Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Afspraken vastgelegd (NORA): verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
Regel 8: Regel 8:
|Type=Afgeleid principe
|Type=Afgeleid principe
|Stelling=Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
|Stelling=Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
|Versie=2015-11-05 10:09:46
|Versie=2016-06-15 13:24:59
|Datum=2014-03-04 12:58:37
|Datum=2014-03-04 12:58:37
|Beschrijving=
|Beschrijving=




Regel 33: Regel 34:
|ID=AP28
|ID=AP28
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
}}
}}<!-- Page revision date: 2016-08-22T10:13:01Z -->

Huidige versie van 23 aug 2016 om 04:07


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:Afspraken vastgelegd
TypeAfgeleid principe
StellingDienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
Versie2016-06-15 13:24:59
Beschrijving
Toelichting rationaleHoe bescheiden of bedrijfskritisch een dienst ook is: voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria. Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen. Bij bedrijfskritische diensten kan het noodzakelijk zijn om afspraken schriftelijk vast te leggen (bijvoorbeeld in een SLA). Bij minder kritische diensten kunnen leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria als basis voor een stilzwijgende afspraak volstaan.
RealiseertBetrouwbaar (NORA)
Realisaties
Toelichting implicaties
  • De dienst is nauwkeurig beschreven.
  • Hierbij is bepaald wie de afnemers zijn, wat zij mogen verwachten en wat de voorwaarden voor levering zijn.
  • De dienst wordt verleend nadat de afnemer akkoord is gegaan met de voorwaarden. Wanneer het op praktische bezwaren stuit om met iedere afnemer afzonderlijk afspraken te maken, kan de dienstverlener deze afspraken maken met een vertegenwoordiger van de afnemers.*Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter wordt het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd.
  • Bij bedrijfskritische diensten of diensten met een zeer vertrouwelijk karakter is het akkoord en de inhoud daarvan schriftelijk vastgelegd. Denk hierbij aan Service Level Agreements (SLA) en Gegevens Levering Overeenkomsten (GLO).
ClusterSturing en verantwoordelijkheid
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
IDAP28
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 23 aug 2016 om 04:07.