Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

EAR: Efficiencyperspectief bij interne diensten: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Element |Elementtype=Afgeleid principe|Status=Vastgesteld |Paginanaam=Efficiencyperspectief bij interne diensten |ID=EAR03 |Stelling=Diensten aan RD-medewerkers z...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe|Status=Vastgesteld
|Elementtype=Afgeleid principe
|Paginanaam=Efficiencyperspectief bij interne diensten
|ID=EAR03
|ID=EAR03
|Stelling=Diensten aan RD-medewerkers zijn opgezet vanuit efficiencyperspectief.
|Stelling=Diensten aan RD-medewerkers zijn opgezet vanuit efficiencyperspectief.
|Toelichting rationale=Dienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer is een belangrijk principe voor de overheid in het algemeen. De Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA) omschrijft dit in principe AP19. Een goed op (individuele) afnemers afgestemde dienstverlening kan echter conflicterend zijn met efficiencydoelstellingen. Om de maatschappelijke diensten maximaal op te zetten vanuit afnemersperspectief en tegelijkertijd de diensten zo efficiënt mogelijk te verlenen, gaan bij interne dienstverlening (tussen RD-medewerkers) efficiencymaatregelen voor de (individuele) wensen van de interne afnemer.
|Toelichting implicaties=Om goed te kunnen functioneren, vragen en verlenen RD-medewerkers diensten van en aan elkaar. Efficiency van die dienstverlening verbetert de productiviteit. Standaardisatie van de interne dienst en het instrumentarium draagt in belangrijke mate bij aan de gewenste mate van efficiency.
|Informatiseringsdomein=Overig
|Informatiseringsdomein=Overig
|Realiseert=MARIJ doorontwikkelen tot Enterprise Architectuur Rijksdienst,  
|Toelichting rationale=Dienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer is een belangrijk principe voor de overheid in het algemeen. De Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA) omschrijft dit in [[Perspectief afnemer (NORA)|principe AP19]]. Een goed op (individuele) afnemers afgestemde dienstverlening kan echter conflicterend zijn met efficiencydoelstellingen. Om de maatschappelijke diensten maximaal op te zetten vanuit afnemersperspectief en tegelijkertijd de diensten zo efficiënt mogelijk te verlenen, gaan bij interne dienstverlening (tussen RD-medewerkers) efficiencymaatregelen voor de (individuele) wensen van de interne afnemer.
|Toelichting implicaties=*Standaardisatie van de interne dienst en de aanverwante voorzieningen dragen in belangrijke mate bij aan de gewenste mate van efficiency.
*Interne dienstverlening gebeurt zoveel mogelijk digitaal.
|Status=Vastgesteld
|Datum-geldig-vanaf=2014/02/01
|Datum-laatste-wijziging=2015/05/26
|Versiebeheer=150526 - De tekst van de rationale is verrijkt met een link naar NORA AP19. De implicatie is aangevuld met maximalisering van digitale interne dienstverlening.
|Realiseert=MARIJ doorontwikkelen tot Enterprise Architectuur Rijksdienst,
|Paginanaam=Efficiencyperspectief bij interne diensten
}}
}}

Versie van 27 mei 2015 04:07


Eigenschappen

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 27 mei 2015 om 04:07.