRC: cloudoplossing kopen i.p.v. bouwen|principe GRC17]]).   +
*Er is een vastgesteld overzicht en inzicht in het aanbod van generieke diensten en voorzieningen. Het [[Totaal overzicht Generieke I-diensten Rijksdienst | Rijksregister Generieke I-diensten]] biedt dat overzicht. *De betreffende generieke dienst of voorziening kan de benodigde functionaliteit (eenvoudig) beschikbaar maken voor de vragende partijen. *De levenscyclus van de betreffende generieke dienst of voorziening is duidelijk, eenduidig en transparant georganiseerd naar verantwoordelijken voor financiering en uitvoering van onderhoud, doorontwikkeling en beheer (functioneel, technisch en operationeel). *Er zijn duidelijke transparante afspraken over de gebruiksvoorwaarden van de generieke dienst of voorziening in termen van rechten, plichten, kosten en opbrengsten voor alle betrokken partijen.   +
*Onderzoek is nodig naar mogelijkheden op vergaande samenwerking in clusters van organisaties met vergelijkbare processen of doelgroepen.   +
*Het [[Bedrijfsfunctiemodel Rijksdienst]] vormt als onderdeel van de Enterprise Architectuur Rijksdienst een belangrijke basis waarlangs rijksorganisaties hun organisatie inrichten. Door uit te gaan van deze uniforme basis, wordt invulling gegeven aan de concerngedachte van de Rijksdienst.   +
*Beschikbare capaciteit o.g.v. kennis, personeel en voorzieningen moet transparant zijn voor alle organisaties van het Rijk. *Duidelijke afspraken zijn nodig bij (tijdelijk) herziene aanwending van capaciteit, o.a. over **kosten **verantwoordelijkheden **personele consequenties **gebruik van voorzieningen **etc.   +
Het [[Bedrijfsfunctiemodel Rijksdienst]] vormt samen met de Enterprise Architectuur Rijksdienst een belangrijke basis waarlangs rijksdienstorganisaties hun organisatie inrichten. Door uit te gaan van deze uniforme basis, wordt invulling gegeven aan de concerngedachte van de Rijksdienst.  +
*De dienst is nauwkeurig beschreven. *Hierbij is bepaald wie de afnemers zijn, wat zij mogen verwachten en wat de voorwaarden voor levering zijn. *De dienst wordt verleend nadat de afnemer akkoord is gegaan met de voorwaarden. Wanneer het op praktische bezwaren stuit om met iedere afnemer afzonderlijk afspraken te maken, kan de dienstverlener deze afspraken maken met een vertegenwoordiger van de afnemers.*Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter wordt het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd. *Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter is het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd. Denk hierbij aan ''Service Level Agreements'' (SLA) en ''Gegevens Levering Overeenkomsten'' (GLO).   +
Per dienst is bepaald : * of automatische verstrekking gewenst is * de invulling van de automatische verstrekking * welke signalen (ook van andere organisaties) de dienstverlening in gang zetten. De dienstverlener deelt daartoe klantcontactinformatie met andere dienstverleners. Juridische en praktische implicaties hiervan zijn onderzocht.  +
B
* De dienstverlener heeft voor zijn gehele pakket van diensten de algemeen geldende kwaliteitscriteria, standaarden en best practices geïdentificeerd. * De kwaliteitscriteria, standaarden en best practices zijn vertaald in een bij de organisatie passende baseline. * De dienst voldoet aan deze baseline. In aanvulling daarop is bepaald in hoeverre aanvullende kwaliteitsmaatregelen vereist zijn. * Deze aanvullende maatregelen zijn genomen.   +
Overheidsorganisaties onderzoeken welke kwaliteit voor de afnemers voldoende is. Deze wordt als norm vastgesteld en bekendgemaakt. Vervolgens worden er processen ingericht om de norm te handhaven en wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten. Waar de kwaliteit kan variëren, wordt bij de informatie vermeld wat het actuele kwaliteitsniveau is (bijvoorbeeld wanneer de informatie voor het laatst is gecontroleerd).  +
* Alle relevante informatie-objecten zijn geïnventariseerd * informatie-objecten worden beheerd. * Per informatie-object is de bron en daarmee de juridische aansprakelijkheid voor de juistheid van het object vastgesteld * ''Authentieke gegevens'', zoals beschreven in de wetgeving op basisregistraties, worden afgenomen van de basisregistraties * De juistheid van de gebruikte informatie-objecten wordt niet voor gebruik gecontroleerd   +
* De aanbod- en vraagzijde van de markt zijn in kaart gebracht: ** doelgroepen en hun perspectief ** aanverwante diensten en dienstverleners * Afstemming is gezocht met de andere relevante (overheids)dienstverleners * De dienst wordt (vanuit perspectief van de afnemer) gebundeld aangeboden met een of meer diensten van andere organisaties   +
C
*Aantoonbaar maken dat data niet buiten de Nederlandse beheersingsgrenzen treedt.   +
"De datacenters zijn onderling verbonden door een glasvezelnetwerk dat voldoet aan de beveiligings- en performance-eisen. Via beveiligde koppelvlakken wordt verbinding gelegd van de datacentervoorziening naar een (rijks)overheidsnetwerk – tot nader order de Haagse Ring - grote departementale netwerken en het internet. Partijen van buiten, zoals burgers en bedrijven, kunnen via deze beveiligde koppelvlakken toegang krijgen tot de dienstverlening vanuit de datacenters."  +
Bedrijfskritische processen én bedrijfskritische data worden volledig real-time in een geografisch ander datacenter gespiegeld, zodat dataverlies wordt voorkomen en de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd wordt. De connectiviteit tussen de datacenters is gedimensioneerd op de vereiste continuïteitsvoorziening.  +
Datacenters werken middels zgn. plateaus (housing, hosting en diensten) geleidelijk toe naar gezamenlijk aanbieden van datacenter dienstverlening, waarbij housing het aanbieden van vloeroppervlak, basis bekabeling en facilitaire voorzieningen betreft.  +
"De datacenters van de datacentervoorziening Rijk voldoen aan de meest actuele normen: - de duurzaamheidsnorm EUE <1,5 (greengrid Methode) en techniekstandaarden minimaal tier level 3 (Tui en Tia 942). Datacenters volgen de marktontwikkelingen op de voet. "  +
Housing tot en met het niveau Staatsgeheim Confidentieel maakt standaard deel uit van de dienstverlening van de datacentervoorziening Rijk. Voor de niveaus Staatsgeheim Geheim en Staatsgeheim Zeer Geheim zijn de benodigde risicomaatregelen dusdanig dat deze zich minder lenen voor consolidatie. Bezien of binnen de datacentervoorziening Rijk een pluspakket op deze niveaus aangeboden kan worden. In ieder geval één van de datacenters moet het hoogste (informatie)beveiligingsniveau kunnen aanbieden.  +
Concreet betekent het dat de capaciteit van het datacenter op- en neerwaarts schaalbaar (modulair opgebouwd) moet zijn, variërend zowel met de behoefte aan vierkante meters, energie en dataopslag van bestaande en nieuwe deelnemende rijksorganisaties aan de realisatietrajecten als met de IT-ontwikkelingen. De minimale en maximale bovengrenzen van de schaalbaarheid zijn benoemd in de verwervingsdocumenten van betreffende realisatietrajecten.  +
* Het niveau van beschikbaarheid is in overleg met afnemers vastgesteld. * De ondersteunende ICT-voorzieningen voldoen aan het voor de diensten overeengekomen niveau van beschikbaarheid. * De continuïteit van voorzieningen wordt bewaakt; bij bedreiging van die continuïteit wordt alarm geslagen. Er is voorzien in de aanpak van calamiteiten. * De toegankelijkheid van openbare informatie en van informatie die relevant is voor vertrouwelijke- en zaakgerelateerde diensten, is gewaarborgd. Wanneer informatie verplaatst is, of niet meer (online) beschikbaar, worden bezoekers doorverwezen naar de plaats waar deze wel te vinden is. * De afnemer merkt niets van wijzigingen in het beheer van de dienst. * Wanneer een nieuwe versie van een standaard geïmplementeerd wordt, blijft de aanbieder de oude versie ondersteunen zolang als dat volgens afspraak nodig is . * De dienstverlener en de afnemers maken afspraken over de periode waarin overgegaan wordt op een nieuwe versie van de standaard.   +
* De criteria voor juistheid, volledigheid en tijdigheid zijn vastgesteld * De bij levering van de dienst betrokken systemen: ** controleren vanuit een systeemvreemde omgeving ingevoerde gegevens op juistheid, tijdigheid en volledigheid, voordat verdere verwerking plaatsvindt. ** controleren te versturen gegevens op juistheid, volledigheid en tijdigheid ** controleren ter verwerking aangeboden gegevens op juiste, volledig en tijdige verwerking ** vergelijken periodiek kritieke gegevens die in verschillende gegevensverzamelingen voorkomen met elkaar op consistentie. Dit geldt alleen zolang als de gegevens niet frequent en integraal worden gesynchroniseerd met de brongegevens. ** analyseren periodieke logbestanden teneinde beveiliginsincidenten of de juiste werking van het systeem vast te stellen.   +
D
Bij de afspraken rondom het beheer van identiteiten in RIdM moet de verantwoordelijkheid van het HRM-domein voor deze correcte registratie worden geborgd.  +
Het inzagerecht moet worden ingericht.  +
Centralisatie van het identitymanagement op rijksdienst en het accessmanagement (zowel centraal als decentraal) baseren op de centrale authentieke bron van id-gevens (RIdM).  +
Ten behoeve van de identificatie wordt aan de persoon bij de start van de werkrelatie een uniek persoonsnummer toegekend. Dit Rijks Identificerend Nummer (RIN) fungeert als betekenisloos koppelnummer en is onafhankelijk van een specifieke werkrelatie: personen met meerdere (volg tijdelijke) werkrelaties hebben slechts één RIN.  +
Het vastleggen, wijzigen en beheren van werkrelaties kan alleen maar in opdracht van het bevoegd gezag plaatsvinden en dus NIET anderen. Dit moet geborgd in het beheerproces van werkrelaties.  +
Bij vraagstukken m.b.t toegang tot overheidsinformatie en/of -systemen wordt een Privacy Impact Assessment (PIA) uitgevoerd. De maatregelen die uit dit assessment naar voren komen moeten rondom RIdM worden doorgevoerd.  +
Voor effectieve en efficiënte toepassing van het toegangsbeleid, maakt een RD-organisatie gebruik van een Identity & Access Management -systeem. Met een dergelijk systeem worden gegevens van RD-medewerkers en de van toepassing zijnde criteria, gekoppeld aan autorisatierollen. Een autorisatierol geeft recht op bepaald gebruik van bepaalde faciliteiten. Het IAM-systeem maakt in principe gebruik van gegevens afkomstig uit de zogenoemde Rijksdirectory.  +
- Rijksorganisaties gebruiken de generieke zoekdienst in applicaties voor het zoeken en vinden van relevante informatie. - Rijksorganisaties sluiten hun informatiebronnen aan op de generieke zoekdienst. - Informatiebronnen voldoen aantoonbaar aan de kwalitatieve voorwaarden voor aansluiten op DWR zoeken  +
* Voor de dienst is vastgesteld aan welke normen en standaarden deze moet voldoen. * De opzet van de dienst is in overeenstemming met deze normen en standaarden. Afwijkingen van de norm zijn geïdentificeerd. * Voor alle afwijkingen zijn voorzieningen getroffen.   +
*Bedrijfsprocessen van de organisatie zijn duidelijk beschreven. *Van ieder proces is een risico-analyse beschikbaar.   +
*Organisatie en processen zijn beschreven. *De informatiehuishouding conformeert aan geaccepteerde (open) standaarden.   +
*Bij de creatie of ontvangst van een document moet bekend zijn of een document een record wordt en welke regimes er gelden ten aanzien van openbaarheid, beveiliging, bewaring en vernietiging. *Er is een beschrijving van de bedrijfsprocessen, waarin is aangegeven welke documenten in dat proces worden ontvangen en gecreëerd. *Elk record wordt voorzien van een bewaartermijn zodat het na het verlopen van deze termijn kan worden vernietigd (archiefwet).   +
*De criteria voor permanente bewaring zijn duidelijk en kunnen worden toegepast. *Na overbrenging zijn de archiefbescheiden in principe openbaar. *Het zorgdragerschap gaat over op het de beheerder van de archiefbewaarplaats.   +
Voor de overheid zijn de bronregistraties leidend. De eigenaar van de bronregistratie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de informatieobjecten in deze registratie. Wanneer informatieobjecten in meerdere gelijksoortige registraties vookomen, gelden alleen de informatieobjecten in de bronregistratie als betrouwbaar. Om technische redenen (zoals in relatie tot performance, beveiliging of mobiliteit) kunnen kopieën nodig zijn. Als door fouten in techniek of beheer een gekopieerd record afwijkt van de vastlegging in de bron, wordt het record in de bron als juist aangemerkt.  +
*Er is generieke functionaliteit voor zoeken (DWR Zoeken), documentmanagement (DWR Docs), duurzame archivering (DWR Archief), werkstroomondersteuning (DWR Stukkenstroom), huisstijl *Als papieren documenten worden ontvangen, worden die gedigitaliseerd ten behoeve van de digitale behandeling in het bedrijfsproces. *Het zorgdragerschap over (en het beheer van) de informatie is geregeld.   +
*Vastleggen metagegevens conform standaard profielen voor metagegevens, i.c. toepassingsprofiel metagegevens rijksoverheid en metagegevensschema’s van de ministeries. *Vaststellen eventuele noodzaak tot aanvulling op standaard profielen en zo nodig de metagegevens aanvullen. *Waar mogelijk metagegevens automatisch genereerbaar maken.   +
*Er is een bedrijfsprocesgerelateerd classificatieschema *Eventueel aanvullende ordeningsstructuren zijn beschreven. *Schema's voor classificatie van de records opstellen n.a.v. de ordeningsdoelen. *Zorg dragen dat records volgens deze schema's worden geordend.   +
*Voor ieder record is een veiligheidsregime vastgesteld. *Autorisaties worden toegekend op basis van een rijksbrede identificatie en een rijksbreed gebruikersprofiel. *De RD-organisatie hanteert het normenkader van de BIR   +
*Ieder record is voorzien van metagegevens die context, inhoud, structuur en eventueel gedrag van het record vastleggen, evenals het beheer ervan door de tijd heen. *Het Toepassingsprofiel Metagegevens Rijksoverheid is geïmplementeerd. *Er is duidelijkheid over de redelijkheid van zoektermijnen *Er is toegankelijke zoekfunctionaliteit, bij voorkeur rijksbreed beschikbaar (bijvoorbeeld [[DWR Zoeken]])   +
*Van elk record is het openbaarheidsregime bekend. *De organisatie gaat uit van actieve openbaarmaking. *De organisatie stelt de openbare informatie zonder beperkende voorwaarden beschikbaar.   +
*De rijksdienst beschikt over een platform dat tijd-, plaats- en apparaat onafhankelijk werken alsmede interdepartementale samenwerking, op een veilige en vertrouwde manier mogelijk maakt. *De specificaties van processen, applicaties, systemen en de informatie die zij uitwisselen, zijn gebaseerd op landelijk en/of rijksbreed afgesproken open standaarden.   +
*De zorgdrager heeft een kwaliteitssysteem met toetsbare eisen voor beheer van records. *Het beheer van records voldoet aan de eisen van het kwaliteitssysteem. *Als toegankelijkheid van records wordt beperkt door wijziging of in onbruik raken van formaten en applicaties, zorgt de zorgdrager voor conversie of migratie van de records of voor aanpassen van de applicatie, met behoud van authenticiteit van de records.   +
De dienst: * is beschreven * de opzet is afgestemd met dienstverleners van verwante diensten om overlap en dubbel werk te voorkomen * sluit aan op de verwante diensten.  +
De dienst: * is zó beschreven dat de resultaten en voorwaarden ook in een andere context begrepen kunnen worden * maakt maximaal gebruik gemaakt van (open) standaarden om zo min mogelijk drempels op te werpen voor gebruik * kent een minimum aan gebruiksvoorwaarden * is aangemeld bij een landelijk serviceregister  +
* Op basis van de meta-informatie kan worden vastgesteld wat de oorspronkelijke reden is van het verzamelen van de informatie. * Het doel waarvoor informatie wordt uitgevraagd, is vastgelegd en getoetst door bevoegde instanties. * In samenwerkingsrelaties is vooraf bepaald wat het gemeenschappelijke doel van de samenwerking is en of alle deelnemers in het kader hiervan informatie mogen delen, bijvoorbeeld over personen.   +

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 24 jun 2019 om 14:17.